Prevenţia şi reechilibrarea sistemului de sănătate sunt ţintele declarate ale ministrului sănătăţii, în noul său mandat. Acestea au făcut obiectul unui preambul la semnarea protocolului dintre MS şi asociaţiile de pacienţi. Mai multe detalii ne oferă Dan Dumitru Mihalache. 

"> Bolile cronice ale sistemului sanitar românesc - Viața Medicală
Știri

Bolile cronice ale sistemului sanitar românesc

de Dan Dumitru MIHALACHE - ian. 23 2013
Bolile cronice ale sistemului sanitar românesc

Prevenţia şi reechilibrarea sistemului de sănătate sunt ţintele declarate ale ministrului sănătăţii, în noul său mandat. Acestea au făcut obiectul unui preambul la semnarea protocolului dintre MS şi asociaţiile de pacienţi. Mai multe detalii ne oferă Dan Dumitru Mihalache. 

Ministerul Sănătăţii se angajează, prin vocea ministrului Eugen Nicolăescu, că va purta un dialog continuu cu pacienţii cronici, cu reprezentanţii acestora, pentru a asigura o legătură permanentă şi o susţinere reciprocă în direcţia dezvoltării culturii prevenţiei şi a diagnosticării precoce, a creşterii accesului pacienţilor la investigaţii şi tratamente, precum şi a identificării unor soluţii noi pentru majorarea sumelor alocate din PIB pentru sănătate.

 

   În acest sens, săptămâna trecută, în cadrul unei reuniuni la care a participat şi presa, a fost semnat primul protocol de colaborare dintre Alianţa Pacienţilor Cronici din România (APCR) şi proaspăt numitul ministru al sănătăţii, Eugen Nicolăescu.
   Cu această ocazie, ministrul a prezentat şi câteva direcţii – pe care le detaliem în cele ce urmează – ale mandatului 2013–2016, care au ca scop „aducerea sistemului sanitar românesc la o stare de normalitate“. Accentul va fi pus pe elaborarea unor programe de prevenţie „realiste“, care să producă efecte şi în viitor. „Eu cred că rostul Ministerului Sănătăţii este acela de a pune pacientul în centrul atenţiei şi de a elabora politici de sănătate publică pentru acesta“, afirma oficialul amintit.

Ce îşi doresc pacienţii

   „Sperăm ca anul 2013 să fie momentul de cotitură, în care se va trece de la vorbe la fapte. (...) Vom fi de partea dsale (a ministrului, n.n.) ori de câte ori va lupta pentru drepturile noastre, dar nu vom ezita să-l criticăm dacă se va abate de la ceea ce a promis, dacă va proceda ca predecesorii săi, spunându-ne că totul este rezolvat în timp ce noi murim fără tratamente“, declara Cezar Irimia, preşedintele APCR.
   Primul pas, în opinia acestuia, este recunoaşterea de către MS şi Guvern a problemelor reale cu care se confruntă pacienţii cu boli cronice. Pentru a merge mai departe, România nu poate nega realitatea, iar statisticile europene (ale noastre nu prea există) arată care sunt cu adevărat rezultatele politicilor din domeniul sănătăţii. Conform preşedintelui APCR, avem circa două milioane de bolnavi de hepatită, un milion şi jumătate de diabetici, peste jumătate de milion de bolnavi de cancer, 12.000 bolnavi de HIV/SIDA, 2.000 de hemolitici, 1.600 de transplantaţi şi lista poate continua, într-o ţară, România, în care drepturile pacienţilor nu sunt negate, însă sunt condiţionate de fonduri, iar fondurile... sunt la mila unor politicieni care nu prea se tratează pe aici.
   Ce doreşte, aşadar, APCR, cea mai mare federaţie a pacienţilor din România, cu peste trei milioane de persoane în rândul organizaţiilor membre? Pe lista scurtă: ca actualizarea listei de medicamente compensate să se facă trimestrial, conform directivei 89/105 EC; finanţarea sistemului sanitar cu cel puţin 6% din PIB până în 2014; eliberarea tratamentelor injectabile în sistemul de farmacii cu circuit deschis, mai ales pentru cazurile în care administrarea se face în ambulatoriu; transparentizarea totală a procesului de aprobare a dosarelor pacienţilor cronici şi a listelor de aşteptare; transparentizarea colectării şi cheltuirii banilor în sistemul sanitar.

