Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Torentul risipit

Viața Medicală
Dr. M. Gh. CĂLIN miercuri, 12 decembrie 2012

Text cu subiect biografic, Dincolo de lacrimi recreează existenţa unei familii gravitând în jurul copilului iubit şi dezvăluie sensul dat unei lovituri absurde a destinului. Volumul semnat de prof. dr. Viorel Şerban este comentat la Cartea confraţilor de dr. M. Gh. Călin.

   O carte cu subiect biografic beneficiază de un interes special. Autorul unei lucrări de acest tip, de obicei, împrumută personajului ceva din personalitatea proprie, precum şi din alura culturală, opiniile, obsesiile şi convingerile sale, mergând până acolo unde acestea pot prevala asupra celor ale personajului titular devenit, astfel, un pretext.
   Povestirea Dincolo de lacrimi (Editura Mirton, Timişoara, 2012), semnată de prof. dr. Viorel Şerban, deşi aparţine ca motivaţie şi subiect textelor cu temă biografică, excede acestei categorii din cel puţin două motive. Primul ar fi acela că implicarea autorului în relatare este aproape inexistentă, interpretarea evenimentelor fiind redusă la minimum, iar intenţia moralizatoare lipsind cu totul. Al doilea element care distanţează această carte de alte biografii ar fi acela că personajul este extraordinar de apropiat autorului, în ciuda modului de a prezenta textul ca fiind relatarea unui prieten frământat de accesele de eliberare ale unei imense poveri sufleteşti. Impresia este că povestitorul deapănă traseul unei vieţi nu ca un scriitor detaşat şi preocupat excesiv de obiectivizarea acesteia, ci o relatează ca pe un şir de întâmplări urmărite îndeaproape.
   Fixarea în timp şi spaţiu a poveştii este făcută cu o oarecare aproximare şi nu i se dă o importanţă prea mare, pentru a nu limita posibilitatea ca această biografie să se fi putut ivi în orice loc şi în orice timp. Se notează, totuşi, că fondul epic se întâmplă atunci când, în oraşul respectiv, „se lua curentul“, când unii îşi luau lumea în cap şi fugeau în străinătate, iar alimentele se găseau cu greutate ori erau procurate prin relaţii. Atunci, a deţine un automobil era un lucru deosebit şi concediul la mare sau la munte constituiau evenimente extraordinare.
   Suportul lexical al textului marchează, de asemenea, perioada respectivă. A bea o ceaşcă de cafea însemna a o „savura“ şi era vorba de o „cafeluţă“, nu mai mult. O fetiţă dezgheţată este o „zvârlugă“ sau o „ştrengăriţă“, iar băieţelul pe care ea îl tachina în timpul jocurilor – care nu mai „ostoiau“, cu o jucărie „năstruşnică“ – un „năpârstoc“; după care copiii se aşezau la masă în faţa unor „blide aburinde“, iar după masă fiecare putea primi o ciocolată pentru a o „devora“.
   Destinul copilului urmărit cu duioşie şi dragoste greu reprimate este asemuit la început cu izvorul unui „pârâiaş“, iar mintea acestuia, deşi este „aşa cruduţă“, uimeşte şi face fericiţi pe Mami, Tati, bunica şi pe Iepurilă (cealaltă bunică, paternă), precum şi pe toate persoanele, devenite personaje mai mult sau mai puţin episodice, care se apropie de acest vlăstar fraged.
    Pentru expunerea narativă, autorul adoptă o tehnică a taifasului în sesiuni succesive, plasate pe spaţiile care sugerează legături cu evenimentele trăite de eroii temei. Deşi amploarea dramatică este cu totul alta, atmosfera este apropiată povestirilor sadoveniene, în care protagoniştii dispun de tot timpul din lume şi acţiunea curge îndelete, fiecare vorbă fiind cu grijă şi răbdare aşezată pe locul ei. Suprafaţa liniştită a povestirii este înviorată de intarsii intertextuale cu formule de flashback şi dialoguri care coagulează şi fixează imaginile greu de acceptat din cauza tragismului subliminal al acestora.
   Trebuie menţionat însă că, dacă o interpretare psihanalitică asupra acestei povestiri poate dezvălui un complex remarcabil de nuanţe şi evenimente sufleteşti, o aplecare critică asupra textului în sine s-ar solda cu judecăţi de valoare destul de abrazive, mergând de la stilistica atinsă de o naivitate recurentă, până la un gen de manierism inadecvat conţinutului.
   În principiu, această carte recreează imaginea unei familii care planează ca într-un vis în jurul unui ax luminos, reprezentat de o existenţă care captează întâmplări, momente şi sentimente fireşti dar profunde. Dacă, pe traseul povestirii, autorul nu ar lăsa – probabil intenţionat – să răzbată din loc în loc elemente nostalgice şi accente care sugerează o teribilă disperare, pentru cititor deznodământul acesteia ar fi asimilat cu o mare suferinţă personală. Însă, în aceste condiţii, vor persista doar sentimentele de revoltă şi derută în faţa unei alte lovituri absurde pe care destinul o rezervă unei existenţe tragice. Revolta şi deruta, care i-au împresurat şi pe eroii povestirii de „Dincolo de lacrimi“ după trecerea anilor, s-au metamorfozat însă astfel încât au ridicat suferinţa, până atunci când, din această trăire excepţională, s-a edificat un proiect care aduce alinare, bucurie şi iubire pe locurile unde, în altă vreme, un pârâiaş pleca să-şi întâlnească destinul.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.