Specialiştii în sănătate
au nevoie să ştie în timp real dacă anumite medicamente lipsesc de pe piaţă,
pentru a putea lua decizii terapeutice eficiente. Informaţia este esenţială şi
pentru pacienţii cronici care urmează un tratament. Din acest motiv, Agenţia
americană pentru siguranţa alimentelor şi medicamentelor (FDA) a lansat la
începutul lunii martie prima aplicaţie de mobil creată pentru a facilita
accesul la astfel de informaţii. Utilizatorii pot căuta în aplicaţie după
denumirea medicamentului generic, după ingredientul activ şi după categoria
terapeutică. Aplicaţia îţi spune şi dacă există probleme cu distribuţia
medicamentului, şi care este durata de timp estimată până la ajungerea lui pe
piaţă. Nu îţi spune şi care sunt variantele terapeutice omoloage.
Aplicaţia FDA poate
fi descărcată pe telefon gratuit, căutând FDA
Drug Shortages, via iTunes, în cazul utilizatorilor de iPhone, respectiv
Google Play Store, pentru telefoanele cu sistem android. Foloseşte date oferite
în principal de producătorii de medicamente, iar acestea se actualizează în
fiecare zi. Însă aplicaţia poate fi folosită şi pentru ca utilizatorii să anunţe
FDA în legătură cu problemele de disponibilitate a medicamentului, agenţia
încurajând medicii, grupările profesionale şi pacienţii să semnaleze apariţia
unor astfel de probleme.
Aproape simultan, la
final de februarie, Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor
Medicale din România anunţa crearea unei adrese de email la care se pot trimite
sesizări privind lipsa oricărui medicament din farmacii. Adresa este lipsamedicament@anm.ro. Reprezentanţii
ANM citaţi de agenţiile de presă fac un apel la toate părţile interesate să
folosească acest instrument – profesionişti din sănătate, pacienţi, aparţinători
şi reprezentanţi mass-media. Potrivit dr. Marius Savu, ANM va evalua mesajele
sosite pe această adresă şi, în funcţie de natura lor, fie le va rezolva prin
forţe proprii, fie le va transmite către Ministerul Sănătăţii sau către Casă. Şi
ministrul Nicolae Bănicioiu a cerut publicului să semnaleze agenţiei dacă
observă că anumite medicamente nu se mai găsesc pe piaţă. Măsura vine la
momentul la care MS pune în aplicare ordinul ministrului sănătăţii 75/2009,
care obligă producătorii de medicamente să revizuiască preţurile acestora până
la 10 martie. Potrivit ordinului, preţul medicamentelor vândute în România
trebuie să fie mai mic sau cel mult egal cu cel mai mic preţ al aceluiaşi
medicament vândut în 12 ţări: Republica Cehă, Bulgaria, Ungaria, Polonia,
Slovacia, Austria, Belgia, Italia, Lituania, Spania, Grecia şi Germania.
Revizuirea preţurilor este obligatorie în fiecare an, însă ea nu a avut loc în
România de cinci ani. Adresa de email va rămâne disponibilă „atât timp cât va
fi nevoie“, ne-a răspuns dr. Marius Savu.
Până acum, pacienţii
români aveau la dispoziţie doar câteva instrumente online prin care puteau anunţa
problemele de disponibilitate a unor medicamente. Este vorba de iniţiative
particulare de monitorizare a „penuriei“ de medicamente, precum site-ul www.lipsatratament.ro, unul dintre câştigătorii
competiţiei ReStart România în 2012. Proiectul a fost realizat prin colaborarea
Romanian Angel Appeal cu Uniunea Naţională a Organizaţiilor Persoanelor
Afectate de HIV/SIDA (UNOPA) şi Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni
Cronice din România.
În SUA, aplicaţia
oferită de FDA informează şi asupra motivului pentru care medicamentul lipseşte:
solicitări legate de conformarea cu normele GMP, întârzieri în aprovizionare
care ţin de regulamente, lipsa unui ingredient activ sau unui component
inactiv, discontinuităţi în fabricarea medicamentului, întârzieri în distribuţie
ori solicitări crescute pentru medicamentul în cauză.