Noul proiect-pilot al statutului spitalelor, pus în dezbatere publică de MS, prevede, printre altele, posibilitatea intrării în faliment a spitalelor orăşeneşti, a reorganizării ca asociaţii sau fundaţii medicale şi a salarizării în funcţie de performanţă. Detalii, într-un rezumat al proiectului pus în dezbatere publică până la 1 septembrie.

"> Cum se va schimba statutul spitalelor - Viața Medicală
Știri

Cum se va schimba statutul spitalelor

de Vlad MIXICH - aug. 19 2013
Cum se va schimba statutul spitalelor

Noul proiect-pilot al statutului spitalelor, pus în dezbatere publică de MS, prevede, printre altele, posibilitatea intrării în faliment a spitalelor orăşeneşti, a reorganizării ca asociaţii sau fundaţii medicale şi a salarizării în funcţie de performanţă. Detalii, într-un rezumat al proiectului pus în dezbatere publică până la 1 septembrie.

   Noul proiect-pilot al statutului spitalelor, pus în dezbatere publică de Ministerul Sănătăţii, aduce câteva modificări importante printre care prevederea posibilităţii de intrare în faliment a spitalelor orăşeneşti. Statutul spitalelor va fi modificat şi pentru a crea cadrul de funcţionare necesar introducerii practicii private în spitalele de stat. În acest proiect-pilot vor fi incluse 10 spitale:
• două spitale clinice regionale de urgenţă de competenţă IA;
• două spitale judeţene de urgenţă;
• două institute clinice naţionale;
• două spitale judeţene de urgenţă fără statut de spital clinic;
• două spitale orăşeneşti.
Spitalele-pilot vor fi clasificate în spitale de interes naţional şi spitale de interes local. Toate se vor reorganiza ca instituţii de sănătate autonome.
 Spitalele-pilot de interes local se vor putea reorganiza ca asociaţii sau fundaţii medicale, în urma deciziei consiliilor judeţene sau locale care le au în subordine (sau a altor instituţii care le au în subordine). Aceste fundaţii şi asociaţii medicale vor fi de utilitate publică, sub formă de persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial. Patrimoniul şi bunurile spitalelor reorganizate sub formă de fundaţii pot fi transmise doar persoanelor juridice private sau publice fără scop patrimonial, care au un scop identic sau asemănător. Se prevăd condiţiile în care un spital-pilot de interes local poate intra în lichidare.
   Mai mult de 50% din costurile spitalelor-pilot „sunt acoperite din vânzări“ şi ele vor aparţine sectorului societăţilor nefinanciare. Aceste spitale vor fi conduse de un Consiliu de Administraţie format din şapte sau nouă membri (care vor alege şi preşedintele CA):
– trei vor fi reprezentanţi ai autorităţii care are responsabilitatea managementului spitalului, adică reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii sau ai  Consiliului Judeţean;
– un reprezentant al Ministerului Sănătăţii sau al autorităţilor locale după caz;
– doi reprezentanţi ai Universităţii de Medicină pentru spitalele clinice;
– un reprezentant al Colegiului Medicilor;
– un reprezentant al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
– un reprezentant al sindicatelor.
   Cu alte cuvinte, majoritatea în Consiliul de Administraţie va fi deţinută fie de Ministerul Sănătăţii, fie de autoritatea locală în subordinea căreia se află spitalul respectiv. Managerul spitalului poate fi o persoană fizică sau una juridică şi poate fi demis de Consiliul de Administraţie.
   În spitalele-pilot unde se desfăşoară învăţământ medical, şeful de secţie va fi cadrul didactic cu cel mai mare grad. Studiile clinice desfăşurate în spitalele-pilot se derulează exclusiv pe bază de contract de cercetare încheiat între spital şi finanţatorul cercetării.
   Consiliul de administraţie poate decide instituirea unui sistem de salarizare a personalului medical în funcţie de performanţă, dar salariul nu va fi mai mic decât salariul existent la momentul transformării spitalului în instituţie autonomă.
   Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului-pilot este propus de manager şi avizat de Consiliul de Administraţie. Acest buget trebuie să fie publicat pe site-ul spitalului. Ministerul Sănătăţii monitorizează lunar cheltuielile şi execuţia bugetului şi poate interveni atunci când constată nereguli. Veniturile spitalelor-pilot vor putea fi obţinute din:
– contracte cu casele de asigurări de sănătate, dar şi cu alte persoane juridice;
– bugetul Ministerului Sănătăţii pentru programele naţionale, investiţii în infrastructură şi dotări, finanţarea salariilor rezidenţilor şi a departamentelor de urgenţă;
– fonduri europene nerambursabile;
– servicii medicale acordate în regim privat;
– coplată;
– servicii de sănătate, servicii hoteliere;
– donaţii sau sponsorizări;
– împrumuturi interne şi externe care vor fi rambursate din veniturile proprii;
– asocieri în parteneriat public-privat;
– bugetul autorităţilor locale pentru spitalele orăşeneşti.
   Spitalele de interes local vor putea fi renovate, modernizate sau dotate cu aparatură medicală finanţată de la bugetul Ministerului Sănătăţii doar dacă autorităţile locale participă cu minimum 30% din cheltuieli. Este menţionată şi o excepţie aici: dacă modernizarea coincide cu obiective prioritare ale Ministerului Sănătăţii, atunci contribuţia autorităţilor locale poate fi de doar 5%.
   Aparatura medicală şi imobilele aflate în administrarea spitalelor-pilot pot fi închiriate sau concesionate unor persoane fizice sau juridice, fără schimbarea destinaţiei lor de asistenţă medicală sau socială. Fac excepţie aparatura medicală şi dispozitivele medicale achiziţionate de la buget, din fondurile Ministerului Sănătăţii sau din fonduri externe.
   Asistenţa medicală de urgenţă se va acorda tuturor în fiecare dintre aceste spitale-pilot. În cazul unor dezastre, accidente colective, conflicte sociale etc., cheltuielile efectuate de spitalele-pilot vor fi furnizate de la bugetul statului.
   Spitalele-pilot din reţeaua Ministerului Sănătăţii (majoritatea spitalelor de interes naţional) se vor putea reorganiza sau restructura cu aprobarea ministrului Sănătăţii, la iniţiativa Ministerului Sănătăţii sau a managerului spitalului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe