În Monitorul Oficial
nr. 25 din 12 ianuarie 2012, a fost publicat Ordinul comun al ministrului sănătăţii
şi al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr.
1.668/5.298/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind examinarea stării de sănătate
a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare
autorizate/acreditate, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru
promovarea unui stil de viaţă sănătos. Metodologia intră în vigoare la 10
februarie 2012 şi este elaborată în baza Legii nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008,
aprobată prin Legea nr. 174/2011 cu modificările ulterioare, şi a Ordinului
ministrului sănătăţii şi familiei nr. 653/2001, cu modificările ulterioare.
În privinţa studenţilor, asistenţa medicală
se asigură în continuare în baza Ordinului ministrului sănătăţii şi familiei
nr. 653/2001 privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor,
cu modificările ulterioare.
Scopul examinării stării de sănătate a preşcolarilor
şi elevilor din unităţile şcolare de stat şi particulare autorizate/acreditate
este îmbunătăţirea stării de sănătate, prin evaluarea sănătăţii colectivităţii
de copii, prevenirea îmbolnăvirilor şi depistarea precoce a unor afecţiuni, deficienţe
sau factori de risc, prin iniţierea rapidă a acţiunilor necesare ori a măsurilor
adecvate de educaţie pentru sănătate. Prin această procedură nu se elimină şi
nu se dublează examinarea stării de sănătate a copilului în calitate de
asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, conform Legii nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare.
Metodologia defineşte mai multe componente,
cum ar fi: • serviciile de asigurare a unui mediu sănătos pentru comunitatea de
preşcolari şi/sau elevi – identificarea şi managementul riscurilor pentru sănătatea
colectivităţii, gestionarea circuitelor funcţionale, verificarea respectării
reglementărilor de sănătate publică • serviciile de menţinere a stării de sănătate
individuale şi colective – imunizări, triaj epidemiologic • serviciile de
examinare a stării de sănătate a elevilor – evaluarea stării de sănătate,
monitorizarea copiilor cu afecţiuni cronice, eliberarea documentelor medicale
necesare • serviciile de asigurare a stării de sănătate individuale – acordarea
de scutiri medicale, acordarea de îngrijiri medicale pentru afecţiuni curente
care nu necesită apelarea la serviciul unic de urgenţă, până la preluarea
copilului de către medicul de familie sau în colaborare cu acesta • serviciile
medicale de asigurare a stării de sănătate – acţiuni medicale curative,
acordarea de consultaţii medicale la cerere, eliberarea de bilete de trimitere în
regim special şi de reţete gratuite şi acordarea de prim ajutor în caz de urgenţă
• activităţile de educaţie pentru sănătate şi de promovare a unui stil de viaţă
sănătos.
Etapele examinărilor medicale periodice sunt
cele anuale, pentru toţi preşcolarii din colectivităţi şi pentru toţi elevii,
iar cele de bilanţ ale stării de sănătate sunt efectuate pentru toţi elevii din
clasele I, a IV-a, a VIII-a/a IX-a, a XII-a/a XIII-a şi din ultimul an al şcolilor
profesionale. Copiii şi tinerii depistaţi astfel cu boli sau deficienţe vor fi
luaţi în evidenţă specială şi, după caz, vor fi dispensarizaţi de medicul
colectivităţii împreună cu medicul de familie şi/sau cu medicii de alte
specialităţi, în vederea recuperării stării lor de sănătate.
Examinarea are în vedere, în mod prioritar,
ca obiective pentru preşcolari, evaluarea stării de dezvoltare fizică şi
neuropsihomotorie şi aprecierea stării de sănătate; depistarea diverselor
deficienţe sau boli psihofizice, organice, senzoriale, de vorbire, congenitale
ori dobândite şi aplicarea precoce a tratamentelor recuperatoare medicale şi
educative, în vederea integrării viitoare în unităţi de învăţământ; consilierea
părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor în vârstă de 6–7 ani, în raport
cu starea lor de sănătate, după caz, şi îndrumarea spre învăţământul special
(pentru deficienţii mintal, senzorial şi motor) şi formarea unor deprinderi şi
abilităţi de viaţă sănătoasă.
Pentru elevi, se urmăreşte evaluarea stării
de dezvoltare fizică şi neuropsihomotorie şi aprecierea stării de sănătate;
depistarea precoce a bolilor, depistarea precoce a factorilor şi
comportamentelor cu risc, orientarea şcolară şi profesională în funcţie de
starea de sănătate individuală şi formarea unui stil de viaţă sănătos.
Cu atribuţii multiple, partajate pe fiecare
categorie în parte, conform Anexei 1 a Metodologiei, persoanele implicate în
asigurarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor, sunt: • personalul
medical din unitatea de învăţământ şi, după caz, medicul de familie care
deserveşte unitatea • personalul din direcţiile de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti • personalul din administraţia publică locală cu
competenţe partajate în învăţământul preuniversitar de stat, cu excepţia învăţământului
special • directorul unităţii de învăţământ • dirigintele sau profesorul pentru
învăţământ primar/preşcolar al clasei/grupei respective • personalul didactic,
personalul didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea de învăţământ • personalul
din inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
Pe lângă asigurarea condiţiilor necesare
examinării şi evaluării stării de sănătate a elevilor, unităţile de învăţământ
au obligaţia să informeze părinţii sau reprezentanţii legali ai elevilor că
semnarea contractului educaţional include responsabilitatea faţă de sănătatea
propriilor copii şi în afara şcolii, în vederea asigurării unui climat sănătos
la nivel de clasă/grupă şi a evitării degradării stării de sănătate a celorlalţi
elevi/preşcolari din colectivitate/unitatea de învăţământ, dar şi să includă în
regulamentul de ordine interioară aspecte legate de asistenţa medicală şi
promovarea stilului de viaţă sănătos.
Deoarece adresabilitatea acestui act
normativ este foarte mare, prin multitudinea factorilor implicaţi în realizarea
dezideratelor sale vizând sănătatea şi modul de viaţă ale unei categorii foarte
importante a societăţii, recomandăm lectura cu mare atenţie şi în amănunţime a
acestei metodologii.