Newsflash
Cultură

Fascinația banului

de Candid STOICA - sept. 5 2016
Fascinația banului
    „Bani, bani și iar bani, numai la bani vă e gândul“, declară furios un personaj din textul lui Dumitru Dinulescu „Bani de dus, bani de-ntors“. O piesă cu un subiectdespre viața românilor aflați în vacanță în România sfârșitului de secol trecut. A apărut printr-un adevărat miracol la Televiziunea Română, care de mai mult timp se ferește ca dracul de tămâie să prezinte subiecte cu necazurile celor care populează hotarele țării noastre, ce ar putea supăra guvernanți, parlamentari, primari, notari, șefi de post.
    Piese clasice, comedii ușurele, inepte, cu dereglați sexuali, nimfomani și travestiți, de peste tot din lume, spectacole preluate de la teatre („Hamlet“ de la Cluj-Napoca, „Slugă la doi stăpâni“ de la Craiova, „Plicul“ de la Teatrul de Comedie, mai nou „Amadeus“ de la Odeon etc.), dar piese care să prezinte actualitatea, ioc, cum spune turcul. E drept, nici teatrele nu s-au înghesuit să le prezinte, autorii români fiind pur și simplu ostracizați, alungați, iar pe scenă sunt aduse producții mediocre ale literaturii țărilor din UE, care prezintă viața dură plină de necazuri a locuitorilor țărilor respective, dramele celor din România fiind tabu.
    Dumitru Dinulescu, Puși cum se alintă singur (n. 1941), cu ani în urmă un neobosit participant al boemei bucureștene, este regizor de film și teatru (mai bine zis a fost), nuvelist, romancier, poet, eseist, pamfletar și dramaturg, un fel de copil alintat, năstrușnic al literaturii române cu un debut excelent în anul 1968. În plan personal se poate socoti unul din „îmbogățiții de peste noapte“, în urma unor moșteniri care i-au schimbat total caracterul, pendulând între zgârcenie și mecenat. A fost și patronul primului teatru-cafenea particular, după decembrie ’89, teatru care a funcționat doar o jumătate de an.
    A scris și a publicat mult (peste 30 de cărți), dar a căpătat o pasiune pentru teatru, scriind numeroase piese: „Nunta lui Puiu“, „Casa cu Țoape“ (cu 16 variante), „Bani de dus, bani de-ntors“ fiind cea care îl reprezintă cel mai bine. Nu a lăsat să-i scape mai nimic, dovedind talent în mai toate incursiunile sale prin mai toate genurile literare.
    Puși, fiind în esența sa un timid, privește lumea cu bunăvoință și candoare, dar se ferește să fie sentimental. Când își dă seama de asta, înțeapă, iar împunsăturile sale sunt uneori crâncene. Tipurile personajelor sale se apropie de cele ale lui Mihail Sebastian, dar sfârșesc într-o caricatură dulce, gen Mazilu sau Băieșu, ceea ce evident îi dă o notă de o anumită originalitate. Cunosc piesa foarte bine pentru că am „îndurat“ două lecturi cu ea, autorul văzându-mă neapărat într-unul dintre personaje, fapt care nu s-a realizat din motive de… „caracter“.
    „Bani de dus, bani de-ntors“, spectacolul realizat de Alex Tocilescu, a avut premiera în 2005 și de atunci a mai fost programată de câteva ori, impresionând prin fauna situațiilor descrise, milioane de telespectatori fideli ai teatrului tv. Desigur, nu-i o capodoperă, dar spune multe și adevărat despre viața de mizerie morală care se trăiește în România, banul fiind elementul principal al existenței și al aspirației mai tuturor oamenilor.
   Oriunde pe glob, banul este un element fascinant, incitant, excitant, chiar extaziant, capabil să producă dragoste și iubire la prima vedere, dar și minciună, avariție, corupție, invidie, ură, chiar crimă. Oriunde pe glob un om cu bani foarte mulți atrage în jurul lui, ca lumina unei lămpi fluturii, tot felul de persoane – de la escroci de marcă la oameni cinstiți –, dar mai ales așa-ziși prieteni care vor să se lipească de cel care a avut norocul să posede un cont substanțial în bancă. Este și cazul lui Manole, român îmbogățit peste noapte, care vine din străinătate bântuit de amintirile tinereții să mai petreacă o vacanță în sătucul Vama Veche de la malul Mării Negre. Vine însoțit de o liotă de așa-ziși prieteni și foste iubite, care vor cu ocazia asta să câștige și ei ceva în afară de voie bună.
    Toți cei care populează piesa – Gică, Grigore, Vasile șoferul, dar mai ales Irina, Ludmila, Nuți – au un singur scop: în scurtul timp pe care îl petrec împreună cu Manole, să mănânce, să bea gratis votcă, să se distreze sub pulpana omului cu un purcoi de bani și eventual să-i ciupească și ceva „biștari“ pentru zile mai negre. Dacă ceilalți o fac mascat, Aida și Ludmila, racolate de Manole întâmplător pentru „jocuri sexuale“, o fac deschis, oferindu-și farmecele ferm, fără să roșească, pentru bani. Absolut toți, la un moment dat, declară țipând că nu mai suportă mizeria morală în care trăiesc, dar în continuare mint, beau, preacurvesc, înșală și… vor bani. Toți visează la o evadare într-o altă lume mai bună, mai curată, toți își doresc ca supremă fericire o baie noaptea, goi cu cel ce le împărtășește iubirea, dar sfârșesc doar cu o banală baie în mare, singuri.
    E o lume crâncenă cu vechi state de plată care vin de departe din vechiul regim. Scriitorul și regizorul stăpânesc la perfecție acest climat și-l arată în toată goliciunea lui, fără fardul de rigoare, actorii, absolut toți, jucând frust, la obiect, nefăcând cu ochiul către aparat, spectatorilor. O distribuție de primă mână – Gheorghe Dinică (Manole), Sebastian Papaiani (Gică), Camelia Maxim (Irina), Lucian Iancu (Grigore), Adriana Trandafir (Nuți), Vlad Ivanov (Vasile), Crina Mureșan (Aida), Tania Popa (Ludmila) – simțindu-se excelent în pielea grasă și mustoasă a personajelor viu colorate. Ei știu cum se pot interpreta asemenea ființe umane târâte și nu le lasă nicio speranță de reabilitare, dar regizorul, poate pentru prima oară în viața lui, impune un sfârșit compromis, împietrindu-i, amintind în felul acesta de finalurile false, optimiste din trista vreme a realismului socialist.
    Foarte bună imaginea (Cristian Nicolae), foarte adecvate costumele (Anca Răduță) mai puțin decorul mult prea realist (Ion Olaru) și mai ales a fost foarte bine că regizorul a făcut tăieturi masive față de ediția tipărită în 2002 la editura Meronia.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe