Newsflash

Problema noastră, a tuturor

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - ian. 20 2017
Problema noastră, a tuturor
    În urmă cu doi ani, în ianuarie, eram cutremurați aflând despre pierderea unei colege din anul trei. Alina-Mihaela fusese ucisă pe o trecere de pietoni, nesemaforizată, din vecinătatea INML. M-a ferit Dumnezeu de accidente grave sau chiar și de vederea unor accidente grave, cu o excepție. Ne îndreptam spre DN1, pe șoseaua Kiseleff. Ne apropiam de Piața Presei Libere (Piața Scânteii, după cum mulți dintre noi o cunoaștem, și probabil este bine să o ținem minte și sub acest nume). Pe partea opusă, o tânără traversa pe trecerea de pietoni. Mergea liniștită, dar, în următoarea clipă, a fost efectiv zdrobită de o mașină care venea în viteză, condusă de un șofer neinteresat de respectarea regulilor de circulație. Practic, o crimă! Soția mea nu a uitat nici până astăzi grozăvia. Eu am avut „noroc” și nu am pierdut controlul volanului (probabil și pentru că viteza noastră era un pic sub limita legală). Ulterior, acea trecere de pietoni a fost semaforizată. În schimb, semaforul promis (de mai multe ori, prin note oficiale) de la intersecția dintre str. Iuliu Hațieganu și șoseaua Vitan-Bârzești nu a fost instalat nici până astăzi.
   Există legătură cu colegialitatea? Știu de multă vreme reacția multora dintre viitorii colegi atunci când nu înțeleg ceva. Alternativa corectă ar fi să întrebe, să ceară explicații, să se străduiască să înțeleagă. De multe ori însă nu se întâmplă deloc așa. Există și o replică foarte des spusă (bineînțeles, în absența profesorului): „este nebun(ă)!”. Trist, dar adevărat. Trist mai ales pentru că, atunci când cineva „știe” (fără să își mai pună întrebări, „știe”) și începe să denigreze profesorii, atunci când, la nici 20–21 de ani își demonstrează „superioritatea în fața experienței”, nu mai este atent, desconsideră eventualele sfaturi și explicații și merge pe un drum care de multe ori va duce la regrete (medicale, sociale, umane). Și mai apare și un alt rezultat foarte neplăcut: profesorii pot începe să se sature de acest comportament și pot să lucreze cu studenții la limita de supraviețuire. Cu adevărat un cerc vicios! Să exemplificăm amintind cele întâmplate în ianuarie 2015. Există un site la care, teoretic, au acces aproape toți studenții. Partea studențească a comunității universitare are aproape nouă mii de membri, la care se adaugă și medicii rezidenți. Tinerii au o deosebită dexteritate în a manevra gadgeturile și device-urile. În tramvai, troleibuz, autobuz, mergând pe drum drept sau cu riscuri, la cursuri sau la lucrări practice, de multe ori și la examene, se manevrează telefoane „deștepte”, căști și alte cele. La unul dintre cursurile recente din sfera imunologiei, am arătat câteva filmulețe foarte sugestive. Eu îi cam văd pe toți în timpul cursului, dar prefer să mă uit la cei care sunt atenți, în încercarea de a nu îmi pierde răbdarea. Așadar, proiectând acel film, mi-a lipsit inspirația să mă uit în tavan și am privit prin sală. Unii dintre studenți erau atât de concentrați cu jocurile pe telefon încât nici măcar că se proiectează un film care îi poate ajuta să înțeleagă un fenomen nu au sesizat. Cine greșește, în mintea lor? Profesorul, care este „nebun” și nu îi lasă în pace să-și vadă de treaba lor. Măcar dacă ar învăța ulterior, la lucrări, colocvii și examene. Dar, în loc să înțeleagă mecanismul complexului de atac al membranei (sistemul complement) încă de la curs, se trezesc și inventează cu seninătate „o nouă imunologie”, direct la examen. Iar apoi ce fac? Își ascund cursuri, își ascund informații, nu își spun unii altora despre activități la care ar putea participa pentru dezvoltare individuală, critică aceste activități chiar dacă nu participă la ele și nu încearcă să înțeleagă cât de utile le sunt sau le-ar fi fost, se luptă pentru bursă / buget / neplata taxei de școlarizare, crezând că prin necolegialitate se rezolvă toate acestea.
   Ce mai fac unii? Eu încerc să le explic – studenților, rezidenților sau doctoranzilor – cât de importantă este colegialitatea și, în bună parte, rămân cu explicațiile. Totul contează. Dacă aș fi cerut singur Brigăzii Poliției Rutiere, Administrației Străzilor București sau altor instituții să rezolve problema acelei intersecții în care au mai avut loc și alte accidente (inclusiv mortale), mulți dintre tinerii noștri ar fi spus, în deja obișnuitul stil, „este nebun, care-i treaba lui?”. Dacă, în urmă cu 30 de ani, nu mă gândeam că este posibil așa ceva (eram mai naiv), știu de multă vreme care este realitatea. Nu îmi pare rău pentru mine, ci pentru ei. Pentru că am multe lucruri de spus, multe mesaje de transmis. Totuși, am anunțat ceea ce s-a întâmplat și am cerut o reacție a comunității universitare studențești din universitatea noastră. Care era reacția potrivită? Pentru că pe site-ul respectiv (are în acest moment 3.307 membri) nu mai sunt logați toți studenții, cei cu acces pe site ar fi putut să retrimită mesajul către paginile de facebook ale seriilor lor și astfel toți studenții ar fi putut să afle și ar fi putut să solicite, prin email (durată 50 de secunde sau mai puțin), semaforizarea intersecției periculoase. Din cei peste 10.000 de potențiali receptori ai mesajului, au trimis solicitarea 37. Pentru că 37 este mai mult decât unul singur, am primit răspuns și promisiuni de la toate nivelurile (am adresele oficiale, parafate, înregistrate, semnate). Întâi părea că din februarie-martie se va pune semaforul. Apoi, au devenit mai „sceptici” și au început să îmi explice că nu există buget pentru acest semafor, că se va discuta, că se va analiza, că se va semaforiza. Ieri, un coleg, acum medic, a mers în zona respectivă și mi-a spus că promisiunile nu s-au îndeplinit. Strada se numește, corect, Iuliu Hațieganu, dar semaforul...
   Îndrăznește careva să spună că situația era aceeași dacă 200 sau 500 sau 1.000 de colegi solicitau același lucru? La presiunea unei echipe, promisiunile se transformau în fapte. Așa însă, și-au permis să trateze în bătaie de joc ceea ce promiseseră. Am mai spus-o și insist. Din decembrie 1989 și încă înainte de 1989, „sistemul” a încercat să ne facă să credem că nu se poate face nimic, că totul este deja stabilit, cu sau fără noi. Nu este adevărat. Lucrurile stau așa cum stau din cauza neimplicării, a necolegialității, a lipsei spiritului civic. Mă întreb de multă vreme: oare ce se învață la școală la ora de educație civică? Aș vrea să merg și eu să stau în sală și să ascult. Avem ore de educație civică, dar nu avem civism. Iar asta este problema noastră, a tuturor. Este neimplicarea noastră, este lipsa de colegialitate, lipsa antrenamentului pentru a desfășura o activitate în echipă (unica variantă corectă în orice domeniu, cu atât mai mult în domeniul medical).

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe