Ziua de 5 ianuarie 1961 a marcat nașterea Teatrului de Comedie
din București, o „naștere fericită“, după expresia creatorului său, Radu
Beligan. Pentru lumea teatrului românesc, apariția acestei scene bucureștene a
reprezentat o nouă direcție în peisajul autohton. Imediat de la înființare,
Teatrul de Comedie s-a dovedit a fi unul modern, salvat uneori miraculos din
mocirla teatrului realist socialist. A fost o mișcare surprinzătoare în
birocrația statului comunist, închistat în dogmele sale politice. Teatrul de
Comedie a pornit cu o trupă selectată de Radu Beligan, care a cules crema
actorilor din acea vreme. Doi tineri regizori au fost angajați, Lucian
Giurchescu și David Esrig, care prin spectacole precum „Rinocerii“ sau „Svejk
în cel de al Doilea Război Mondial“ (L. Giurchescu) ori „Troilus și Cresida“ și
„Umbra“ (David Esrig) au reușit să dea teatrului românesc o înfățișare modernă,
de mare originalitate, confirmată și de elogioasele cronici obținute în urma
turneului de la Paris din 1965.
Directorii care i-au urmat maestrului Beligan – Lucian
Giurchescu (1969–1979 și 1990–1994), Silviu Stănculescu (1979–1990), Vladimir
Găitan (1994–1996) și George Mihăiță – au reușit, prin spectacolele de mare
ținută artistică, așa cum au fost (citez la întâmplare) „Dispariția lui
Galy Gay“, „Mutter Courage“, „Procesul“, „Fuga“, „Revizorul“ sau „Poker“, să
mențină calitatea repertoriului.
Așadar, la 5 ianuarie 2016, conducerea Teatrului de Comedie și
echipa sa și-au primit oaspeții în foaier, unde erau puse la vedere elegantele
pliante ce conțineau activitatea teatrului din ultimul deceniu. Au fost
prezentate două momente: un scurt spectacol susținut de tinerii actori ai
teatrului, urmat de un recital Ada Milea. Într-adevăr,
scurtul spectacol pregătit special de actorii Dragoș Huluba, Dorina Chiriac,
Dan Rădulescu și Alex Bogdan a încântat publicul cu poantele sale îndrăznețe și
inedite.
Prezenți la eveniment au fost destui. Din „vechea gardă“ – nu
atât de mulți ca altădată, pentru că rândurile lor s-a rărit simțitor – au fost
Sanda Toma, Eugen Racoți și subsemnatul, din „penultima gardă“ Virginia Mirea,
Mihaela Teleoacă, Valentin Teodosiu, Delia Nartea, Delia Seceleanu, Ștefan
Bănică Jr., scenograful Puiu Antemir, iar dintre „ultimele achiziții“ au fost
Andreea Samson, Mirela Zeța și alții.
Printre cei prezenți la eveniment s-a observat serioasa figură a
proaspătului director al teatrelor bucureștene, Traian Petrescu, dar și
cronicarul de teatru Ileana Lucaciu sau fața mereu zâmbitoare a doamnei Vera
Molea, autoarea interesantelor cărți despre istoria teatrului precum „Marietta
Sadova sau arta de a trăi prin teatru“, „Un regizor uitat – Aurel Ion Maican“
sau „Hai, nene, la Iunion!“