Pe lângă avalanșa de recitaluri și concerte ce se derulează
uneori de dimineața până târziu în noapte, Festivalul „Enescu“ propune și alte
manifestări: lansări de carte sau CD, expoziții și chiar formule inedite de
raportare la creația enesciană.
Spre exemplu, Muzeul „George Enescu“ (MNGE) prezintă, în această
perioadă, în cadrul Simpozionului organizat de Uniunea Compozitorilor și
Muzicologilor din România în aula Palatului Cantacuzino, volumul opt cu titlul
„Documente din arhiva MNGE. Articole de presă despre George Enescu“ (ediție
îngrijită de Florinela Popa și Camelia Sârbu) și „Ștefan Niculescu – portret în
eterofonie“ (ediție îngrijită de Olguța Lupu și Florinela Popa), ambele apărute
la Editura Muzicală. Apoi, în parteneriat cu Institutul Cultural Român, albumul
semnat de Viorel Cosma, „George Enescu. Muzicianul de geniu în imagini“ (The
musical genius in pictures). De asemenea, muzeul a găzduit și lansarea lucrării
„George Enescu – reverie și mit“ de Despina Petecel-Theodoru (Editura
Muzicală).
Pe de altă parte, în același spațiu, s-a realizat și „Proiect
N-escu: Variațiuni contemporane pe o temă de George Enescu“, tinerii creatori
fiind „provocați“ să scrie partituri originale, pornind de la o simfonie
enesciană, ansamblul SonoMania cântând acele piese în public. Iar Muzexpo va
aduce, în 20 septembrie, ultima zi de festival, „expoziția de experiențe
muzicale creative – instalații permanente“, dar și „expoziția imaginară –
instalație vizual-sonoră DALPOFZS“.
Dacă astfel de noutăți rezonează, probabil, mai curând cu
așteptările și curiozitățile generației tinere sau ale celor pasionați de
tehnica de ultimă oră, cu siguranță recitalurile diverse programate în această
perioadă s-au bucurat de un interes deosebit și din partea melomanilor
obișnuiți. Aceștia din urmă au ascultat piese românești contemporane în interpretarea
flautistului Cătălin Oprițoiu, ansamblului „Devotio Moderna“, pianistei
Mădălina Dănilă și oboistei Felicia Greciuc, precum și a pianistului american
Gary Barett sau cvartetului de coarde „Profil“.
O altă noutate va fi și Concertul laureaților concursului de
artă vocală „George Enescu“ desfășurat la Paris în 2014, anunțat pentru 19
septembrie, soprana Odile Heimburger și Ionuț Vârban, fiind acompaniați la pian
de Alina Pavalache, în arii din opere și lieduri. Programul a fost susținut
anterior la Vila „Luminiș“ de la Sinaia, casa memorială „Enescu“ unde, în 18–19
septembrie sunt programate recitaluri în interpretarea unor artiști
binecunoscuți precum violonistul Șerban Lupu sau pianistul Viniciu Moroianu.
Lansări de carte au avut loc și la Ateneu, acolo unde s-a
prezentat „Festivalul «George Enescu» – era Ioan Holender“, volum apărut la
Editura Operei Naționale, cu texte semnate de Ioan Holender, Livius Ciocârlie,
Emil Hurezeanu, Dan Dediu, Ioana Marghita, Sever Voinescu, iar la sala
Palatului – „Press. Pass. Interviuri și însemnări de jurnal la Festivalul
internațional «George Enescu»“ de Marius Constantinescu, referitor la edițiile
2011–2013.
Dar Enescu, în ipostaza de compozitor și interpret, poate fi
redescoperit și prin intermediul celor două albume discografice apărute la
„Casa Radio“ în ciclul „Interpretări istorice“, omagiind astfel cei 60 de ani
trecuți de la „nemurirea“ maestrului.
Astăzi, 18 septembrie, la Librăria „Humanitas“, editura cu
același nume, în colaborare cu Serviciul Patrimoniu cultural și arhive,
prezintă albumul „George Enescu, compozitor și interpret“, repunând în
circulație discuri „decelith“ rare, dintr-o serie de imprimări radiofonice
realizate în anul 1943, precum și un dublu-CD cu opusuri cântate de Enescu și
alți muzicieni ai timpului, dar și de Radu Aldulescu, Ion Fotino sau Daniel
Podlovschi. În plus, Sonate de Enescu, Bartok, Bach decupate din înregistrările
violonistului Varujan Cozâghian și pianistului Nicolae Brânduș și un CD cu o
variantă de referință a Sonatei nr. 3 op. 25 în caracter popular românesc,
laureată a Concursului de interpretare „George Enescu“ din 1958.
Sunt repere ce se adaugă, pe lângă multe altele, atracțiilor din
festival, cărțile și discurile beneficiind de avantajul de a fi citite și
ascultate după ce se vor stinge acordurile ultimului concert din această
ediție, la 20 septembrie.