Newsflash
ACTUALITATE REUNIUNI Știri

Zilele Enayati Medical City 2024: leadership, etică și colaborare în medicină

de Florentina Ionescu - apr. 23 2024
Zilele Enayati Medical City 2024: leadership, etică și colaborare în medicină

Nume mari din sistemul medical privat din țara noastră s-au reunit astăzi la Enayati Medical City pentru a discuta despre provocările actuale și despre etica în medicină.

Manifestarea Zilele Medicale Științifice ale Enayati Medical City are loc în perioada 23-25 aprilie. Tema este „Inovație și pionierat în sănătate: Sesiuni Științifice în primul oraș medical din România”. Evenimentul este creditat cu puncte EMC și este organizat sub egida Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila”. 

„Am zis să vedem dacă reușim să adunăm lumea medicală privată laolaltă și să începem această sesiune cu o întâlnire cu furnizorii privați [de servicii de sănătate]. Sunt foarte fericit că în deschidere îl avem pe domnul profesor Jinga cu noi”, a declarat dr. Wargha Enayati, medic cardiolog și inovator în domeniul afacerilor din sănătate, cunoscut publicului larg ca fondatorul primului oraș medical din Romania, și anume Enayati Medical City.

La discuțiile din această dimineață a participat și doctorul Mugur Ardelean, manager general al Spitalului Universitar de Urgență Elias. Alături de doctorul Wargha Enayati, la sesiunea dedicată întâlnirii sistemelor private de sănătate din românia au participat reprezentanții ai: MedLife, Memorial România, Enayati Hospital, Monza, GRAL Medical, Affidea România, Amethyst, NORD – Grupul Medical Provita și alții. 

„Regăsesc aici foarte mulți prieteni, chiar dacă sunt din mediul privat. (...) Am onoarea și bucuria de a mă afla din nou în mijlocul dumneavoastră, în mijlocul unor adevărați performeri reuniți astăzi în centrul acestei minunate citadele a sănătății românești, acest Enayati Medical City, pentru a deschide o nouă filă a cunoașterii și cercetării științifice în nobila noastră profesie: medicina”, a spus prof. dr. Viorel Jinga, rectorul UMF „Carol Davila” București. 

La început, acesta le-a vorbit celor prezenți în sala de conferințe a Enayati Medical City despre modul în care colaborarea dintre mediul academic și mediul privat este benefică pentru ambele părți. 

Pacientul român și lipsa lui de încredere 

Ada Palea, director General al NORD - Grupul Medical Provita, a ținut să puncteze că dacă ne uităm în jur, pacientul român are o doză de lipsă de încredere în sistemul medical, care nu poate fi ignorată. 

„Nu credem că această lipsă de încredere vine din cauza lipsei de tehnologie sau lipsei de profesioniști în sistem. (...) Ne referim la partea soft a interacțiunii pe care pacientul o are cu sistemul medical. Ne referim la modul în care comunicăm cu pacienții. Ne referim la modul în care îi respectăm și ne respectăm unii pe alții” - a completat Ada Palea. 

În sistemul medical, cel mai important este pacientul, a subliniat Daniel Dram, director general al Amethyst Radiotherapy Center București: „Putem să avem cea mai frumoasă, cea mai extraordinară aparatură din universul acesta... Eu am învățat că cel mai important instrument este atenția față de pacient și [important este și] cât suntem dispuși să alocăm, din timpul nostru, pacienților.” 

Despre „patient care” se vorbește prea puțin 

Daniel Dram a vorbit în prima zi a evenimentului despre o experiență crucială, și anume „patient care” (grija față de pacient). 

„Fac această meserie nu pentru că îmi place să conduc un centru, ci pentru că am văzut un film, «Jerry Maguire» se numește – vi-l recomand. Este cel mai serios training pentru a înțelege ce putem să facem pentru pacienții noștri. «Patient care» este pentru viitorul sistemului medical, nimeni nu vorbește de asta. Victoria Asanache este una din fondatoarele acestui concept, (este vorba despre navigatorul de pacienți – n.red.). Înseamnă să le înțelegi nu nevoia... Pacientul nu este doar el singur [în lupta cu boala], e împreună cu familia. În oncologie, din păcate, timpul este cel mai prețios dar pe care îl putem da oamenilor. (...) Se vor mai construi spitale, se vor mai construi centre. Eu vă spun că avem nevoie de oameni”, a completat Daniel Dram. 

În partea a doua a zilei a avut loc un workshop despre etica în medicină. Dr. Simona Melnic, CEO MedicHub și „Viața Medicală”, a amintit celor prezenți că medicul are obligația de a fi liderul pacientului său: „Și folosesc această afirmație cu toată tăria: medicul trebuie să fie un lider total: răspunde la toate capitolele, trebuie să exceleze la toate capitolele. Munca este imensă, dar ăsta este jocul în care am intrat”. 

Practicile de leadership influențează și motivația personală, deși în sistemul de sănătate contextul de cele mai multe ori încurajează practici de leadership, a punctat dr. Simona Melnic. 

„Desigur, întărirea leadershipului necesită o reformă sistemică, care trebuie să fie făcută atât la nivel individual, cât și sistemic. Toate cercetările atestă că leadershipul și managementul, în practica de zi cu zi, se percep ca arii de competență distincte, dar relaționate. Caraghios și paradoxal. Dar health managers trebuie să devină «managers that lead» (Galer et al. 2005) (manageri care conduc – n.red.)”, a conchis dr. Simona Melnic. 

Medicul este o „veritabilă corporație” 

Dan Minoiu, deputy managing – partner la Mușat & Asociații, a subliniat că „Noi vedem medicul ca o veritabilă corporație. De când a absolvit Facultatea de Medicină, el intră în interacțiuni cu diverse entități, intră în raporturi juridice, încheie contracte, începe să presteze servicii medicale, începe să livreze pentru pacienți, începe să prelucreze date cu caracter personal.” 

Medicul, fără să vrea, prin exercitarea profesiei sale, este nevoit să țină cont de toate reglementările care sunt aplicabile, pe de o parte, sectorului de activitate în care activează și, pe de altă parte, care sunt aplicabile profesiei medicale și acestea pot rezulta atât din legi, cât și din coduri și norme elaborate de organele profesiei, a precizat acesta. 

„Volumul de informație este impresionant. Și nu putem crede că o persoană poate să acumuleze în fiecare zi toate informațiile care apar în Monitorul Oficial. Cu toate astea, e bine să ai un reflex de a cere consultanță, de a cere ajutor în domeniul în care nu te pricepi sau în domenii care știi că îți sunt aplicabile. (...) Și să te duci la casele de avocați sau la consultanți care deja sunt obișnuiți cu cele mai frecvente probleme, subiecte, și ei te pot ajuta să navighezi prin hățișul legislativ”, ne-a declarat Dan Minoiu de la Mușat & Asociații. 

La finalul workshopului de etică în medicină, Marius Opriș (managing partner la Ascendis) a făcut împreună cu cei prezenți în sala de conferințe un exercițiu de grup deosebit de interesant. 

„Să nu ne fie frică de concurență!”

În încheiere, nu puteam să nu amintesc de declarația pe care ne-a dat-o dr. Wargha Enayati în cadrul evenimentului pe care l-a găzduit: „Am lucrat întotdeauna cu ideea de colaborare între medici, între concurenți. Am vrut să vedem unde sunt părțile mai slabe, unde sunt părțile mai puternice (în sistemele private de sănătate – n.red.) și unde putem să ne completăm reciproc. Să nu ne fie frică de concurență și să ne bucurăm de colaborare!”

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe