La 16
mai, Uniunea Naţională a Asociaţiilor Stomatologice (UNAS) a lansat platforma
online Telemedicina UNAS, un nou
canal de comunicare între medicii dentişti din România, oferind sugestii
terapeutice în vederea creşterii calităţii actului medical. Sistemul presupune
o discuţie video live între un grup
de experţi şi un medic dentist cu privire la planul de tratament al unor cazuri
deosebite, respectiva sesiune putând fi urmărită în direct sau înregistrat şi
de către alţi medici. În prealabil, medicul dentist va furniza toate datele
necesare evaluării cazului (radiografii, modele de studiu, fotografii,
descrierea problemei) şi un set de date personale. Grupul de experţi va putea
accepta aceste solicitări sau cere noi detalii, iar pentru cele acceptate va
programa data şi ora pentru dezbaterea cazului respectiv.
Am
discutat mai multe despre acest subiect cu dl prof. dr. Alexandru Petre, preşedintele UNAS.
– Dle profesor, de ce aţi considerat necesară
realizarea unei astfel de platforme?
– Am
avut – şi avem în continuare – sentimentul că trebuie găsită o soluţie în
privinţa comunicării, mai mult decât în cadrul congreselor de specialitate, întâlniri
devenite clasice, în care mi se pare că faptul că există o temă prestabilită
face ca răspunsul la întrebările pe care profesionistul le are în propriul
cabinet să vină mai greu. De aceea, gândul a fost de a găsi o cale de a rezolva
aceste probleme aproape de pacient.
– Consideraţi că există anumite domenii ale
medicinii dentare în care se simte nevoia unui astfel de iniţiative?
– Fără
îndoială că tendinţa generală în medicina contemporană este aceea de
ultraspecializare. În stomatologie, faţă de acum 20 de ani, au apărut numeroase
specialităţi, mai întâi în formă implicită şi, de câţiva ani, şi explicit, cum
ar fi endodonţia, protetica sau parodontologia, care, desigur, erau studiate în
facultate ca obiecte separate, dar nu erau tratate ca arii clinice separate. În
acest context de ultraspecializare, aşadar, pacienţii sunt serviţi cu oarecare
dificultate, în momentul în care nu se apelează la mai mulţi specialişti pentru
tratamentul complex. Prin urmare, cred că medicul stomatolog generalist care
poate obţine sfaturi în domenii punctuale, precise, va lucra în beneficiul
pacienţilor săi.
– Cine va face parte din echipa de specialişti?
– În
principiu, ne-am gândit la cadre universitare cu experienţă clinică, dar asta
nu înseamnă că mutăm facultatea online; dorim în aceeaşi măsură să transferăm
experienţa colegilor care nu sunt implicaţi în universităţi, dar au o bogată
cazuistică, pe care doresc s-o împărtăşească. Echipa aceasta este formată, dar,
fiind un proiect în fază incipientă, rămâne ca viitorul să regleze forma finală
şi în funcţie de disponibilitatea acestor oameni de a se implica în proiect. Aş
greşi prin omisiune dacă aş încerca să vă dau nume, dar pot spune că eu şi
colegii prezenţi la această lansare (n.r. – dr. Horia Georgescu, prim vicepreşedinte
UNAS şi dr. Alexandru Brezoescu, director executiv UNAS) suntem fără îndoială
implicaţi nu doar în idee, ci şi în materializarea ei.
– Experţii vor fi retribuiţi pentru această
activitate?
– În
faza iniţială, nici colegii noştri nu vor plăti nimic, nici experţii nu vor fi
retribuiţi, dar sigur că lucrurile vor trebui gândite şi în termeni de timp şi
cheltuieli pe care le implică sistemul.
– Are acest instrument vreo valoare
medico-legală?
–
Sistemul îi poate ajuta în acest sens pe colegii noştri în aceeaşi măsură în
care îi ajută de pildă faptul că-şi justifică o manoperă terapeutică pe baza
unui tratat de specialitate sau recurg la o referinţă externă. Desigur, oamenii
puşi să cântărească corectitudinea unei anumite decizii terapeutice trebuie să
aibă în vedere toate circumstanţele, inclusiv tipul de informare la care a
recurs medicul respectiv, dar răspunderea medicală propriu-zisă în ultimă
instanţă îi aparţine, cum este normal şi legal.
– Cum aţi defini succesul acestui demers?
– Îmi doresc în primul rând ca acest proiect să fie
interesant pentru tineri, care se simt mai aproape de mijloacele moderne de
comunicare. Şi mi-aş dori ca numărul colegilor care vor intra în sistem şi vor
adresa întrebări să fie de ordinul sutelor într-un an de zile.