Premiera care a încheiat stagiunea Operei Naţionale Bucureşti – Bal mascat de Verdi, în regia lui Plamen Kartalov – a fost înţesată de „surprize“ nu dintre cele mai plăcute, unele dublate chiar de un umor involuntar, dezamăgind nu doar melomanii împătimiţi, ci şi publicul neavizat. Dna Anca Florea semnează cronica acestei premiere, la rubrica Revelaţiile Euterpei.

 "> „Bal mascat“ cu… de toate - Viața Medicală
Cultură

„Bal mascat“ cu… de toate

de Anca FLOREA - iul. 13 2012
„Bal mascat“ cu… de toate

Premiera care a încheiat stagiunea Operei Naţionale Bucureşti – Bal mascat de Verdi, în regia lui Plamen Kartalov – a fost înţesată de „surprize“ nu dintre cele mai plăcute, unele dublate chiar de un umor involuntar, dezamăgind nu doar melomanii împătimiţi, ci şi publicul neavizat. Dna Anca Florea semnează cronica acestei premiere, la rubrica Revelaţiile Euterpei.

 

   Stagiunea Operei Naţionale Bucureşti s-a încheiat cu o premieră, în principiu mult aşteptată de orice meloman care, de peste două decenii, îşi dorea să reasculte, pe acea scenă, Bal mascat de Verdi – o muzică superbă care, pentru a fi pusă în valoare aşa cum se cuvine, necesită nu doar glasuri bune, ci mai ales interpreţi capabili să redea expresia şi trăirea ardentă a personajelor întrupate. Am asistat la spectacolul cu cea de a doua distribuţie, evoluând în regia semnată de Plamen Kartalov, invitat din nou de la Sofia (după montarea operei Aida în anii ’90), colaborând de această dată cu echipa sa din Bulgaria – scenograful Ivo Knezovic (decoruri) şi asistenta de regie Vera Beleva. Sinceră să fiu, este pentru prima oară când, pe „fluturaşul-program“, nu este menţionat numele celui care a conceput costumele şi nici cel al coregrafului, fiind notat doar… asistentul de coregrafie Mădălina Slăteanu, iar la mişcare scenică Mirela Simniceanu, de asemenea balerină. În schimb, din varii motive, există şi un asistent secund de regie (Cătălin Voineag), deşi în mod normal o astfel de producţie este ulterior preluată de regizorii de scenă „ai casei“. Light design – Cornel Dume.
   Dacă în Aidaa realizat o montare nefericită dar măcar unitară, în Bal mascat am constatat, pe de o parte, că regia lui Kartalov este convenţională şi schematică, iar pe de altă parte, sub aspectul imaginii, spectacolul este „rupt“ în două părţi care nu au nicio legătură una cu cealaltă. Primele tablouri aduc pe scenă multe ciudăţenii (care ar trebui „decodificate“ cumva pentru ca publicul să priceapă… ceva), pentru că, plasat posibil într-o perioadă destul de actuală, decorul include, pe lângă câteva trepte şi coloane neutre, o… piramidă transparentă în care tronează macheta unei clădiri impozante – „zvonistica“ spune că ar fi Opera din Stockholm –, prezentă şi în „sala tronului“ şi chiar în „peştera“ unde oficiază Ulrica; se pare că scările constituie o atracţie irezistibilă pentru realizatori, personajele urcând în spatele piramidei (de ce?!), dar mai ales, în tablourile II–III, parcurgând o complicată scară-spirală inutilă, în timp ce alţii intră şi ies din scenă… pe lângă aceasta! O altă „surpriză“ este apariţia unor „lebede“ însoţite de parteneri – un cuplu alb, un altul negru – sugerând, probabil, binele şi răul, dar trimiterea involuntară la… Lacul lebedelor este firească şi… ridicolă (solişti Oana Bădănoiu, Magdalena Rădulescu, Virgil Ciocoiu, Lucas Campbell). După pauză, totul se schimbă şi, ca şi cum am asista la o cu totul altă lucrare, acţiunea se petrece într-o cameră de castel (pereţi goi şi o uşă) unde Renato stă la o masă-birou somptuoasă, „de epocă“; dar lipsa unui tablou sau a unui element care să sugereze imaginea lui Riccardo îl determină pe bariton, în celebra sa arie Eri tu, să arate ameninţător… spre uşă! Ultima scenă, în sala de bal, readuce treptele, dar nu şi piramida sau macheta, în schimb în fundal tronează câteva „cariatide“ decupate parcă din lumea Egiptului antic sau… ceva asemănător – „se spune“ că ar semăna cu cele care împodobesc ace­eaşi Operă din Stockholm, dar acolo sunt, ca şi la Palatul regal suedez, statui „clasice“, fără vreo legătură cu ceea ce se vede la ONB. O minimă logică ar fi cerut ca, măcar în final, să reapară elementele de la început dar… Este adevărat că revin „lebedele“… O „găsel­niţă“ este apariţia „com­plotiştilor“ în… loja direcţiei (umorul invo­luntar nu-mi aparţine), Renato trăgând cu pistolul în Riccardo, de la mare distanţă, dar… pocnitura este de efect. Bine plasat este însă ansamblul instrumental care cântă (frumos) în loja artiştilor.
   Într-un asemenea cadru, personajele intră şi ies cât se poate de banal, singura preocupare a soliştilor rămânând parcurgerea corectă a partiturii. Dacă unele glasuri au un real potenţial şi un material generos – Jose Manuel Chu, Adriana Dumitru –, dar interpretarea lipseşte cu desăvârşire, iar cântul este destul de „brut“, nefinisat, altele nu au nici calitate, nici expresie reală, chiar dacă, spre exemplu, Veronica Anuşca ţopăie în travestiul pajului Oscar, iar Liliana Neciu încearcă să fie „fioroasă“ Ulrica. Eugen Secobeanu este sub orice nivel acceptabil din toate punctele de vedere, Renato meritând o soartă mai bună. În rest, aşa cum îi ştim, Mihnea Lamatic (Samuel), Marius Boloş (Tom), Florin Simionca (Silvano), Şerban Cristache (Judecătorul – de ce este îmbrăcat ca un episcop sau cardinal din Evul Mediu, nu am înţeles), Constantin Negru (Un servitor al Ameliei).
   Corul (pregătit, de o jumătate de veac, de maestrul Stelian Olariu) a sunat excelent, iar orchestra a susţinut cu acurateţe şi destul de temperat ca intensitate scurtele pagini simfonice şi acompaniamentul demersului vocal, dirijorul Iurie Florea reuşind o coordonare fără „accidente“ între fosă şi scenă.
   Concepţia regizorală se raportează la istoria (reală) a regelui Gustav III, care l-a inspirat apoi pe Eugène Scribe, dar în acest caz personajele ar fi trebuit să poarte denumirile din versiunea „suedeză“ (Gustav III, Contele Anckarstrom, Contele Horn, Contele Ribbing etc.), chiar dacă şi textul plasează drama la… Boston, iar Riccardo se referă la revenirea în „patria“ Anglia, pentru că la 1700 (când se petrece acţiunea operei) Boston aparţinea coloniei britanice din America. Dacă prezentarea scenică nu ne prea ajută să ne lămurim unde ne aflăm, costumele fiind neutre, cu redingote, fracuri, mantii, speram ca măcar în plan muzical să ne bucurăm de noua producţie, dar nivelul la care s-a cântat a lăsat (din nou) un gust amar, aplauzele extrem de firave sau chiar inexistente după arii şi duete care, în mod normal, ar trebui să stârnească entuziasmul, dovedind că nici publicul neavizat nu a fost convins că ceea ce vede şi ascultă este „ceva“ frumos. Cât despre melomanii împătimiţi…
   Decepţionat, cineva îmi spunea că se consola reamintindu-şi de… Pavarotti. Cei care vor dori, în viitoarea stagiune, să descopere Bal mascat în varianta oferită de ONB, pot încerca şi o asemenea „formulă“ salvatoare…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe