Newsflash
Știri

Cartea fantasmelor

de Dr. Alexandru TRIFAN - dec. 5 2011
Cartea fantasmelor
   Sala Institutului Cultural Român (ICR) s-a dovedit neîncăpătoare pentru a-i primi pe toţi cei ce doreau să asiste la dezbaterile prilejuite de publicarea, în Editura Trei, a traducerii volumului CARTEA ROŞIE, un remarcabil jurnal scris de Carl Gustav Jung. Început în 1913, el este continuat cu perseverenţă până în 1930, dar ultima frază, aşternută pe hârtie în anul morţii autorului, a rămas neterminată. Dl Horia Roman Patapievici, directorul ICR, a rostit cuvântul de deschidere, afirmând că această carte monumentală, unicat editorial la începutul secolului în care trăim, este una dintre cele mai stranii apărute până acum. Dl prof. univ. Vasile Dem. Zamfirescu, reprezentând editura amintită, a făcut istoricul acestei lucrări. Lăsată neterminată de autor, publicarea ei a fost supusă unui embargo de către fiul autorului, de teama interpretării greşite sau a găsirii, de către detractori, a unor motive de a-i deprecia opera. Totuşi, la începutul mileniului, urmaşii celebrului psihanalist au sfârşit prin a concede drepturile de reproducere şi astfel, la sfârşitul primului deceniu, au apărut ediţiile în limbile engleză şi germană. Cu o diligenţă remarcabilă, Editura Trei a lansat versiunea în limba română, salutată, cum am arătat, de un public numeros. Reputatul om de cultură Andrei Pleşu, următorul la cuvânt, a delectat auditoriul cu umorul său fin, afirmând în primul rând cu înţeles că îl preferă pe Jung lui Freud din motivele pe care mulţi intelectuali le cunosc. Stăruind asupra diferenţei dintre memoria pasivă şi cea activă, vorbitorul a făcut incursiuni şi comparaţii într-o cosmologie psihologică şi teologică. Ca specialist recunoscut în terapia psihanalitică după metoda lui Carl Gustav Jung, dna prof. univ. Mihaela Minculescu s-a referit pe larg la prototipul concepţiei lui Jung despre procesul de individuaţie, cartea Liber Novus (aşa-numita „carte roşie“) reprezentând acest proces într-o schemă psihologică generală.
   Datorită afluenţei mari de participanţi la dezbateri, nu a mai fost loc pentru intenţia de a interveni, în numele săptămânalului „Viaţa medicală“, publicaţie care a acordat un foarte amplu spaţiu psihanalizei. Ar fi fost de explicat, mai întâi, nedumerirea ce a produs-o stranietatea textului, care se află la limita dintre adecvare şi alienare. Dacă ţinem seama că C. G. Jung a fost, deosebit de Sigmund Freud, în mai mare măsură psihiatru decât psiholog, este explicabil ca, la sfârşitul zilei, după închiderea uşii cabinetului prin care se perindau personalităţi deviante, să încerce să pătrundă şi să intre în mentalitatea lor, rămânând acolo, printre viziuni, un timp suficient pentru a le justifica.
   Se poate găsi şi o altă explicaţie a genezei Cărţii roşii şi anume intenţia autorului de a se vindeca de o puternică traumă afectivă. Care ar putea fi aceasta? Separarea de Sigmund Freud. Legătura spirituală dintre ei a fost de intensitatea celei dintre Castor şi Polux. Freud a investit foarte mult în Jung, numindu-l chiar, în anul 1910, la Congresul din Nürenberg, primul preşedinte al nou înfiinţatei Internationale Psychanalytische Vereinigung, lucru care, evident, a născut în sufletul acestuia un sentiment de profundă stimă şi recunoştinţă. Ruptura s-a produs însă tocmai în 1913, anul în care au fost scrise primele rânduri din carte. Ne putem imagina că despărţirea de omul care reprezenta atât de mult l-a marcat enorm, lucru remarcat de contemporanii săi. Aceştia au observat o schimbare radicală în compartimentul psihanalistului cufundat într-o dispoziţie depresivă persistentă, în aşa fel încât pentru câţiva ani nu a mai dat la iveală nicio lucrare importantă. În psihotraumatologie este cunoscută încercarea de a şterge efectul reactiv nociv al unei separări prin ceea ce se numeşte coping. Nu este improbabil ca Jung să fi ţinut un jurnal în încercarea de a se vindeca de aceea reacţie de doliu produsă de pierderea prieteniei lui Freud. Cum altfel poate fi privit fragmentul pe care-l reproducem în continuare, în chip de dovadă? „De ce Sinele meu e un deşert? Am trăit oare prea mult în afara mea, în oameni şi în lucruri? De ce mi-am evitat Sinele? Nu-mi eram scump mie însumi? Dar am evitat locul sufletului meu. Am fost propriile mele idei, după ce am încetat să fiu celelalte lucruri şi ceilalţi oameni. Dar nu am fost propriul Sine, faţă în faţă cu gândurile mele. Trebuie să mă ridic şi deasupra gândurilor ca să ajung la Sinele meu. Într-acolo se îndreaptă drumul meu şi de aceea el duce la singurătate, departe de oameni şi de lucruri. Este oare singurătate să fii cu tine însuţi? Singurătate este doar atunci când Sinele e un deşert. Să fac din deşert o grădină? Să populez o ţară pustie? Să deschid deşertului străvezia grădină fermecată? Ce anume mă duce în deşert şi ce să fac acolo? Este o iluzie că nu mai pot avea încredere în gândirea mea? Adevărată e doar viaţa, şi doar viaţa mă duce în deşert, într-adevăr nu gândirea, care ar vrea să se întoarcă iarăşi la gânduri, la oameni, la lucruri, căci deşertul o înspăimântă.“
   În al treilea rând, Cartea roşie legitimează definitiv afirmaţiile făcute în paginile săptămânalului nostru şi anume că este cazul să se renunţe la traducerea în limba română a termenului freudian „das Es“ prin Sine, aşa cum s-a făcut în prima carte dedicată teoriei lui Freud de către I. Popescu-Sibiu, preluată nepotrivit de primele traduceri de psihanaliză apărute la începutul anilor ’90. Sinele lui Jung, un „das Selbst“ care a devenit peste ocean Self, înseamnă mult mai mult decât un nucleu instinctual inconştient.
   Nu vrem să încheiem relatarea fără a ne exprima satisfacţia faţă de prezenţa numeroasă a tinerilor înregistrată la Institutul Cultural Român la dezbaterea pe marginea Cărţii roşii, afirmând că psihanaliza reprezintă unul din cele mai importante momente psihiatrice ale secolului XX, cu ecouri ce, departe de a se stinge, reverberează peren.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe