Newsflash
Știri

Se caută soluţii pentru sistemul de asigurări de sănătate

de Mirabela VIAŞU - nov. 23 2012
Se caută soluţii pentru sistemul de asigurări de sănătate
   Sistemul actual de asigurări de sănătate trebuie schimbat şi, în opinia reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, cea mai bună soluţie ar fi transformarea actualelor case de asigurări de sănătate în societăţi mutuale de asigurări. Propunerea apare şi în ultimul proiect de lege a sănătăţii şi a fost recent discutată de conducerea Ministerului Sănătăţii împreună cu experţi din Belgia şi din Franţa, în cadrul unei mese rotunde ce a avut ca temă „Rolul societăţilor mutuale şi al celor comerciale în sistemul de asigurări de sănătate din România“.
   În opinia fostului ministru al sănătăţii, dr. Vasile Cepoi, acum consilier al primului ministru, societăţile mutuale încearcă să răspundă unor cerinţe formulate de partenerii de dialog la dezbaterea legii sănătăţii: participarea asiguraţilor la conducerea sistemului de asigurări, controlul asupra modului în care se cheltuiesc banii publici, o creştere a calităţii serviciilor, desfiinţarea monopolului CNAS etc. Mai mult, crede fostul ministru, aceste societăţi ar putea asigura servicii mai bune decât actualele case de asigurări. În primul rând, va exista o relaţie directă între asigurat şi asigurator, dar şi o autoritate de control al asigurărilor obligatorii, care va supraveghea dacă asiguratorul îşi îndeplineşte obligaţiile faţă de asigurat. Pentru a ilustra avantajele societăţilor mutuale, dr. Vasile Cepoi a dat următorul exemplu: „în prezent, dacă un pacient are nevoie de un serviciu de sănătate recomandat de medicul de familie, nu are cine să-l îndrume unde să meargă şi apelează la un prieten. În serviciile oferite de societatea mutuală va intra şi această îndrumare a asiguraţilor, precum şi răspunderea asiguratorului faţă de pacienţi, oferindu-le traseul medical pe care trebuie să-l parcurgă“.

România nu trebuie să repete greşelile altora

   Spre deosebire de dr. Vasile Cepoi, actualul ministru al sănătăţii s-a arătat puţin reticent faţă de introducerea asigurărilor private şi a societăţilor mutuale, spunând că este nevoie de o analiză amănunţită a impactului acestor schimbări, de o cercetare riguroasă a modului în care societăţile mutuale au fost introduse în alte sisteme de sănătate. Potrivit dr. Raed Arafat, în Slovacia, de exemplu, a avut loc, recent, o schimbare radicală: s-a decis naţionalizarea anumitor asigurări private, iar România trebuie să afle care sunt motivele care au dus la decizia slovacilor, care sunt cifrele, sub­straturile, astfel încât să nu repete greşelile. „Este foarte bine că Ambasada Franţei şi Ambasada Belgiei ne-au pus la dispoziţie experţi care să ne prezinte şi avantajele şi dezavantajele acestui tip de asigurări. Repet, România are voie să facă greşelile ei, dar nu are voie deloc să repete greşelile altora. Noi trebuie să vedem şi să învăţăm ceea ce se întâmplă în alte sisteme, pentru a putea evita anumite greşeli pe care alţii le-au recunoscut“, a explicat ministrul sănătăţii.
   Şi Florentina Almăjanu, directorul general al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), consideră că înainte de imple­mentarea societăţilor mutuale este nevoie de o analiză a fondurilor disponibile şi a serviciile acoperite, de auditarea independentă a furnizorilor de servicii medicale de stat, aşa cum se întâmplă în cazul celor privaţi, precum şi de o comisie independentă de acreditare şi evaluare a serviciilor sanitare. Deşi apreciază drept pozitive unele prevederi ale proiectului de lege a sănătăţii, reprezentanta UNSAR susţine că transformarea sistemului actual într-o structură de tip mutualist nu va rezolva problemele din sistem.
   Sfatul expertului francez Didier Bazzocchi, director general delegat pentru sănătate al grupului Covéa, este ca ţara noastră să-şi creeze propriul model de asigurări de sănătate, care să răspundă nevoilor românilor. „Nu ştiu dacă România ar trebui să adopte modelul francez sau pe cel belgian. Este o decizie delicată, care depinde de mulţi factori. Ce vă pot spune este că nu există un sistem bun sau un sistem prost. De exemplu, în Franţa, majoritatea cetăţenilor este înscrisă la societăţi mutuale, pentru noi acest sistem funcţionează foarte bine“, a explicat Didier Bazzocchi.
   După cum a afirmat dr. Vasile Cepoi, vom lua de la modelul francez partea care ţine de asigurările facultative şi voluntare. Această componentă se aseamănă cu cea existentă în modelul belgian, care, după spusele consilierului, s-ar apropia cel mai mult de ceea ce are nevoie România. Un avantaj al sistemului belgian ar fi accesibilitatea la serviciile de sănătate. De asemenea, sistemul de asigurări belgian este în mare măsură privat, ceea ce-i forţează pe furnizori să ofere calitate pacienţilor, care au libertatea să-şi schimbe atât furnizorii, cât şi asiguratorii dacă nu sunt mulţumiţi de serviciile primite. În ceea ce priveşte dezavantajele sistemului belgian, potrivit dr. Jan van Emelen, director de strategie al Uniunii Naţionale a Mutualităţilor Libere, acestea constau în greutatea de a introduce tehnici inovative în managementul bolilor cronice, capitol care are nevoie de mici ajustări.

Doi ani după promulgarea noii legi

   Societăţile mutuale de asigurări de sănătate ar putea apărea în minimum doi ani, după intrarea în vigoare a noii legi a sănătăţii. Într-o primă etapă, se vor reorganiza casele de asigurări, restrângându-se ca număr şi modificându-şi statutul. În acelaşi timp, cetăţenii vor putea depune adeziuni la una dintre aceste case de asigurări şi, când se va strânge numărul corespunzător de asiguraţi, casa se va transforma într-o societate mutuală. Într-o a doua etapă, se vor putea constitui şi societăţi la cererea unor organizaţii. Se estimează că ar putea fi 20 de astfel de societăţi, care vor avea între 700.000 şi un milion de membri.
   Dr. Vasile Cepoi susţine că vor exista şi câteva obligaţii contractuale pe care asiguraţii vor trebui să le respecte, riscând, în caz contrar, sancţiuni financiare. Concret, vor fi pedepsite comportamentele nesanogene, nerespectarea regulilor de prevenţie, neparticiparea la programele de prevenţie sau nerespectarea indicaţiilor medicului.
   În altă ordine de idei, legea reformei sanitare ar trebui să ajungă în Parlament în prima săptămână din luna decembrie. Dr. Vasile Cepoi a reamintit că realizarea şi implementarea legii reprezintă o condiţie impusă de FMI, că documentul este, în prezent, aproape de finalizare, urmând să mai fie supus unor noi dezbateri.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe