Newsflash
Știri

Studiu: românii aprobă dezvoltarea durabilă, dar au o atitudine pasivă

de L. Budin - dec. 8 2023
Studiu: românii aprobă dezvoltarea durabilă, dar au o atitudine pasivă

Un studiu Reveal Marketing Research arată că românii sunt conștienți de nevoia de a salva resursele planetei, însă doar 28% încearcă să consume cât mai sustenabil.

Reveal Marketing Research, în colaborare cu Kaufland România, UniCredit Bank și Valorem, a realizat cea de-a doua ediție a barometrului anual despre comportamentele și așteptările consumatorilor referitoare la sustenabilitate, urmărind modul în care acestea au evoluat comparativ cu studiul similar desfășurat în septembrie 2022.

Pe fondul evenimentelor socio-economice din ultimul an, preocuparea românilor pentru dezvoltarea durabilă este în scădere, se arată într-un comunicat. 

Rezultatele barometrului realizat de Reveal Marketing Research arată că, în 2023, 36% dintre respondenți consideră sustenabilitatea o tema importantă, procentul diminuându-se cu 27% comparativ cu 2022. 

În prezent, asistăm la fenomenul de neimplicare activă dacă ne referim la subiectul sustenabilității în rândul românilor. (...) Consumatorii susțin sustenabilitatea, dar nu sunt suficient de implicați activ și în consecință, nu își schimbă comportamentul în viața de zi cu zi. Această discrepanță poate fi explicată de evenimentele socio-economice din ultima perioadă, spre exemplu instabilitatea economică sau preocupări legate de locul de muncă, ce îi determină pe români să își concentreze atenția pe necesitățile imediate, în detrimentul preocupărilor pe termen lung, precum sustenabilitatea”, consideră Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research. 

 

Implicare occazională

Chiar dacă în prezent nivelul de cunoaștere și conștientizare a importanței sustenabilității este unul ridicat, 85% dintre români declarând că este un subiect de interes la care se gândesc, aceștia manifestă mai degrabă o atitudine pasivă dacă ne referim la acțiuni care să susțină cauza. 

Astfel, 48% dintre români declară că se implică ocazional în activități sustenabile, cel mai frecvent comportament fiind colectarea selectivă a deșeurilor, în timp ce doar 15% declară că se implică activ în diferite activități sustenabile, maturii fără partener diferențiindu-se ca fiind principalii susținători ai cauzei (20%).

 

Încrederea în inovații tehnologice

Șapte din 10 români consideră că investițiile în inovații tehnologice vor aduce soluții pentru problemele de sustenabilitate din societate și vor contura un viitor mai bun.

Printre cele mai importante probleme de sustenabilitate menționate de respondenți se numără poluarea aerului, defrișarea pădurilor, poluarea din deșeuri, calitatea alimentelor produse pe scară largă sau încălzirea globală. Românii consideră că pentru a diminua aceste amenințări și a obține schimbări semnificative sunt necesare eforturi coordonate din partea companiilor (75%), indivizilor (74%) și a guvernelor (71%).

Inovațiile tehnologice cresc în popularitate ca metodă ce poate aduce schimbări în problemele de sustenabilitate, acestea înregistrând o creștere semnificativă, de la 63% în 2022, la 69% în 2023. Dacă ne raportăm la nivelul de încredere în inovațiile tehnologice, acesta este la rândul său unul foarte ridicat, 72% dintre respondenți declarând că acestea au capacitatea de a aduce soluții semnificative pentru problemele actuale de sustenabilitate.

Măsurând nivelul de sustenabilitate în diferite domenii de activitate, industria IT este percepută de români ca a treia cea mai sustenabilă industrie (25%), după industria energetică (34%) și industria alimentară și a băuturilor (27%).

 

Comportamente de consum sustenabil

În teorie consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei, în practică 28% dintre români încearcă să consume cât mai sustenabil posibil.

În general, românii manifestă o disponibilitate redusă de a consuma sustenabil, mai mult de jumătate dintre români (57%) declarând că se gândesc din când în când la sustenabilitate, dar fără să fi luat în calcul până acum să consume sustenabil. Pe de altă parte, pentru 28% dintre români comportamentul sustenabil reprezintă o preocupare constantă, aceștia încercând să consume cât mai sustenabil posibil, în special femeile (35% vs. 20% bărbați), senorii pensionari (43%) și familiile moderne (37%).

În privința celor mai importante caracteristici în alegerea unui produs, principalii factori care influențează deciziile de cumpărare sunt prețul accesibil (84%), atenția acordată ingredientelor naturale (81%), fabricarea într-un mod responsabil (74%), producerea fără afectarea mediului înconjurător (73%) și proximitatea (73%). Ca tendință generală, toate caracteristicile au crescut în importanță cu cel puțin 5% în comparație cu anul precedent.

 

Accent pe reciclare

Românii își doresc mai multă implicare din partea companiilor în inițiative sustenabile, îndeosebi prin încurajarea reciclării

În ceea ce privește acțiunile companiilor care au cel mai mare potențial să determine un comportament de consum (mai) responsabil în rândul cetățenilor, se numără încurajarea reciclării (19%), educarea populației prin promovarea sustenabilității (11%) sau utilizarea ambalajelor/ materialelor ecologice (10%).

Importanța acordată reciclării este una ridicată în rândul românilor, 63% fiind de părere că reciclarea tuturor materialelor care pot fi reciclate este cea mai urgentă problemă de sustenabilitate care trebuie rezolvată în următorii 5 ani.

Mai mult decât atât, 57% dintre români consideră că în maximum 5 ani companiile ar trebui taxate în funcție de amprenta de carbon pe care o emit, astfel încât acestea să devină mai active în încercarea de a reduce poluarea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe