Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Știri

Sunetul somnului sănătos

Viața Medicală
Prof. dr. Florin MIHĂLŢAN vineri, 24 martie 2017
   Un somn sănătos este un somn fără întrerupere pe parcursul întregii nopți. Somnul sănătos conduce la o prevalență mai mică a unor boli asociate, precum hiper­tensiunea arterială, diabetul zaharat, obezitatea și alte boli cronice. Pentru conștientizarea aspectelor legate de tulburările de somn și a faptului că ne confruntăm cu o epidemie globală de astfel de afecțiuni, care amenință sănătatea și calitatea vieții pentru 45% din populația lumii, anual, în ziua de vineri a celei de-a doua săptămâni întregi a lunii martie, se marchează Ziua mondială a somnului. Anul acesta, se întâmplă la 17 martie.
    Mesajele de anul acesta ale Asociației mondiale a medicinii somnului (World Association for Sleep Medicine) se cantonează în jurul logoului „Dormind bine, prețuiești viața”. Acesta relevă faptul că sunetul unui somn sănătos este unul dintre cei trei piloni ai stării bune de sănătate, alături de o dietă echilibrată și exerciții fizice regulate. Sunt aproape o sută de tulburări de somn, dar cele mai multe sunt influențabile și ușor de gestionat cu ajutorul specialiștilor în patologia somnului
   Există trei elemente care definesc somnul de bună calitate: durata, continuitatea și profunzimea. Durata de somn trebuie să fie suficientă pentru ca individul să se trezească odihnit și să fie activ în ziua următoare. Legat de continuitate și profunzime, perioadele de somn trebuie să fie fără fragmentări și somnul suficient de adânc pentru a fi și restaurator.
    Având în vedere că ne petrecem până la o treime din viață dormind, somnul devine o necesitate umană de bază, precum mesele și hidratarea. Somnul, alături de exercițiile fizice și nutriție, este esențial pentru reglarea metabolismului la copii. Nu există dovezi certe pentru o legătură între durata somnului și obezitatea apărută în copilărie, dar unele constatări asupra acestei interrelații sunt mai evidente la fete. Durata somnului este efectul variabilității de zi cu zi a relației somn–veghe, cu contribuții uneori decisive la reglarea greutății.
   Respirația regulată în timpul somnului este esențială pentru a menține bunăstarea și sănătatea, iar întreruperea persistentă a funcției care dictează respirația în somn se numește apnee în somn. Aceasta este o tulburare generalizată și comună, care afectează 4% din bărbați și 2% din femei. O astfel de afecțiune cu evenimente de tip apnee în somn provoacă somnolență și oboseală în timpul zilei și poate duce la apariția sau agravarea altor comorbidități precum: hipertensiunea arterială, boala cardiacă ischemică, accidentul vascular cerebral și diabetul zaharat.
   Lipsa de somn sau calitatea slabă a acestuia au un impact negativ semnificativ asupra sănătății pe termen scurt și lung. Insomnia afectează între 30 și 45% din populație. Efectele lipsei de somn, la distanță, includ un impact negativ asupra atenției, combinat cu instalarea unor tulburări de memorie și afectarea procesului de învățare la copii. Lipsa de somn este legată de mai multe tulburări psihice potențiale, de la depresie și anxietate până la tulburări psihotice majore. Studiile sugerează că elementele ce țin de calitatea somnului, mai degrabă decât de cantitate, au un impact mai mare asupra calității vieții. Un somn sănătos la copil va aduce performanțe școlare mai bune pentru acesta.
   Tulburările de somn trebuie să fie luate în considerare, iar pneumologii au fost, în acest sens, în prima linie de foarte mult timp. Acțiunile desfășurate de mulți ani de Societatea Română de Pneumologie (SRP), prin secțiunea sa de somnologie, au adus un progres vizibil somnologiei și în țara noastră. A șaptea ediție a Conferinței Naționale de Somnologie, organizată de SRP și Secțiunea de somnologie și ventilație noninvazivă a SRP, care va avea loc la Sinaia, în perioada 9–11 noiembrie 2017, va încerca să arate progresele înregistrate în acest domeniu până la acel moment. Ediția de anul trecut a reunit peste 200 de lectori de renume, dintre care peste 40 au fost străini.
   Până atunci însă, cu ocazia Zilei mondiale a somnului, SRP, prin secțiunea sa de somnologie, a lansat o campanie intitulată „#FaraNoptiAlbe”, despre cum se pot combate afecțiunile somnului. Informațiile privind această campanie sunt accesibile și pe pagina de facebook „WorldSleepDayRomânia”, deschisă în acest sens, pe site-ul oficial al SRP și pe pagina Worldsleepday. Tot acolo sunt prezentate și cele zece principii de somn valabile pentru adult: 1)Fixează o oră de mers în pat și ora de trezire; 2) Dacă ai obiceiul de a-ți face siesta, nu depăși 45 de minute de dormit în timpul zilei; 3) Evită consumul de stimulente cu șase ore înainte de culcare (cafea, ceai, apă minerală, ciocolată); 4) Evită ingestia de alcool în exces și nu fuma cu patru ore înainte de a merge la culcare; 5) Evită mâncarea condimentată și dulciurile cu patru ore înainte de a merge la culcare. Un „snack” ușor este de preferat; 6) Exercițiile regulate sunt binevenite, dar nu înainte de a intra în pat; 7) Folosește un pat confortabil, cu o saltea confortabilă; 8) Caută să ai o temperatură confortabilă pentru somn (21 de grade Celsius) și o cameră bine ventilată; 9) Exclude orice zgomot care ți-ar putea distrage atenția și elimină cât mai mult lumina; 10) Nu folosi patul pe post de birou, loc de muncă sau spațiu de recreare.
   La acestea, se adaugă alte zece principii, pentru copii: 1) Fixarea aceleiași ore de culcare, în fiecare noapte, de preferință înainte de ora 9,00; 2) Programul de somn să fie adecvat vârstei; 3) Stabilirea unei rutine de culcare; 4) Asigurarea somnului într-un dormitor care să aibă condiții propice (rece, întuneric și liniște); 5) Încurajarea copilului să adoarmă în mod independent; 6) De evitat lumina strălucitoare la culcare și în timpul nopții și creșterea expunerii la lumină dimineața; 7) Evitarea meselor grele și a exercițiilor fizice intense înainte de culcare; 8) Păstrarea aparaturii electronice, inclusiv televizoare, calculatoare și telefoane mobile în afara dormitorului și limitarea utilizării electronicelor înainte de culcare; 9) Evitarea cafeinei, inclusiv a cantităților mari de sucuri, cafea, ceaiuri (chiar ice tea); 10) Păstrarea unui program zilnic regulat, inclusiv al meselor.
   Alături de această campanie a debutat și „Stop somnolența la volan”, o campanie care vizează conducătorii auto profesioniști posibil afectați de această patologie, pornind de la faptul că 20% din accidentele auto sunt induse de somnolență. Alături de cunoscutul Titi Aur încercăm să avertizăm, dar și să recomandăm o serie de reguli care trebuie respectate pentru a nu se ajunge în situația de a adormi la volan. Campania are și un site propriu – stopsomnolenta.ro.
   În plus, pentru specialiștii în somnologie, filiala SRP București a organizat, cu ocazia acestei zile a somnului, o ședință în care au fost prezentate, discutate și analizate cazuri clinice relevante, împreună cu problemele pe care acestea le-au pus practicianului.

 

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.