– A fost înfiinţat
în 1905 ca secţie exterioară a Spitalului Clinic de Urgenţe „Sfântul Spiridon“
din Iaşi, este amplasat în Târgu Frumos, la o intersecţie de drumuri şi deserveşte
o populaţie de 70.000 de locuitori. În 2011, printr-o hotărâre de guvern, a încetat
contractul cu Casa şi, pentru o vreme, spitalul nu a mai funcţionat.
Reprezentanţii primăriei şi ai Consilului Local nu au fost de acord, încă din
2011, cu desfiinţarea spitalului şi nici cu transformarea acestuia în azil de bătrâni
sau în altă structură. Aşadar, spitalul nu a fost desfiinţat, ci doar şi-a încetat
activitatea medicală. Apoi, în urma demersurilor autorităţilor locale şi a unor
analize privind nevoia de servicii medicale a populaţiei din zonă, s-a avizat
reluarea activităţii începând cu luna iunie 2014.
– Care este
structura acestuia?
– În incinta
spitalului există acum un compartiment de îngrijiri paliative cu 15 paturi, un
compartiment de boli cronice, cu 10 paturi, secţie de spitalizare de zi cu 40
de paturi. Dintre acestea, 20 sunt dedicate specialităţilor clinice, iar alte
20 celor chirurgicale. Mai avem o sală de tratamente şi intervenţii
chirurgicale, sterilizare, laborator de radiologie şi imagistică, punct de
recoltare probe biologice, precum şi ambulatoriu integrat cu 12 specialităţi
medicale (medicină internă, pediatrie, chirurgie generală, ORL, pneumologie,
neurologie, psihiatrie, medicina muncii, obstretică-ginecologie, dermatologie,
oftalmologie, psihologie) şi aparatul administrativ.
– Când a
intrat spitalul în relaţie contractuală cu CAS Iaşi?
– Încă din
luna iunie, pentru activitatea de spitalizare de zi, apoi, începând cu luna
iulie am început să raportăm şi serviciile şi CAS le-a validat. În prezent, am
reuşit să realizăm jumătate din valoarea de contract pe care o avem cu CAS.
Urmează o perioadă în care vom mai angaja personal pentru ca, apoi, să punem în
funcţiune compartimentele de îngrijiri paliative şi boli cronice. Am efectuat
toate demersurile către Ministerul Sănătăţii pentru a mări structurile şi a
diversifica activitatea. De asemenea, avem sprijinul Direcţiei de Sănătate
Publică Iaşi şi vom încerca să achiziţionăm aparatură prin redistribuiri.
– Cât a
durat, practic, perioada de întrerupere a activităţii medicale?
– De la
mijlocul anului 2011 până în iunie 2014. În tot acest timp, unitatea
spitalicească a funcţionat, a avut personal angajat, cod fiscal, cont în bancă,
dar nu a desfăşurat activitate medicală.
– Ce
investiţii s-au făcut în pregătirea redeschiderii spitalului?
– Autorităţile
locale au recunoscut nevoia de a investi în reabilitarea generală a corpului
central al spitalului. Mai exact, secţia de spitalizare de zi a fost reabilitată
complet. Totul s-a făcut conform standardelor moderne, s-a schimbat absolut
tot, de la instalaţie termică până la instalaţie electrică, cu linoleum
antibacterian tratat special, toaletă pentru persoanele cu handicap, s-au
reorganizat circuitele, în aşa fel încât spitalul să reînvie cu forţe noi.
– Cum staţi
cu personalul?
– Colaborăm cu
cinci medici care-şi desfăşoară activitatea în spitalul nostru, atât pe
specialităţi medicale, cât şi chirurgicale. Avem un medic de îngrijiri
paliative şi, astfel, curând vom deschide secţia de îngrijiri paliative, dar,
pentru a face asta, avem nevoie şi de angajarea altor persoane, proces încă în
desfăşurare. În cazul îngrijirilor paliative, atât la Iaşi, cât şi la Paşcani,
sunt foarte mulţi pacienţi pe liste de aşteptare şi cred că inaugurarea acestui
compartiment este o veste bună pentru toată lumea.
– Ce ar mai
trebui făcut?
– Ar fi
extraordinar dacă, în următoarea perioadă, am deschide şi maternitatea care
constituie o nevoie reală a populaţiei din zonă. Cred că vom avea activitate cu
mult peste cât putem noi face faţă.