Ca la fiecare sfârşit de an, teatrele de operă din toată ţara îşi invită spectatorii la numeroase evenimente – coregrafice şi muzicale. La rubrica Revelaţiile Euterpei, dna Anca Florea analizează trei dintre aceste spectacole, montate recent pe scenele din Constanţa, Braşov şi Timişoara.

 "> Daruri la sfârşit de an - Viața Medicală
Cultură

Daruri la sfârşit de an

de Anca FLOREA - dec. 13 2011
Daruri la sfârşit de an

Ca la fiecare sfârşit de an, teatrele de operă din toată ţara îşi invită spectatorii la numeroase evenimente – coregrafice şi muzicale. La rubrica Revelaţiile Euterpei, dna Anca Florea analizează trei dintre aceste spectacole, montate recent pe scenele din Constanţa, Braşov şi Timişoara.

 

   Ultimele săptămâni din an au adus (…şi aduc), ca de obicei, o avalanşă de evenimente muzicale şi coregrafice, fie în cadrul unor festivaluri de tradiţie, fie în stagiunea curentă, aşa încât publicul din multe oraşe ale ţării a fost „răsfăţat“ cu seri de neuitat. Spre exemplu, Opera din Constanţa a montat, în ediţia a 37-a a Festivalului, şi o foarte bună versiune a operei Don Pasquale de Donizetti, dar şi baletul Lacul lebedelor de Ceaikovski, pus în scenă de balerinul Mihai Babuşka, propunând o „recitire“ a partiturii, cu doar câteva repere din coregrafia creată iniţial de Petipa şi Ivanov, cu o poveste cumva schimbată, apelând şi la alte fragmente din muzica lui Ceaikovski, astfel că viziunea rezultată poartă o puternică amprentă de noutate. Este o „poveste în poveste“, pentru că, la ridicarea cortinei, Prinţul-copil asistă, împreună cu Regina-mamă, la un spectacol în care balerina interpretează Moartea lebedei de Saint-Saëns, primeşte flori de la micul Siegfried şi, înainte de a pleca în culise, îşi scoate „coroniţa“ de lebădă, rămânând doar o tânără artistă. Apoi se derulează acţiunea bine ştiută, dar pe fondul obsesiei Prinţului pentru Lebădă; primul act – plasat în grădina palatului, cu un perete-fereastră prin care se vede marea şi probabil o imensă lună cenuşie – păstrează în linii generale structura tradiţională, dar în Pas de trois apar cinci balerini, din care trei au intervenţii solistice ample, Wolfgang este îmbrăcat în frac, iar ansamblul poartă veşminte atemporale; în actul II au rămas doar două Lebede mari, dar se păstrează cele patru Lebede mici, asemeni marelui Adagio, frumos interpretat de Adina Tudor şiOvidiu Matei Iancu (invitaţi de la ONB), care au reeditat succesul şi în următorul act, în care însă Odile nu părea a fi o „Lebădă neagră“, ci doar sora lui Rothbart, temperamentală şi sigură în mişcări, cu nerv şi atitudini expresive, deşi, în general vorbind, aşteptam o mai mare plasticitate a braţelor. Partenerul său a fost, ca de obicei, foarte tehnic şi rece, dar mult mai „prezent“ în rol ca altădată, în timp ce Horaţiu Cherecheş a marcat datele personajului Rothbart, dar fără dramatism şi lipsit de tenta malefică „obligatorie“ pentru credibilitate şi contrast. Elisabeth Lux a avut prestanţa unei Regine, ansamblul a rezolvat ţesătura solicitantă cu acurateţe, chiar dacă nu întotdeauna foarte sincronizat şi doar în parte cu graţie şi dezinvoltură, preocupat să susţină corect „schema“ coregrafică. În ultimul act am regăsit şi confruntarea celor doi eroi, iar finalul a readus ideea din debut, pentru că, după ce imensa pânză-apă acoperă şi lebedele şi cuplul central, pe ultimele acorduri, Siegfried iese din „lac“, de unde o „salvează“ şi pe Odette, aceasta repetând gestul de a-şi da jos parura „de lebădă albă“ pentru