Problematica persoanelor cu diabet zaharat

   „Ne-am bucura dacă aţi reveni asupra problematicii educatorului în diabet, atât de necesar“, spunea Maria Angela Mesaroş, preşedinta Federaţiei Asociaţiilor Diabeticilor din România, adresându-se ministrului sănătăţii. Altfel, preciza aceasta, degeaba dăm tratamente foarte bune, dacă pacientul cu diabet nu are o educaţie specifică. Nu este suficientă doar educaţia pentru sănătate din şcoli, ci, în cazul diabeticului, mai este necesară şi o educaţie terapeutică specifică. Odată educat, acel pacient nu va mai ajunge la complicaţii, la probleme grave de sănătate. Există şi astăzi centre care fac acest lucru, dar din păcate sunt prea puţine, în special pentru că această activitate nu este decontată de Casă.
   Probleme mari ar fi şi în ceea ce priveşte Registrul naţional al bolnavilor de diabet (RoDiab), care nu funcţionează la parametrii pentru care a fost creat (unii spun că deloc), dar şi la numărul de teste de automonitorizare, care, din 2008, a scăzut foarte mult. Hemoglobina glicozilată, care face dovada eficienţei tratamentului, deşi este prevăzută în Programul naţional de diabet, nu a fost decontată nici măcar pentru copiii şi tinerii cu diabet, care au nevoie la trei luni de această testare.

Programe adecvate pentru hemofilici

   „Dacă, în 2007–2008, consumul se situa undeva puţin peste zero, la 0,7 UI per capita, astăzi, conform datelor Federaţiei Mondiale de Hemofilie, suntem la 0,511 UI. Paradoxul este că banii ar ajunge pentru aproximativ 1 UI, dar nu sunt cheltuiţi eficient, se face risipă“, şi-a început alocuţiunea Nicolae Oniga, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Hemofilicilor din România (ANHR).
   Nemulţumit că, deşi în 2009 Parlamentul European a adoptat cele „zece norme europene“ pentru tratarea fără discriminare a hemofilicilor din toate ţările UE, MS a desfiinţat Programul naţional de hemofilie, transformându-l în program de boli rare (hemofilia fiind considerată una din bolile rare tratate aici), acesta i-a propus ministrului Nicolăescu reînfiinţarea programului şi ca, până atunci, fondurile alocate hemofiliei să fie clar stabilite printr-un subprogram distinct în cadrul Programului naţional de boli rare.
   Totodată, ANHR mai doreşte o redimensionare a bugetului pentru programul de hemofilie, în aşa fel încât să se ajungă la standardul minim de 2 UI per capita (recomandat de Federaţia Internaţională de Hemofilie, Uniunea Europeană şi Consorţiul European de Hemofilie), facilitarea tratamentului în ambulatoriu şi implementarea tratamentului la domiciliu prin programe adecvate, înfiinţarea unui centru naţional de hemofilie în cadrul Institutului Naţional de Hematologie Transfuzională „Prof. dr. C. T. Nicolau“ şi a unor centre regionale de hemofilie.

