Criza
medicamentelor oncologice. Încă se caută soluţii
Ministerul Sănătăţii a dat publicităţii o
informare privind criza medicamentelor oncologice (discontinuitatea/lipsa de
ritmicitate în asigurarea unor medicamente oncologice), mecanismele de finanţare
a tratamentului, cauzele apariţiei numeroaselor disfuncţii şi unele propuneri
de soluţionare a acestora.
Tratamentul
bolnavilor cu afecţiuni oncologice se realizează în unităţi sanitare publice cu
paturi, în spitalizare continuă sau de zi. Medicamentele oncologice specifice
sunt finanţate din bugetul MS şi de la FNUAS, prin Programul naţional de
oncologie. Celelalte medicamente şi tratamentele oncologice – radioterapia,
intervenţiile chirurgicale, paliaţia etc. – sunt decontate spitalelor, ca
servicii medicale, din bugetul FNUASS. Începând din 2013, Programul naţional de
oncologie ar urma să fie finanţat numai de CNAS.
Compania Naţională Unifarm, aflată în
subordinea MS, are ca obiect de activitate achiziţia de medicamente de la
producători şi distribuitori şi vânzarea acestora către spitale cu un profit
minim. Deoarece unele medicamente oncologice nu au autorizaţie de punere pe piaţă,
sunt achiziţionate de Unifarm pe bază de autorizaţie de nevoi speciale, emisă
de MS/ANM.
Cauzele ce generează discontinuitate în
aprovizionarea unităţilor sanitare publice cu medicamente oncologice sunt: • lipsa
de interes a producătorilor şi distribuitorilor de medicamente oncologice de a
comercializa medicamentele, ca urmare a preţului foarte mic • preţul foarte
mare al unor medicamente (uneori chiar peste 1.500 de euro/doză – ex.
rituximab) decontate integral de CNAS, ceea ce face ca acestea să fie
distribuite numai cu aprobarea comisiei de specialitate a CNAS • scoaterea din
producţie sau blocarea la producător a unor medicamente oncologice ca urmare a
creşterii exigenţelor în impunerea regulilor de bună practică de fabricaţie sau
din interese economice • resursele limitate ale companiei Unifarm folosite în
achiziţionarea medicamentelor oncologice (achiziţiile sunt plătite în avans, la
semnarea contractului sau în termen de maximum 30 de zile, iar CNAS decontează
contravaloarea medicamentelor la 210 zile) • dezorganizarea
activităţii în domeniul programelor naţionale de sănătate, prin reducerea numărului
de persoane calificate profesional implicate • lipsa de implicare a unor
manageri de spital în găsirea celor mai eficiente soluţii de asigurare a
medicamentelor necesare tratamentelor oncologice • lipsa sau neuniformitatea
aplicării protocoalelor terapeutice • rigiditate
în aplicarea regulilor de decontare a tratamentelor oncologice de către CNAS
(unii producători schimbă concentraţia substanţei active din conţinutul
medicamentului, dar CNAS nu decontează decât medicamentul cu concentraţia pe
care o are în liste).
Comisia de specialitate a MS a identificat
18–24 de medicamente oncologice cu discontinuităţi în aprovizionare. Conform
datelor transmise de Unifarm, în prezent ar exista în stoc 13 medicamente, iar
trei au intrat în depozitele companiei până la sfârşitul lunii ianuarie; patru
nu se pot achiziţiona ca urmare a preţului foarte mare sau deoarece s-a sistat
ori s-a blocat producţia lor; pentru celelalte medicamente oncologice se poartă
negocieri. Spitalele sunt informate, bilunar, cu privire la stocurile de
medicamente oncologice existente la Unifarm.
Propunerile MS de rezolvare a crizei: • reevaluarea
şi aplicarea protocoalelor terapeutice • majorarea fondurilor de care dispune
Unifarm pentru achiziţia de medicamente oncologice cu o sumă echivalentă cu până
la un milion de euro • încheierea unui contract de prestări servicii între MS şi
Unifarm, pentru achiziţia de medicamente oncologice, vânzarea acestora către
spitale şi plata unui avans de 30%, ce va fi decontat la sfârşitul fiecărui an •
obţinerea unui credit cu garanţie guvernamentală de către Unifarm • publicarea
pe site-ul MS a stocurilor de medicamente oncologice şi actualizarea săptămânală
a acestora • reproiectarea mecanismului de decontare a serviciilor medicale • intensificarea
activităţii de control şi sancţionarea managerilor de spital care nu achiziţionează
medicamente oncologice de la Unifarm sau care întârzie achitarea facturilor
restante • organizarea de achiziţii centralizate pentru medicamentele utilizate
frecvent, care au consumul cel mai mare • înfiinţarea unei agenţii pentru
programele naţionale, în subordinea MS, care să asigure reproiectarea
programelor şi monitorizarea desfăşurării acestora • reorganizarea Agenţiei Naţionale
de Transplant, pentru gestionarea eficientă, în condiţii de maximă securitate, şi
dezvoltarea activităţii de transplant din România.