a reveni la condiţia sa de balerină, iar cei doi tineri pleacă împreună către… viaţa reală. Un decor mult simplificat, costume elegante (în special cele purtate de eroii principali, dar şi rochiile de la balul din actul III, cu un colorit variat şi de bun gust) realizate de Adriana Urmuzescu (de asemenea de la ONB), o muzică uneori surprinzătoare dar superbă, înregistrată pe CD (excelentă interpretarea), au completat şi împlinit coregrafia adaptată de Mihai Babuşka posibilităţilor ansamblului, dar destul de ofertantă pentru solişti, într-un spectacol care a cucerit publicul ce invada sala, dornic să revadă, după foarte multă vreme, celebrul balet. Astfel, Opera din Constanţa (care, paradoxal, poartă numele lui Oleg Danovski!) este singurul teatru care a (re)inclus în repertoriu Lacul lebedelor, un titlu obligatoriu pentru orice companie adevărată – o performanţă artistică şi managerială pentru care cei implicaţi merită toate felicitările.
   Şi tot după foarte mulţi ani de absenţă, la Opera din Braşov a văzut din nou lumina rampei opereta Liliacul de J. Strauss, probabil punctul culminant al ediţiei a 9-a a Festivalului, marcând totodată numeroase debuturi, pentru că regizoarea Alice Barb, cu o îndelungată experienţă în teatrul de proză, a „atacat“ abia acum un spectacol liric integral, majoritatea soliştilor abordând rolurile respective pentru prima oară. Astfel, pe lângă soprana Lăcrămioara Schuller (singura care a reluat, în seara premierei, personajul Adele ce-i adusese, cu ani în urmă, reale satisfacţii artistice şi pe scena bucureşteană, având şi umorul şi dezinvoltura şi ştiinţa de a spune textul vorbit), o altă soprană – Mirela Zafiri – a apărut de această dată în Rosalinda, cochetă, răsfăţată, uneori uşor preţioasă în rostirea textului, dorind totodată să-şi etaleze supraacutul, cu siguranţă „mai altfel“ decât ceea ce ne imaginăm de obicei despre vieneza mic-burgheză. Mezzosoprana Cristina Roşu a rezolvat agreabil travestiul Prinţului Orlowsky, purtând bine fracul roşu, cu atitudinea cerută pentru tânărul elegant dar poate mai puţin blazat faţă de cum se declară el însuşi. Baritonul Adrian Mărcan a debutat în Falke, aducând şi glasul său calitativ şi aplombul, supleţea mişcării şi carisma necesare personajului. Basul Dan Popescu a creat un Frank bonom, cu glas profund şi prezenţă sobru-amuzantă, în timp ce tenorul Liviu Iftene a profitat de ocazie să ofere un întreg recital (după părerea mea în exces) cu decupaje din celebre arii din opere, atât în primul, cât şi în ultimul act, etalându-şi vocea şi în special acutul, „tenorului Alfred“ fiindu-i rezervat şi un joc de scenă amplificat (intră pe fereastră, se ascunde în dulap, scoate din valiză… papucii de casă, studiază partituri în „celula“ ca o colivie etc.). Mugurel Oancea a susţinut cu acurateţe rolul Notarului Blind, Marcel Zănescu a fost un aspru Ivan, Cristina Rotundu o simpatică Ida, iar Cristian Fieraru un (destul de) nereuşit Frosch. Remarcabil este faptul că astfel (aproape) întreaga distribuţie a fost alcătuită din soliştii teatrului (ca şi în seara următoare, de altfel), singur tenorul Cosmin Marcovici sosind de la Iaşi pentru a debuta, la rândul său, într-o operetă, dar sigur şi dezinvolt în dificilul Eisenstein. Iar invitata specială la „balul Prinţului Orlowsky“, soprana Daniela Vlădescu, a trăit emoţia revenirii pe scena unde şi-a început cariera, anunţată, de altfel, ca apărând la Opera din Braşov după 20 de ani în care a evoluat prin multe teatre. Ea a ales