Impact nul
Mesajele scrise de pe
pachetele de ţigări nu au niciun fel de impact asupra românilor, anunţă un
studiu realizat de o companie cu expertiză în tehnici de neuromarketing.
Proiectul a evaluat, cu ajutorul imagisticii prin rezonanţă magnetică, reacţia
fumătorilor şi a celor care s-au lăsat de fumat la imaginile şi mesajele
verbale de pe pachetele de ţigări. Astfel, se pare că nici în cazul fumătorilor,
nici în cel al foştilor consumatori de tutun, nu a apărut vreun semn de emoţie
la expunerea mesajelor verbale de avertizare. Adăugarea imaginilor a generat însă
activări specifice sentimentului de vină şi conflict mental la fumători. De
asemenea, se pare că răspunsurile sunt cu atât mai puternice cu cât imaginile sunt
mai şocante, spre exemplu la pictogramele cu tumori de gât şi plămâni. Realizatorii
studiului atrag astfel atenţia că, pentru a avea impact, mesajele folosite trebuie
să fie însoţite de fotografii cu conţinut fizic explicit. Conform unor
statistici realizate de compania A. T. Kearney, în cei trei ani de criză economică,
românii au devenit mai vicioşi – vânzările de ţigări şi alcool au crescut de la
6,2% în 2008 la 7,2% în 2009. (S. V.)
Parteneriat pentru îmbătrânirea sănătoasă
La 5 aprilie a.c., Ordinul
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România (OAMGMAMR), în parteneriat cu Biroul pentru România al OMS şi Fundaţia „Ana
Aslan International“, a organizat, cu ocazia Zilei mondiale a sănătăţii, masa
rotundă cu tema „O sănătate bună adaugă viaţă anilor”. La eveniment au
participat dnii dr. Victor Olsavszki, reprezentantul OMS în România, Mircea
Timofte, preşedintele OAMGMAMR, şi dna conf. dr. Luiza Spiru, preşedinta Fundaţiei
„Ana Aslan International“. Printre temele de discuţie s-au numărat:
perspectivele globale ale fenomenului de îmbătrânire a populaţiei şi planul de
acţiuni al OMS în perioada 2012–2016 pentru îmbătrânirea sănătoasă; rolul
asistentului medical în actualul context social, economic şi demografic; situaţia
actuală din România în privinţa îmbătrânirii populaţiei şi importanţa pregătirii
asistenţilor medicali în îngrijirea persoanelor vârstnice în cadrul unei echipe
multidisciplinare. (Dr. T. G.)
Şi ei sunt lângă noi
Şi-a deschis aripile cu
doisprezece ani în urmă, când, ca organizaţie nonprofit, şi-a propus să fie alături
de cei cu probleme de sănătate mintală, să ajute la reinserţia lor socială şi,
nu în ultimul rând, să implice mass-media şi societatea la înţelegerea şi explicarea
fenomenului generat de boală. Asociaţia „Aripi“, prin preşedintele Ştefan Baldol,
are un proiect ambiţios şi unic totodată în România: de a realiza un complex european
destinat recuperării persoanelor care se confruntă cu fenomenul de stigmatizare
din partea celor din jur, intitulat „Casă cu casă se face sat“. La conferinţa
de presă de vineri, 6 aprilie a.c., de la galeria Goldart, au participat dna
conf. dr. Cătălina Tudose (care a vorbit despre prejudecăţi, stigmatizare,
umilinţă, cazuri de suicid), precum şi persoane cunoscute din spaţiul public: Cătălin
Ştefănescu, Mircea Toma, Luminiţa Ghilduş, care s-au implicat şi contribuie la
îndeplinirea proiectului. (Constanţa Marinescu)
Protocol de colaborare
Arhiepiscopia Bucureştilor
şi Centrul Medical „Medas“ au încheiat un protocol prin care bolnavii din
centrele de îngrijiri paliative, copiii şi bătrânii din căminele şi aşezămintele
filantropice, persoane din aşezămintele şi centrele medico-sociale, ONG-urile
acreditate ca furnizori de servicii sociale aparţinând Arhiepiscopiei, precum şi
personalul clerical şi cel monahal al mânăstirilor şi schiturilor de pe
teritoriul Arhiepiscopiei vor beneficia de servicii medicale gratuite: consult
medical general şi de specialitate, consultaţii şi înscrieri la medicul de
familie, investigaţii de laborator şi de imagistică medicală. (Dr. M. D.)
Spectru larg
Două produse care au în
componenţa lor aceeaşi substanţă, clorura de benzalconiu, au fost
prezentate la o conferinţă de presă vineri, 6 aprilie a.c. Dl prof. dr. Ostin
Mungiu a vorbit despre un antiseptic bactericid cu spectru larg, care poate fi
folosit ca agent antimicrobian în infecţiile bacteriene şi fungice ale pielii,
atât la copii, cât şi la adulţi. Al doilea produs a făcut subiectul intervenţiei
dlui dr. Alin Nicolescu, secretar general al Societăţii Române de Dermatologie.
Este un spermicid, dar şi antiseptic în acelaşi timp, utilizat ca metodă
contraceptivă, recomandată de OMS, şi poate fi folosit de toate femeile,
inclusiv de cele cu boli cardiovasculare, tulburări metabolice, boli hepatice ş.a.(Constanţa Marinescu)
Nutriţia în cancer
Clinica Medisprof din
Cluj-Napoca atenţionează, într-un comunicat de presă, asupra rolului alimentaţiei
pacienţilor oncologici. În cazul acestora, alimentaţia corectă este esenţială
pentru: menţinerea stării de sănătate, diminuarea efectelor secundare induse de
chimioterapice, creşterea imunităţii şi a rezistenţei organismului. Apariţia
malnutriţiei – variabilă, în funcţie de tipul de cancer – se însoţeşte de
astenie, fatigabilitate, incapacitate de a face faţă tratamentului şi poate întârzia
recuperarea sau vindecarea. De aceea, este necesară prevenirea scăderii
ponderale şi trebuie monitorizate şi eventualele reacţii adverse ale
tratamentului sau simptomele care pot altera calitatea vieţii din punct de
vedere nutriţional (alterări ale gustului şi mirosului, greaţă, vărsături,
disfagie, diaree, inapetenţă). Macronutrienţilor din dietă li se adaugă
vitamine şi minerale (sub formă de suplimente alimentare). Totodată, este
necesară scăderea consumului de grăsimi saturate. (Dr. M. D.)
15 ani
Compania
Novartis a produs un album cu titlul 15 ani de Novartis, 150 de ani de inovaţie.Albumul aniversar ilustrează istoria companiei, care datează de la mijlocul
secolului al XVIII-lea, odată cu naşterea celor trei companii care au
precedat-o: Geigy, care şi-a început activitatea în 1850, Ciba, fondată în
jurul anului 1859, şi Sandoz, fondată în 1886. În 1970, Ciba şi Geigy au
fuzionat în Ciba-Geigy Ltd, iar în 1996, Ciba-Geigy şi Sandoz s-au unit pentru
a forma Novartis. (Dr. M. D.)