Societatea
Naţională de Medicina Familiei (SNMF) şi Federaţia Naţională a Patronatelor
Medicilor de Familie (FNPMF) fac următoarele precizări: • cardul de asigurat
este proiectul acestei instituţii, nu al medicilor de familie • cardul
reprezintă un document de identificare ce poate fi eliberat conform legii
titularului doar de emitent (CNAS) • editarea datelor pe card este consumatoare
de timp, reducând şi mai mult timpul alocat consultaţiei medicale, activităţii
medicale efective în detrimentul pacientului, afectează calitatea actului
medical şi relaţia medic–pacient. În plus, editarea datelor este inutilă, în contextul lansării Dosarului electronic al
pacientului începând cu 24 ianuarie 2014, conform calendarului declarat
Comisiei Europene în cadrul proiectului DEP finanţat din fonduri europene • acordul
privind donarea de organe este conţinut deja conform legii, în Registrul naţional al donatorilor de organe,
ţesuturi şi celule, gestionat de Ministerul Sănătăţii şi Agenţia Naţională
de Transplant, iar grupa sanguină şi Rh nu sunt căutate pe card în cazul unei
transfuzii, chiar într-o situaţie de urgenţă, de un medic responsabil faţă de
pacientul său. Mai mult, pacientul va trebui să plătească efectuarea grupei sanguine şi declaraţia
notarială privind donarea, acestea nefiind acoperite de asigurare • cardul de
asigurat trebuie să fie distribuit de asigurător către asigurat, el constituind
o legătură directă între aceştia, care nu poate include terţi. În nicio ţară
unde se folosesc cardurile de sănătate, acestea nu au fost distribuite de
medici!
Cititoarele
de carduri nu pot fi cumpărate de
medicii de familie, acestea fiind de asemenea incluse în proiectul CNAS. Cititoarele
de carduri compatibile şi contractele de mentenanţă pentru ele trebuie cumpărate
de CNAS, printr-o licitaţie naţională, transparentă, urmând să fie date în
folosinţă medicilor de familie printr-un contract de comodat.
În calitate de reprezentanţi ai medicilor de familie
din România, SNMF şi FNPMF asigură instituţiile statului că medicii de familie
sunt primii care înţeleg necesitatea informatizării în sistemul de sănătate
românesc, consideră benefică apariţia cardului de asigurat şi îl vor utiliza cu
mare încredere. Atragem însă atenţia că relaţia medic–pacient, alterată
constant, deliberat şi profund în ultimii ani, mai ales din cauza birocraţiei
din sistem, nu mai suportă degradare. Medicul trebuie să rămână medic şi nu are
ce căuta ca intermediar în relaţia dintre asigurator şi asiguratul său.