Acasă » ACTUALITATE » OPINII
Dezinfectanții și medicina dentară

Prof. dr. Radu Septimiu CÂMPIAN
marţi, 14 iunie 2016
Dezinfectanții în
medicină sunt o condiție sine qua non a asistenței medicale moderne. Trăim
în aceste zile dramatica dezbatere a problemei dezinfectanților, iar media s-a
gândit, în scurt timp, și la medicina dentară. Am considerat nepotrivită atitudinea
dușmănoasă cu care era abordată tema. Premisa de la care se pleacă este că
sigur pot fi găsiți niște vinovați și aceștia trebuie aduși în piața publică
pentru lapidare. Abia ulterior se va stabili dacă au fost cu adevărat vinovați.
Dar medicina dentară nu are directori de spitale, medicii dentiști au condiții
specifice și dificile pentru exercitarea profesiei lor, iar dezinfectanții nu
sunt în afara preocupărilor și existenței lor profesionale. Această problemă a
dezinfectanților se pune însă altfel atunci când este vorba despre
stomatologie. Evident că utilizarea lor are deziderate similare cu cele din
medicină, dar există și unele particularități.
În primul rând, nu se poate discuta de infecții nosocomiale în
sensul acestei noțiuni. Siguranța pacienților și personalului trebuie garantate
în condițiile specifice unui serviciu medical ambulatoriu. Există trei aspecte
pentru dezinfectanți: compoziția, respectiv proveniența lor, achiziționarea
acestora și utilizarea lor. Toate acestea au fost amplu discutate în media, în
contextul utilizării dezinfectanților în spitale. Medicina dentară este o
profesie liberală și, ca urmare, trei sferturi din medici își administrează
propriile cabinete. Ceilalți, în general tinerii absolvenți, lucrează în
cabinetele colegilor. Numărul medicilor dentiști angajați în sistemul bugetar
este foarte mic, sub 3%. Așadar, medicii dentiști sunt manageri, directori
medicali, birou de achiziții, control financiar intern, dar și utilizatorii
nemijlociți ai produselor achiziționate. Sau poate sunt în incompatibilitate să
semneze achiziționarea produselor pentru ei înșiși? Să nu uităm că nu puțini
sunt cei care lucrează singuri. Motivațiile și consecințele unei decizii
administrative în acest context sunt ușor de intuit. Șpaga sau orice influențe
neprincipiale nu sunt operaționale, deoarece efectele negative, dacă ar exista,
ar fi suportate de titularii cabinetelor și de utilizatorii produselor care
sunt de regulă aceeași persoană. Pe de altă parte, consecințele utilizării
dezinfectanților se răsfrâng, în primul rând, asupra lor și a personalului care
lucrează în cabinetele lor. În acest sens, nu există intermediari. Ce l-ar
putea determina pe un medic dentist să cumpere, la întâmplare, dezinfectanți de
calitate îndoielnică, având în vedere că prima persoană protejată prin efectele
produsului este chiar medicul. Iar aici nu există compromisuri – un
dezinfectant nu poate fi eficient pentru medic și ineficient pentru pacient.
Oare un patron de restaurant ar mânca din produsele neconforme pe care le oferă
clienților? Evident că niciodată.
Produsele comercializate de controversata firmă de profil nu au
fost prezente în medicina dentară. Nu am informația că ar fi utilizatori ai
acestor produse printre medicii dentiști. Poate că produsele controversate nu
erau în ofertele destinate cabinetelor stomatologice, tocmai datorită
premiselor mai sus enunțate. Oferta pe piață de astfel de produse este
diversificată și producătorii prezenți pe piața românească sunt concerne
puternice pe piața europeană. Medicii dentiști aleg acele produse și materiale
care conferă certitudinea unui rezultat optim la utilizare. Produsele ieftine
nu pot fi și performante. Stomatologii sunt extrem de atenți și circumspecți
atunci când aleg un produs. Există chiar tendința selectării produselor de
calitate și cu referințe foarte bune pe piața europeană. O bună parte din
instrumentele folosite în cabinetele dentare sunt sterilizate de producători și
devin consumabile de unică folosință. Chiar și renumita turbină, cunoscută de
copii ca „albinuță“, se livrează și sub forma unor modele de folosință
individuală, respectiv doar pentru un singur pacient, ca piesă de unică
folosință.
Răspunderea privind actul medical în medicina dentară revine în
totalitate medicilor dentiști. Aceștia reprezintă personalul medical care
acordă serviciul, dar tot ei sunt și furnizorii de servicii. Răspunderea este
dublă. În acest context, utilizarea unor produse nesigure, motivată de prețul
scăzut, nu va convinge niciodată un medic dentist. Evident, pacienții pot fi
liniștiți din acest punct de vedere. De altfel, consumatorii de servicii
stomatologice din România au încredere în medicii dentiști și în calitatea
serviciilor care le sunt oferite. Conform rezultatelor unui sondaj de opinie
realizat la nivel național de IRES la solicitarea CMD Cluj, 83% din
consumatorii de servicii medicale stomatologice au aprecieri foarte bune și
bune pentru medicii dentiști și 76% consideră că beneficiază de condiții optime
în cabinetele dentare din România. Preocuparea medicilor dentiști pentru
calitatea materialelor folosite pentru dezinfecție în cabinetele dentare este
constantă și conferă pacienților încredere din acest punct de vedere.