pentru acest moment cu mare încărcătură sentimentală nostalgicul Cântec indian din Rose-Marie. În decorurile funcţionale şi aerate, cu elemente simpatice şi de efect, costumele sunt în general frumoase, de bun gust, deşi nu am înţeles de ce eleganţa şi cromatica pastelată din actul II nu se păstrează şi în rochiile purtate de Adela (roşu-corai) şi Ida (verde-fosforescent), nici chiar rochia „de la bunica“ în care este îmbrăcată Rosalinda ca „prinţesă maghiară“ nefiind foarte inspirată (scenografia Rodica Garştea). Corul (pregătit de Mircea Oros) a sunat bine, orchestra s-a străduit şi în parte a reuşit să fie „la înălţime“, dar dirijorul Traian Ichim a impus un tempo deloc corespunzător celui solicitat de solişti, ceea ce a generat numeroase decalaje, care, desigur, se pot remedia în viitoarele reprezentaţii, ca şi micile „bâlbe“ sau replicile „uitate“ şi stagnările, astfel încât spectacolul să capete un plus de fluenţă şi strălucire. Pentru că, privit în ansamblu, este omogen, pus la punct, plin de viaţă şi mai ales cu un enorm impact la publicul care a făcut ca sala să devină (la propriu) neîncăpătoare, biletele fiind vândute deja şi pentru următoarele date în care a fost programată opereta straussiană.
   La scurt timp după premiera operetei Ţara surâsului, Opera din Timişoara a propus un alt eveniment, reluând, după cinci ani, Bal mascat de Verdi, în care reputatul bariton George Petean a apărut într-un rol important din repertoriul său, etalându-şi glasul generos, cu frazare elegantă, egalitate de registre şi acut strălucitor, sub aspect scenic rămânând destul de static şi neimplicat în trăirile personajului. La pupitru s-a aflat dirijorul italian Giuliano Carella, pentru prima oară oaspete în România, reuşind să electrizeze pur şi simplu întreg ansamblul, iar emoţia şi ardenţa muzicii s-a transmis cu intensitate şi în sală. Montarea, realizată în urmă cu ani de regizorul olandez Frans Meewis, în scenografia semnată de Grigore Gorduz (decoruri) şi Geta Medinski (costume), îşi păstrează prospeţimea, parte dintre interpreţi reeditând, acum, succesul repurtat la premieră. Tenorul Cristian Bălăşescu a susţinut cu aplomb dificilul rol Riccardo (în versiunea originală, preluată de la Scribe – Gustav III). Soprana clujeană Carmen Gurban a cucerit din nou, prin sensibilitate şi eleganţă vocală, în Amelia. Basul Octavian Vlaicu a redevenit un convingător Ribbing, de această dată alături de basul craiovean Sorin Drăniceanu (Horn), glasurile lor relaţionându-se foarte bine, deopotrivă ca timbru şi interpretare. Dacă în Oscar am ascultat-o pe soprana egipteană Rasha Taalat, în Ulrica a evoluat Liliana Neciu (de asemenea de la Cluj), poate mai puţin convingătoare în plan dramatic, deloc „teribilă vrăjitoare“, în Silvano (Christian) a debutat baritonul Bogdan Zaharia, iar Sabin Plăcintă (Judecător) şi Cosmin Borlovan (Un servitor) au rezolvat bine scurtele lor intervenţii. Orchestra a răspuns excelent cerinţelor dirijorale în ce priveşte paleta de culori şi stări expresive, corul (pregătit de Laura Mare) a evoluat cu precizie şi supleţe, balerinii au dansat cu graţie (coregrafia Carmen Cojocaru), iar distribuţia a fost deosebit de omogenă şi echilibrată, cu glasuri şi chiar structuri temperamentale care au construit un întreg artistic unitar. Aplauzele entuziaste şi ovaţiile au constituit cea mai mare şi mai „adevărată“ răsplată pentru un spectacol care a confirmat, într-adevăr, cota de eveniment.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe