Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Știri

Cum putem să ne îmbolnăvim de COVID-19 într-o școală din România

Viața Medicală
Dorina Novac luni, 24 august 2020, ora 13:25

Conf. dr. Mihai Craiu a realizat un scurt îndreptar pentru părinți, profesori și elevi în care arată ce trebuie să facem ca să nu ne îmbolnăvim de COVID-19 într-o școală din România.

Astfel, medicul pediatru a publicat pe pagina pe care o administrează, „Spitalul Virtual pentru Copii”, mai multe recomandări pentru părinții care se pregătesc pentru noul an școlar.

elevi coronavirus
Sursă imagine: unsplash.com

„Școala este categoric necesară. (...) Este dovedit că lipsa școlii afectează sănătatea în mod direct, prin creșterea sedentarismului și a greutații corporeale, prin creșterea inatenției și reducerea gradului de răbdare, prin creșterea gradului de violență, prin creșterea timpului de expunere zilnică la ecrane”, a scris dr. Mihai Craiu.

Acesta afirmă că principalul vector pentru a căra SARS-CoV-2 de la un om infectat la altă persoană îl reprezintă picăturile de salivă.

„Mai mici sau mai mari, în funcție de intensitatea vorbirii, de strănut sau tuse precum și de funcția respiratorie, respectiv de inălțimea persoanei infectate. Vă rog urmăriți imaginea de mai jos, referitoare la dimensiunea particulelor de salivă și concentrația lor în volumul de aer. Studiul este mai vechi și a fost făcut pentru pacienți cu gripă H5N1, dar se referă tot la salivă și la aerosoli”, a explicat medicul pediatru.

imagine Mihai Craiu
Sursă imagine: Spitalul Virtual pentru Copii

 

Potrivit lui, vorbirea articulată (așa cum se presupune că va fi într-o oră normală, la școală) produce particule mari, cu dimensiune peste 10 microni. Iar imensa majoritate a acestor particule sunt reținute de orice fel de mască, pusă la gura unui elev.

Chiar și cele artizanale sunt eficiente pentru a limita răspândirea către alții, de la un infectat asimptomatic.

„Strănutul, tusea, țipătul sau cântatul accentuează transmiterea unor particule mici, prin mecanismul de vibrație laringiană (oscilatia corzilor vocale) și respectiv prin modul de expulzare bruscă a fluidului bronșic (din cele mai mici căi aeriene). Dar și aceste particule pot fi «barate» parțial de o mască, eventual de o vizieră de plastic”, a adugat dr. Mihai Craiu.

El a mai precizat că dacă merg la școală copii aparent sănătoși, purtând orice fel de mască, și dascălii ce au comorbidități purtând mască medicală și vizieră, atunci nu vor apărea noi focare de COVID-19 odată cu începerea școlilor.

„Dacă facem toate celelalte măsuri rezonabile de limitare a împrăștierii noului coronavirus: adică daca vom spăla mâinile foarte des (ar fi bune chiuvete mai multe în școli, eventual chiuvete mobile, acolo unde nu se poate altfel), dacă le vom dezinfecta cu produse alcoolizate când atingem suprafețe de uz comun, gen clanțe, mânere, toalete etc. ...”, a scris medicul.

Dr. Mihai Craiu a mai subliniat că clasele trebuie aerisite, deoarece imensa majoritate a cazurilor inexplicabile de COVID19 sunt generate de inhalarea aerosolilor ce conțin noul coronavirus, aerosoli produși în spații închise de cei aproximativ 40% infectați și asimptomatici. 

Etichete: Mihai Craiu

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.