Newsflash
Cultură

Spectacol atipic

de Anca FLOREA - ian. 17 2012
Spectacol atipic
  Pe lângă reprezentanţia menită să strângă fonduri pentru adăpostul câinilor fără stăpân şi deci ca un mesaj împotriva eutanasierii, apoi, în prag de Revelion, tradiţionala operetă Liliacul de J. Strauss, Opera din Timişoara a oferit publicului de toate vârstele o surpriză de proporţii, prezentând, în colaborare cu Teatrul Naţional, premiera The Full Monty, un musical de Simon Beaufoy după filmul omonim, muzica şi versurile fiind semnate de David Yazbek şi Terrence McNally. O partitură care l-a atras irezistibil pe Răzvan Mazilu, astfel încât a realizat regia şi coregrafia, reuşind să îi „prindă“ pe interpreţi în jocul extrem de ofertant, deopotrivă solicitant şi foarte „altfel“, rezultând un spectacol provocator atât pentru artişti, cât şi pentru spectatori. Subiectul atipic a cerut, firesc, o abordare pe măsură, fără pudibonderie, dar şi fără urmă de vulgaritate, profund uman, până şi aspectele dramatice ale vieţii cotidiene fiind tratate însă cu umor, trecând de la disperare la o explozie de vitalitate, născută, paradoxal, tot din disperarea unor situaţii-limită.
  Pornind de la un subiect omniprezent în lume – şomajul, lipsa unei perspective, riscul de a pierde familia sau casa –, textul permite conturarea unor tipologii diverse, contrastante, adesea amuzante prin comportamentul pe care, de fapt, îl întâlnim în jurul nostru. Iar Răzvan Mazilu, cu talentul şi imaginaţia sa debordantă, cu maniera de a lucra şi de a modela nu doar dansatori, ci şi actori, de a-i capta în „jocul“ său încărcat de forţă, expresivitate, pasiune şi profesionalism, a beneficiat de interpreţi deosebit de talentaţi, ştiind să pună în valoare suculenţa partiturii, a replicilor şi situaţiilor, păstrând permanent „omenescul“, regăsit şi în alternarea momentelor de amărăciune şi suferinţă cu cele de un comic suculent şi... adevărat. Cei şase şomeri încearcă să facă rost de bani printr-o reprezentaţie de striptease masculin, ceea ce până atunci le era total străin, aşa încât stângăcia dansului, ezitările şi jena, sunt depăşite cu disperarea care le dă curajul să ajungă la o anume performanţă, ovaţionată până la isterie de admiratoare exaltate şi chiar de familie. Şi toţi cântă, joacă, dansează bine, se transformă sub ochii noştri, „atrăgându-ne“ în lumea lor de vise, tristeţi, mici bucurii şi speranţe, de dragoste şi o anume poezie simplă şi caldă. Un amalgam în care se regăsesc şi personajele feminine, cu tipologii la fel de variate şi pregnant construite, poate puţin prea şarjate uneori, dar decupate din nou din existenţa şi manifestările cotidiene.
  Timp de trei ore, totul se derulează alert, dens, mozaicat, în decorurile inspirate şi funcţionale semnate de Dragoş Buhagiar, schiţând şi costume simple sau ostentative, în spiritul fiecărui personaj, artiştii intrând în „pielea“ acestora cu bucuria de a descoperi noi teritorii de expresie, de a se auto-depăşi prin asemenea provocări interpretative. şi tocmai de aceea trebuie măcar menţionaţi absolut toţi – Richard Balint, Ion Rizea, Matei Chioariu, Cristian Rudic (singurul solist de la Operă), Colin Buzoianu, Victor Yila, Gabriela Popescu, Tania Popa, Andrea Tokai, Laura Avarvari, Victor Manovici, Doru Iosif, Luminiţa Tulgara, Mirela Puia, Daniela Bostan, Victoria Suchici Codricel, Adrian Jivan, Valentin Ivanciuc, Benone Viziteu, Alex Hâncu.
  Un loc aparte îi este rezervat dirijorului David Crescenzi, pe care îl ştiam, de multă vreme, ca un excelent specialist în muzica clasică, dar l-am descoperit de această dată ca un dăruit pianist de musical, cu acel feeling specific, ba chiar şi ca actor plin de vervă şi spontaneitate, conducând totodată ansamblul din orchestra Operei care, la rândul său, a demonstrat din plin că poate aborda cu acelaşi succes orice gen şi orice scriitură.
  În sala arhiplină, chiar dacă la început spectatorii mai conservatori au fost, poate, surprinşi şi contrariaţi, au explodat curând hohotele de râs, aplauzele entuziaste, care la final parcă nu mai conteneau, semn că toţi au fost cuceriţi într-o seară cu totul specială, cu actori speciali şi un regizor-coregraf... recunoscut ca foarte special şi, de fiecare dată, orginal şi surprinzător. Un spectacol care merită din plin să fie văzut şi gustat, şi pe care poate îl vor vedea şi cei din alte oraşe ale ţării pentru că... merită!
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe