Știri

Mirosuri, emanaţi şi un surprinzător premiu Nobel

de Prof. dr. Valeriu RUSU - iul. 5 2013
Mirosuri, emanaţi şi un surprinzător premiu Nobel
   Premiul Nobel pentru medicină 2004 a fost acordat pentru descoperirea extraordinarei diversităţi a receptorilor specifici odoratului. Concizia mă determină să comprim datele biografice ale laureaţilor, precum şi referirile la lucrările acestora neaflate în relaţie cu studiul receptorilor olfactivi.
   Iniţial, Richard Axel a fost atras de tehnicile de transfer ale genelor în celule, punând la punct tehnica de transfecţie, adică introducerea de ADN într-o celulă eucariotă şi integrarea acesteia în ADN-ul cromozomial al celulei respective. Era apreciat drept „un inventator genial şi prolific“. În 1970, a devenit autorul a ceea ce se numeşte colocvial „Axel patents“ – devenit sursă de venituri considerabile pentru Columbia University. Totuşi, deoarece îl pasiona domeniul, s-a orientat relativ târziu spre neurobiologie, dirijând cercetarea din laboratorul de la Columbia University (în calitate de profesor de biochimie, biofizică moleculară şi patologie) către clonarea receptorilor cerebrali pentru glutamat. Subiectul nu era prea original, mai multe echipe de cercetători având aceeaşi ţintă. În 1984, Linda B. Buck începe în laboratorul său stagiul postdoctoral. Şi amândoi se concentrează asupra cercetării simţului odoratului. Axel avea 40 de ani şi Buck 39, adică vârste-limită pentru a debuta într-un domeniu nou. A contat însă pregătirea anterioară. Cu o motivaţie puternică, Axel şi Buck au început cercetarea asupra naturii moleculare a receptorilor. Ipoteza principală de lucru a fost elaborată pe baza unor date cunoscute: creşterea concentraţiei mesagerilor secunzi AMPc şi IP3 după stimularea olfactivă, precum şi faptul că prin contactul unei molecule odorante cu suprafaţa neuronilor olfactivi primari se produce depolarizarea membranelor neuronale. Această ultimă observaţie a dus la presupunerea că receptorii olfactivi puteau fi proteine asociate cu proteinele G. Era o supoziţie care merita să fie verificată. Încerc să evit detaliile prea tehnice. De altminteri, în 2004, am publicat o cuprinzătoare prezentare a Nobelului pentru Medicină în „Viaţa medicală“. Nu ştiu unde s-a ajuns cu numerizarea săptămânalului nostru, dar sper să o prind încheiată şi accesabilă fără restricţii pentru studenţi şi medici.
   În esenţă, laureaţii anului 2004 au obţinut ce căutau: verificarea ipotezei receptorilor asociaţi cu proteine G. Ei au reperat, clonat şi caracterizat 18 gene codante ale acestor receptori exprimaţi la nivelul membranelor celulelor olfactive de la şobolan. Rezultatele au fost publicate de Buck şi Axel, la 5 aprilie 1991, în revista Cell (Buck L, Axel R. A novel multigene family may encode odorant receptors: a molecular basis for odor recognition. Cell. 1991 Apr 5;65:175-87). Excepţional prin încărcătura ştiinţifică şi prin calitatea demonstraţiei, articolul a avut un rol decisiv în accelerarea cercetărilor din domeniul bazelor moleculare ale olfacţiei.
   Datele obţinute de Buck şi Axel au fost confirmate la pisică, la câine, la maimuţă şi la om. În scurt timp, datorită ritmului rapid de lucru, a venit şi cea mai mare surpriză: familia de gene pentru receptorii olfactivi este, de departe, cea mai vastă la vertebrate. Fiecare dintre aceste gene corespunde unui receptor specific pentru miros, generând cea mai extinsă familie de proteine receptoare din organism, depăşind-o numeric pe cea a receptorilor sistemului imunitar! Mai mult, receptorii odoratului se pot asocia într-un număr de combinaţii virtual nelimitate. Ca urmare, evaluarea iniţială a recunoaşterii a peste 100.000 de mirosuri diferite s-a dovedit mult mai ridicată. Combinarea receptorilor este absolut necesară şi pentru că un anumit miros rezultă, de regulă, prin asocierea mai multor molecule emanate de corpul sau de substanţa mirositoare. De pildă, mirosul de cafea este rezultatul asocierii a 80 de tipuri de molecule. Întru amintirea unor „emanaţi“ de odinioară, să nu uităm trandafirul, al cărui miros rezultă din 200 de molecule diferite!
   După publicarea excepţionalului articol din 1991, cei doi cercetători s-au despărţit în cele mai bune relaţii. Linda Buck şi-a încheiat astfel stagiul postdoctoral, fiecare urmând o cale proprie de cercetare. Colaureata a ajuns în laboratorul de neurobiologie al celebrei Universităţi Harvard, iar Richard Axel a continuat să lucreze în laboratorul său de la Columbia University. El şi-a orientat cercetările pe şobolan, şoarece, peşte şi apoi pe celebra drosofilă (Drosophila melanogaster), ale cărei servicii aduse cercetării şi chiar practicii biomedicale sunt incomensurabile. El a urmărit descifrarea căii de la receptorii specifici unei anumite substanţe odorante la creier. În acest scop, a fost interesat de individualizarea neuronilor olfactivi, distribuţia lor la nivelul epiteliului olfactiv, proiecţia axonilor acestora către bulbul olfactiv şi topografia corticală a memoriei olfactive.
   Să continuăm: Axel a publicat un articol împreună cu colaboratorii săi (Gogos JA, Osborne J, Nemes A, Mendelsohn M, Axel R. Genetic ablation and restoration of the olfactory topographic map. Cell. 2000 Nov 10;103:609-20). De asemenea, anterior, fusese clonat un receptor pentru feromoni, de dr. Catherine Dulac, cercetătoare franceză aflată în stagiu postdoctoral (Dulac C, Axel R. A novel family of genes encoding putative pheromone receptors in mammals. Cell. 1995 Oct 20;83:195-206). De dată recentă, Richard Axel şi colab. încearcă să pună în evidenţă modul în care harta senzorială a creierului ar putea fi integrată printre celelalte regiuni corticale, spre a putea permite o discriminare mnezică şi un comportament corespunzător.