Locul 25 din 30 de ţări la hepatită

   În ceea ce priveşte hepatitele virale cronice, punctul de la care trebuie să se pornească, potrivit Marinelei Debu, preşedinta Asociaţiei Pacienţilor cu Afecţiuni Hepatice din România (APAH-RO), este un program naţional pentru hepatite. Totodată, aceasta a prezentat şi „instrumentul de lucru“: Indexul european al hepatitelor, lansat la sfârşitul anului trecut, conform căruia România se situează pe locul 25 din 30 de ţări. Indexul compară nivelul de screening, tratament şi prevenţie din cele 27 de state ale UE, precum şi din Elveţia, Norvegia şi Croaţia. Principalele probleme ale României, care reies de aici, sunt accesul la tratament, prevenţia şi diagnosticarea; ţara noastră are un punctaj de 606 dintr-un maximul posibil de 1.000, fiind doar înaintea Cehiei (605), Ungariei (591), Letoniei (583), Estoniei (576) şi Lituaniei (555). Franţa, Slovenia şi Germania ocupă primele locuri în clasament, cu cele mai bune scoruri.
   Totodată, APAH-RO mai doreşte şi derularea unor campanii naţionale în vederea creşterii gradului de conştientizare privind afecţiunile hepatice şi creşterea accesului la tratament pentru pacienţii care au nevoie de terapie antivirală (aici fiind vorba şi de tripla terapie, acolo unde se impune).

Locul şi rolul industriei farmaceutice

   Efthymios Papataxiarchis, noul preşedinte al Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM), a declarat că principalul obiectiv al mandatului său îl reprezintă consolidarea relaţiei industriei farmaceutice cu societatea românească. El a precizat că îşi doreşte ca asociaţia pe care o conduce să contribuie la realizarea unui sistem de sănătate mai transparent în procesul de luare a deciziilor.
   „Nu merităm să fim pe locul 25 din 30 de ţări la hepatită, spre exemplu. Chiar şi ministrul spunea că ar trebui să aveţi tratamente noi disponibile, ar trebui să aveţi la dispoziţie analize şi nu să le plătiţi din buzunarul propriu“, a afirmat reprezentantul corporaţiilor farma, care spune că, din cele 64 de medicamente noi care au apărut în Europa din 2007 încoace, în România nu este niciunul (inclus pe lista medicamentelor compensate, n.n.).
   Potrivit preşedintelui ARPIM, sistemul românesc de sănătate are, în principal, nevoie de două lucruri: predictibilitate şi sustenabilitate. Vorbind despre predictibilitate, Papataxiarchis s-a referit la faptul că Legea privind reforma în domeniul sănătăţii (Legea nr. 95/2006) a fost schimbată de 43 de ori de la promulgare până în aprilie 2011, ceea ce a făcut foarte mult rău sistemului. De atunci, 632 de articole au suferit peste 1.000 de modificări. În ce priveşte sustenabilitatea, preşedintele ARPIM declară că industria farmaceutică a plătit peste 1,2 miliarde de euro prin taxa clawback şi este dispusă în continuare să finanţeze sistemul de sănătate din România, dar într-un mod predictibil şi raţional, la cote rezonabile.

