Interviu
cu Indira Spătaru, muzeograf
– Suntem
în incinta casei memoriale „Otilia Cazimir“. Care este, pe scurt, istoricul
acesteia?
– Născută la Cotu Vameş, în Neamţ, în 1894,
Alexandrina Gavrilescu – numele adevărat al Otiliei Cazimir – devine ieşeancă
la patru ani, când familia (tatăl învăţător, mama casnică, împreună cu cei
cinci copii) se stabileşte la Iaşi. Tatăl său a cumpărat această casă din str.
Bucşinescu nr. 4, în apropiere de biserica Zlataust şi de Casa Teodorenilor.
Aici avea poeta să trăiască până la 73 de ani, când s-a stins din viaţă, fiind
înmormântată la Cimitirul „Eternitatea“. Casa, aşadar, datează de pe la 1853. O
casă bătrânească, cu beci, cu o grădină încărcată de liliac, de miozotis la
vremea aceea, şi foarte mulţi copaci bătrâni, ulmi seculari. În curte există un
pietroi, „pietroiul lui Didi“, spunea mai târziu Otilia Cazimir într-un
interviu, pe care a început să scrie întâile sale poezii, pe vremea când era
elevă la Liceul „Oltea Doamna“ – Liceul „Mihai Eminescu“ de astăzi. A expediat
o poezie intitulată „Noapte“, la „Viaţa Românească“, revistă patronată de
Mihail Sadoveanu şi Garabet Ibrăileanu, dar, din timiditate şi de frica
directoarei liceului, o persoană severă, care nu încuraja versurile,
considerând că poeţii sunt cam visători, a pus în locul numelui trei steluţe.
Citind poezia, cei doi directori au remarcat talentul şi, astfel, împreună,
i-au ales pseudonimul Otilia Cazimir. Casa, care conţine două încăperi, a
devenit muzeu în 1972, prin donaţia nepoatei Otiliei Cazimir.
– Cum
este organizată casa memorială? Sunt două camere…
– În prima odaie, poeta îşi primea musafirii
şi, slavă Domnului, veneau foarte mulţi, atât din târgul Iaşiului, cât şi din
întreaga ţară. Veneau pentru a cere un sfat sau a primi un ajutor. Poeta a
încurajat tinerii scriitori, pe Ioanid Romanescu, pe Ana Mâşlea, care veneau cu
o sumedenie de poezii şi i le citeau poetei. Venea şi George Lesnea deseori şi
spunea că această casă era foarte primitoare, din ferestre săreau pisicile şi căţeii
cu care duduia Otilia stătea ore în şir de vorbă. În această încăpere, în
mijlocul sălii, se află o masă, la care şedeau musafirii săi, savurau o cafea
sau o dulceaţă de cireşe amare şi comentau aspecte din viaţa literară şi socială
a ţării. Tot ce observăm datează din acea vreme: pe perete este o pictură a lui
Victor Mihăilescu-Craiu, reprezentând o casă de pe această stradă. Sunt, de
asemenea, şi manuscrise. Puteţi observa scrisul delicat al Otiliei Cazimir, iar
la mijloc – carnetul de membru al Uniunii Scriitorilor, din 1949, cu semnăturile
lui Zaharia Stancu şi Mihai Beniuc. A primit chiar Premiul Naţional şi Premiul
Academiei pentru poezie. Iată şi un volum, „Prietenii mei, scriitorii“, din
1960, în care evocă figurile contemporanilor: Mihail Sadoveanu, Mihail
Codreanu, George Topârceanu.
– Ştim
că între George Topârceanu şi Otilia Cazimir a existat şi acel fior al
dragostei împletit cu poezia…
– Aşa este, între cei doi a existat o pagină
frumoasă de istorie şi de iubire, derulată pe parcursul a peste 25 de ani,
Otilia Cazimir îngrijindu-l şi la Viena. Iată şi părinţii săi, în cadre aurii,
pe pereţi. Este şi un bust impozant lucrat de sculptorul şi pictorul Ion
Mateescu, fratele vitreg al lui George Topârceanu. Acesta îi făcuse un bust şi
lui George Topârceanu, dar îl realizase cu o şuviţă într-o parte şi, pentru că
poetului nu i-a plăcut, i-a făcut vânt pe scările beciului casei Otiliei
Cazimir. Otilia a adunat cioburile şi a fost cumva mustrată în glumă de
Topârceanu, care i-a spus: „Ce prostuţă eşti! Nu i-ai pus cumva şi cruce?“.
– Am păşit
în cealaltă odaie…
– Da, aici s-a păstrat atmosfera, biroul
care o aşteaptă şi fotografii – ale prietenilor sau cu familia, aşezate sub
cristal. Pe birou, observaţi o ediţie princeps a cărţii „A murit Luchi“, din
1942. Puteţi vedea călimara din cristal, ustensile diverse pentru scris, un
obiect care dă seama de cochetăria duduii Otilia, o umbreluţă de soare, cu spiţe
de bambus, pălăriile pe care le purta când mergea la şezători literare din
Moldova; ştim că toţi scriitorii plecau din Iaşi cu trăsura, pentru a ţine şezători
în diverse locuri ale Moldovei. În colţ sunt fotografii ale lui George
Topârceanu, apare o fotografie cu el copil, icoane de la străbunica din partea
tatălui, un autoportret al lui Topârceanu. Putem observa cât de talentat era
poetul şi la desen. Divanul pe care se odihnea şi pe care şi-a dat şi ultima
suflare, scoarţele ţesute la atelierele de la Agapia, vechi de peste o sută de
ani, păstrate, conservate intacte, chiar şi culorile s-au păstrat. Este o
atmosferă cvasimânăstirească în agitaţia oraşului, o atmosferă prielnică
scrisului, meditaţiei. Aici poeta lucra, este locul unde şi-a scris toate
volumele: „Jucării“, „A murit Luchi“, „Prietenii mei, scriitorii“ şi multe
altele. Ne amintim că, vreme de zece ani, a fost şi inspectoare a teatrelor din
Moldova. Într-o fotografie este şi George Enescu, acesta concerta, în perioada
interbelică, la „Sf. Spiridon“; cânta pentru soldaţii veniţi de pe front. Avem
exemplare din „Viaţa Românească“, „Iaşul literar“, diverse cărţi cu dedicaţie
primite de poetă. Iată şi o fotografie inedită, familia întreagă reunită la
Cotu Vameş, cu mezina şezând. Ne amintim cum spunea Otilia Cazimir: „sunt eu
fetiţa aceasta serioasă ce stă pe un scăuieş, cuminte, ce ţine cu mâinile
amândouă o păpuşă nouă de care încă îmi mai aduc aminte?“.
– Otilia
Cazimir astăzi…
– …Este iubită
la fel cum era în trecut. Vin vizitatori şi din Canada, pentru a reciti, pentru
a reintra în atmosfera anilor frumoşi de altădată. Dacă ne uităm doar în cartea
de impresii, vedem cât este de preţuită şi de admirată, atât ca poetă, cât şi
ca om. Mai vin persoane care au cunoscut-o personal şi s-au bucurat de atenţia şi
de sufletul ei cald.