Orice
formă de promovare neconcordantă cu termenii autorizaţiei de comercializare (off-label) este strict interzisă de
„Codul de conduită etică“ privind promovarea medicamentelor eliberate pe bază
de prescripţie medicală, lansat marţi, 16 februarie 2013, la Bucureşti, de
Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR).
Deşi nu are ca scop reglementarea sau
restrângerea furnizării corespunzătoare a informaţiilor nepromoţionale
medicale, ştiinţifice şi factuale, aşa cum permit legile în vigoare, Codul
amintit urmăreşte o minimă standardizare din punct de vedere etic, ce urmează să
fie respectată în cadrul interacţiunilor de natură promoţională sau nepromoţională,
între companii şi personalul medical sau personalul administrativ corespunzător.
Aderarea la acest Cod de etică va fi o condiţie
prealabilă sine qua non pentru
dobândirea calităţii de membru APMGR, ceea ce presupune o respectare cu
stricteţe a principiilor fundamentale care stau la baza documentului şi anume:
promovarea medicamentelor eliberate doar pe bază de prescripţie medicală să
fie trimisă sau îndreptată exclusiv către personalul medical; promovarea
trebuie să încurajeze utilizarea raţională a medicamentelor; interzicerea
utilizării unor formule precum „sigur“ sau „fără riscuri“ pentru descrierea
unui medicament, fără o fundamentare corespunzătoare; promovarea
medicamentelor nu trebuie să fie deghizată ş.a.m.d.
Nici eşantioanele de medicamente nu mai pot
fi furnizate decât în mod excepţional, sub rezerva respectării stricte a
legilor în vigoare şi ţinând cont de dimensiunea eşantionului (să nu fie mai
mare decât cea mai mică formă de prezentare comercială a acestuia), dar neapărat
marcate „eşantion medical gratuit – a nu se vinde“ sau un alt text cu aceeaşi
semnificaţie. Apoi, eşantioanele distribuite de reprezentanţii medicali trebuie
să fie furnizate direct personalului medical care le-a cerut sau persoanelor
special autorizate de către acesta şi nicidecum personalului administrativ.
Orice membru APMGR care nu respectă
prevederile Codului, în funcţie de gravitatea şi circumstanţele încălcării
acestora, este pasibil de sancţiuni care pot consta în avertisment scris,
scrisoare de informare privind încălcarea constatată şi chiar propunere de suspendare
temporară sau excludere, adresată adunării generale a asociaţiei.
Codul adoptat de APMGR se alătură Codului de
etică în promovarea medicamentelor, adoptat în 2006 de Asociaţia Română a
Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM), actualizat în 2012.