Prevenţia şi reechilibrarea sistemului

   Redăm, în cele ce urmează, câteva din direcţiile „creionate“ de ministrul Eugen Nicolăescu, pe care MS le urmăreşte în perioada 2013–2016 şi care ar trebui să însemne aducerea sistemului sanitar românesc la normalitate.
   Aflăm, aşadar, că se urmăreşte „umanizarea“ sistemului. Adică să i se permită celui care are un bolnav în spital să poată sta cât mai mult lângă el – referire la actul normativ vizând programul de vizită în spitalele publice.
   Principala problemă a actualei conduceri a Ministerului Sănătăţii, cel puţin declarativ, este prevenţia în sănătate; vor fi programe de prevenţie „realiste, care să producă efecte pozitive în timp“, derulate prin Agenţia Naţională de Programe de Sănătate, care urmează să se înfiinţeze în perioada următoare, în subordinea MS. Va fi desemnat câte un manager pentru fiecare program în parte, care va trebui să ţină cont de „cei trei E – economicitate, eficienţă, eficacitate“. „Dacă aceste trei elemente vor fi întrunite, atunci vom şti că nu am cheltuit banul public degeaba“, ne asigură ministrul. De altfel, potrivit acestuia, prevenţia îşi va găsi, în mare parte, reflectarea şi în bugetul pe acest an: „Am alocat fonduri suplimentare pentru screeningul în cancerul de col uterin“. Este vorba de un proiect care se va derula, pe perioada anului 2013, în Bucureşti, apoi, dacă obiectivele vor fi atinse, anul viitor va fi extins şi în alte judeţe. Intenţia MS este de a reuşi ca, în trei ani, să se poată extinde screeningul pentru acest tip de cancer la toate femeile din grupul-ţintă. De asemenea, împreună cu ONG-uri, cu radioul şi televiziunea publice, dar şi cu „alte instituţii de presă care vor dori“, se va încerca reluarea campaniei de informare şi de comunicare pentru vaccinarea împotriva cancerului de col uterin, astfel încât la finalul acţiunii să existe liste cu cei care doresc să intre în programul de vaccinare. „Când vom avea aceste liste certe, vom încheia contract cu furnizorul de vaccin, cu care am şi convenit, de altfel, principial, că vom deconta doar ceea ce avem pe liste şi se vaccinează efectiv“, a subliniat Eugen Nicolăescu.
   Deloc surprinzător, noul/vechi ministru se gândeşte la o formă de reluare a programului de evaluare a stării de sănătate a popu­laţiei – „mult mai amplu şi mai ţintit“. Mai mult, pentru că niciodată nu au fost făcute publice datele programului de evaluare pe care acesta l-a derulat în primul său mandat, ministrul ne asigură că, în aproximativ trei luni de zile, perioadă în care toate datele vor fi adunate, va face o informare publică a rezultatelor obţinute.
   A doua direcţie prioritară pentru actualul ministru al sănătăţii este reechilibrarea sistemului sanitar. Sistemul este dezechilibrat, conform acestuia, în special din punctul de vedere al importanţei care se dă unor componente. Este vorba aici de medicina de familie, medicina de ambulatoriu, spitale. „În continuare, spitalele ne mănâncă banii, uneori degeaba, alteori cu internări fictive sau cu cheltuieli inutile. Nu am reuşit să asigurăm funcţionarea corectă a modulului de bază integrator, care este medicina de familie, şi, mai ales, nu am reuşit să-i trimitem pe pacienţi la medicul specialist, în ambulatoriu, unde costă puţin şi se pot rezolva fără să mai ajungă la spital“, adaugă Nicolăescu. În consecinţă, anul acesta va creşte bugetul CNAS cu 50% pentru medicina de ambulatoriu. De altfel, MS va încerca să impună un asemenea sistem şi în contractul-cadru pe anii 2013–2014, care ar trebui să intre în vigoare de la 1 martie a.c. În acelaşi contract-cadru, ministrul sănătăţii intenţionează să introducă o prevedere potrivit căreia se va sista finanţarea din fondurile Casei Naţionale pentru Asigurări de Sănătate a spitalelor private, argumentul acestuia fiind ca banul public să meargă doar către spitalele publice.
   Dar, poate lucrul cel mai greu, în opinia demnitarului, este pachetul de bază. Se vorbeşte de el de multă vreme, dar încă nu s-a întâmplat nimic. Din această cauză, în continuare există o lipsă de control pe costuri, o lipsă de control pe sistem şi, mai ales, o mare lipsă de sinceritate în relaţia cu cetăţeanul – minţit că „i se oferă“, că „are dreptul“, când el, de fapt a beneficiat doar de ceea ce sistemul a putut să-i ofere, în limita bugetului. „Odată realizat acest pachet de bază, putem creşte şi asigurările private de sănătate suplimentare şi complementare, într-un cuantum care să poată fi deductibil din impozitul pe venit, astfel încât omul să fie încurajat să-şi facă acea asigurare privată, dar şi entitatea economică, din impozitul pe profit, să poată suporta anumite cote din acest pachet suplimentar şi complementar de asigurări private“, a promis Eugen Nicolăescu, precizând totodată că acest pachet trebuie stabilit în 2013, apoi aplicat, evaluat, ajustat şi definitivat în anii care urmează.
   De asemenea, ministrul i-a asigurat pe reprezentanţii pacien­ţilor că va continua să sprijine compania Unifarm (aflată în subor­dinea MS), distribuitorul autorizat de stat pentru aprovizionarea cu medicamentele la care pacienţii au un acces mai dificil.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe