Săptămâna aceasta a fost lansat în
dezbatere publică proiectul de lege a vaccinării. Florian Bodog,
ministrul sănătății a făcut anunțul în cadrul unei conferințe
de presă organizate la sediul ministerului. Mult-așteptata lege ar
urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2019.
România se
confruntă cu o scădere constantă a acoperirii vaccinale pentru
toate tipurile de vaccinuri utilizate, cauzele vehiculate fiind
multiple: neprezentarea la vaccinare, refuzul vaccinării, lipsa de
informare corectă a părinților, campaniile antivaccinare promovate
de diverse grupuri etc. În plus (sau în primul rând), nici
aprovizionarea cu vaccinuri nu este suficientă și constantă.
Organizația mondială a sănătății recomandă o acoperire
vaccinală de cel puțin 95% pentru vaccinurile incluse în programul
național de imunizare (prag ce pentru țara noastră pare greu de
atins), potrivit expunerii de motive a proiectului de lege care poate
fi consultat pe site-ul ministerului.
Din cauza scăderii continue a
acoperirii vaccinale în ultimii ani, la nivel național, România se
află în plină evoluție a unei epidemii de rujeolă, peste 4.000
de cazuri fiind raportate în 38 de județe, cu 21 de decese, a
arătat prof. dr. Alexandru Rafila, consilier al ministrului
sănătății, în cadrul conferinței de presă.
Creșterea acoperirii vaccinale
pentru toate tipurile de vaccinuri incluse în programul național de
vaccinare este unul dintre obiectivele proiectului de lege lansat,
potrivit ministrului Florian Bodog. Noua lege prevede și stabilirea
unei metodologii proprii a MS pentru achiziționarea de vaccinuri,
„în așa fel încât să putem asigura în depozitul național un
stoc de rezervă de vaccinuri și consumabile aferente cel puțin
egal cu necesarul anual, iar acest stoc de vaccinuri să aibă o
perioadă de valabilitate de minimum 18 luni”.
Proiectul de lege mai cuprinde
asigurarea „lanțului de frig”, de la Unifarm până la medicul
de familie; obligația statului român de a asigura condiții pentru
diagnostic și tratament optim ale posibilelor reacții adverse la
vaccinare; formarea profesională continuă a celor care
administrează vaccinuri; constituirea unor grupuri tehnice de
coordonare a activității de vaccinare (GTCAV) la nivel național și
în județe care, printre altele, să informeze și să consilieze
părinții cu privire la decizia de vaccinare și să realizeze
campanii permanente de promovare a vaccinării.
Furnizorii de
servicii medicale de vaccinare vor fi obligați să se înregistreze
în Registrul Electronic Național de Vaccinări (RENV), în cel mult
doi ani de la publicarea legii. „Vaccinările efectuate se
raportează și în RENV, iar decontarea serviciilor de vaccinare va
fi realizată tot în concordanță cu raportările din registru”,
a adăugat Florian Bodog. Contractele de furnizare de servicii
medicale cu casele județene de asigurări de sănătate și a
municipiului București și CasaOPSNAJ,
pe programul național de vaccinare, se vor încheia doar cu
furnizori înregistrați în RENV.
Pentru vaccinurile obligatorii,
furnizorul de servicii are obligația de a informa părintele sau
reprezentantul legal cu privire la calendarul național de vaccinare
și de a stabili calendarul de vaccinare a copilului, înainte ca
acesta să împlinească vârsta de o lună.
Rele
tratamente aplicate minorului
Consimțământul pentru vaccinare
este prezumat, dar părinții – sau, după caz, reprezentantul
legal – vor putea refuza, în scris, vaccinarea. „Părintele
poate refuza vaccinarea, dar o refuză pe propria răspundere”, a
subliniat ministrul. La înscrierea în școli sau grădinițe,
părinților li se va cere să prezinte documente care să ateste
vaccinarea obligatorie. Dacă nu le au, părinții trebuie să
prezinte un plan de recuperare a vaccinărilor în termen de un an
sau o adeverință care să ateste că există contraindicații
pentru imunizare.
Mai mult, părintele care nu își
vaccinează copilul până la vârsta de 3 ani va putea fi acuzat de
infracțiunea de rele tratamente. Conform Art. 197 din noul Cod
Penal, fapta de rele tratamente aplicate minorului reprezintă
„punerea în primejdie gravă, prin măsuri sau tratamente de orice
fel, a dezvoltării fizice, intelectuale sau morale a minorului, de
către părinți sau de orice persoană în grija căreia se află
minorul” și se pedepsește cu închisoarea de la trei la șapte
ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
Comisiile de vaccinare stabilite la
nivelul județului și al municipiului București vor avea obligația
de a sesiza serviciul public de asistență socială și direcția
generală de asistență socială și protecția copilului privind
neglijarea medicală și încălcarea drepturilor copilului de către
părinți sau reprezentanții legali în cazul minorului care
împlinește vârsta de 18 luni și nu a început sau a întrerupt
schema privind vaccinurile obligatorii. Aceleași comisii vor sesiza
instituțiile abilitate privind constatarea infracțiunii de rele
tratamente aplicate minorului de către părinți sau reprezentanți
legali prin nevaccinarea corespunzătoare vârstei.
„A nu vaccina copilul este sinonim
cu rele tratamente aplicate minorului și, în acest context, se
încadrează în prevederile legii de protecție a copilului și
numai o instanță poate decide dacă părintele a luat decizia în
mod corect sau nu pentru protecția sănătății copilului”, a
explicat dr. Amalia Șerban, director general adjunct la Direcția
generală de asistență medicală și sănătate publică din
Ministerul Sănătății.
Reacțiile
adverse și măsurile compensatorii
Potrivit proiectului de lege,
părinții și reprezentanții legali au dreptul să fie informați
privind beneficiile vaccinării, utilitatea administrării
vaccinurilor din calendarul de imunizare, dar și posibilitatea de a
completa schema națională cu vaccinuri recomandate, pentru a obține
beneficiul maxim pentru starea de sănătate a copilului. Mai au și
dreptul să primească vaccinuri sigure, de calitate și eficacitate
corespunzătoare, și să fie asistați de instituțiile statului în
caz de reacții adverse severe. Potrivit articolului 2 din proiectul
de lege, statul va oferi compensații pentru orice fel de efecte
invalidante, dacă sunt dovedite relații de cauzalitate, confirmate
de GTCAV. Tipurile de reacții adverse postvaccinale și măsurile
compensatorii aplicabile urmează să fie stabilite prin hotărâre
de guvern.
Părinții și tutorii nu au doar
drepturi, ci și obligații. Trebuie să meagă cu copilul la medicul
de familie pentru vaccinare, dar și să răspundă convocării
comisiei de vaccinare a județului sau a municipiului București.
Dacă părinții pleacă din țară, copiii care ar urma să fie
vaccinați, conform calendarului, vor trebui lăsați în grija unor
membri ai familiei sau altor persoane, care să-i ducă la vaccinare.
Efectul
bulgărelui de zăpadă
După un
nefericit exemplu dat săptămâna trecută de ministrul sănătății
cu privire la un model de lege dintr-o altă țară unde rata
vaccinării a ajuns la 97% doar pentru că medicii de familie care nu
vaccinează sunt penalizați, jurnaliștii au vehiculat ideea că și
medicii de familie din România vor fi penalizați, în virtutea
acestei legi, dacă nu vaccinează. Cu toate că ministrul răspunsese
ferm unei întrebări legate de acest aspect: „Nu, nu am zis asta.
Dacă ați fi fost atenți, ați fi reținut că nu vor fi
sancțiuni...”.
Replica medicilor de familie nu s-a
lăsat mult așteptată: Societatea Națională de Medicina Familiei
(SNMF) a transmis un comunicat de presă în care spune că este
„inacceptabil ca sancționarea medicilor de familie să fie soluția
rezolvării problemei acoperirii vaccinale prăbușite, în
condițiile în care discontinuitățile în aprovizionarea cu vaccin
din ultimii ani au devenit deja o obișnuință, întreaga
responsabilitate pentru achiziția acestora revenind Ministerului
Sănătății. (...) În loc ca medicii de familie care asigură
asistența medicală în cele mai izolate localități să fie
ajutați și stimulați, vorbim astăzi de limitări inacceptabile
ale practicii și despre sancțiuni?!”.
În același comunicat, SNMF
informează opinia publică și decidenții că „dacă se menține
tendința de a considera întotdeauna că medicii sunt vinovați
unici, vom refuza să mai fim parte dintr-un contract și că, prin
atitudinea lipsită de responsabilitate a Ministerului Sănătății
privind derularea activității de vaccinare, neasigurarea dozelor
necesare, tărăgănarea aprovizionării, întârzierea și lipsa
extinderii și modernizării schemei de vaccinare, se pune în
pericol însuși programul național de imunizare și, implicit,
viețile copiilor”.
Sancțiuni
încă nu sunt, dar vor apărea
Proiectul de lege supus dezbaterii
publice nu conține încă un capitol de sancțiuni. Totuși, aceste
sancțiuni, spunea marți Florian Bodog, vor apărea în lege în
urma dezbaterilor publice și din comisiile de sănătate ale
Parlamentului: „Noi știm că este necesar un astfel de capitol, la
un moment dat a și fost gândit un set de sancțiuni, însă am
considerat că este mai bine ca Parlamentul să le includă”, a
explicat el. Iar aceste sancțiuni „vor trebui astfel dimensionate
încât să aibă o cât mai mare acceptanță din partea opiniei
publice și, în același timp, să asigure o imunizare corectă a
copiilor din România”.
De sancțiuni se pare că nu va fi
absolvit nimeni dintre cei cu responsabilități în activitatea de
vaccinare: „Nu se discută numai de sancționarea părinților, ci
și a Ministerului Sănătății, dacă nu își face treaba, a
direcțiilor de sănătate publică, dacă nu își fac treaba, a
medicilor implicați în implementarea acestui program de vaccinare.
Adică ei trebuie să asigure vaccinul la timp”, a precizat și
Alexandru Rafila.