Newsflash
OPINII

Recuperarea romantică a infirmităţii

de Dr. Al. TRIFAN - oct. 31 2013
Recuperarea romantică a infirmităţii

Biblioteca din pod

   André Gide a jucat un rol spiritual însemnat pe lângă generaţia de scriitori tineri de după Primul Război Mondial şi a dat tonul unei anumite literaturi. Atracţia pe care a exercitat-o asupra adolescenţilor din ţara noastră care ieşeau din cel de-al Doilea Război Mondial pentru a intra într-un altul, dictatura comunistă, s-a datorat ecranizării, difuzată înainte de punerea lacătelor pe producţiile occidentale, a nuvelei-capodoperă: „Simfonia pastorală“. Volumaşul care o conţine a dormit în biblioteca din pod până de curând, când, din dorinţa de a vă face să resimţiţi emoţia lecturii, am scuturat-o de praf pentru prezentare. De-a lungul anilor care s-au scurs, entuziasmul iniţial pentru autorul ei a suferit creşteri şi scăderi. De ce? Pentru că am aflat că André Gide s-a lăsat amăgit, ca mulţi intelectuali idealişti francezi, de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, în aşa măsură încât a vizitat Moscova, după ce proletarii dărâmaseră regimul ţarist. S-a întors de acolo dezamăgit de ceea ce văzuse şi prietenul său, Jacques de Lacretelle, redă indignarea sa atunci când muncitorii comunişti i-au reproşat că nu îi face pe ei eroii romanelor sale. Totuşi, măiestria de a crea un gen epic intermediar, acela de miniroman, materializat în nuvelele sale „Simfonia pastorală“ şi „Isabelle“ au prevalat asupra radicalismului său ideologic. În acestea, deşi dă cititorului impresia de prea puţin, dezvoltă arta în concizie, care nu este acelaşi lucru cu precizia, într-o monumentalitate de dimensiuni reduse şi îl face pe cititor să înţeleagă, dacă este inteligent şi să-şi închipuie, dacă are imaginaţie. Acest mare scriitor s-a definit clasic pentru că spune mai mult decât exprimă şi un romantic pentru că nu exprimă mai mult decât are de spus.
   În nuvela de proporţiiLa symphonie pastorale, un cătun pierdut la poalele Alpilor cunoaşte un eveniment deosebit: o bătrână moare în coliba sa, lăsând în urmă o adolescentă oarbă din naştere care este adusă de pastorul satului, în ciuda opoziţiei soţiei sale, excedată de gospodărie şi de creşterea celor trei copii. Situaţia pare fără speranţă deoarece fata, crescută în întunericul colibei bătrânei sale mătuşi surde, nu avea un comportament superior unui animal. Dar cu răbdare şi mult timp dedicat, pastorul, îndrumat de prietenul său, doctorul Martins, reuşeşte să aducă în spaţiul gol al conştiinţei întunecate a oarbei şi apoi să o facă să înţeleagă sentimentele ce animă sufletul omenesc. Mai mult, reuşeşte să deştepte în mintea ei imagini, prilejuite de audierea, la un concert simfonic, a Simfoniei a VI-a „Pastorala“ de Beethoven. Modul în care se întâmplă aceasta este relatat de pastor în jurnalul său, care notează întrebarea Gertrudei, în extaz: „Este într-adevăr ceea ce vedeţi aşa de frumos? – Aşa de frumos ca ce, draga mea? – Ca scena: la marginea pârâului“. După concertul simfonic, André Gide scrie un pasaj în care pune în cuvintele pastorului propriile sale păreri privitoare la corespondenţele dintre sunete şi imagini. Astfel, compară sonorităţile trombonului şi cornului cu nuanţele de portocaliu şi roşu, cele ale viorii şi violonului cu galben şi verde, iar cele ale flautului, clarinetului şi fagotului cu albastru şi violet.
   Scriitorul descrie un tablou impresionist cu Alpii în fundal, pe care oarba şi-l poate imagina, stabilind imagini corespondente între clopoţeii turmelor şi cântecul păsărilor. Iubirea vinovată a pastorului faţă de protejata sa nu poate avea un final fericit. După ce-l îndepărtează pe fiul său Jacques, şi el îndrăgostit de Gertrude, aceasta nerămânând insensibilă la atracţia lui, pastorul este lovit de moartea, după o încercare de sinucidere, a aceleia care, după recăpătarea vederii, recunoscuse un bătrân păcătos în cel a cărui voce îi crease în închipuire o lume frumoasă.
   În afară de Amélie, soţia pastorului, şi fiul său Jacques, un personaj de primă importanţă este doctorul Martins. Acesta, un medic de ţară, dar care se menţine la curent cu reviste medicale europene de dată recentă, trasează direcţiile care ar trebui urmate în trezirea conştiinţei fetei oarbe, aşa cum reies din jurnalul de caz ţinut de un medic englez. Acesta a educat un copil orb şi surd începând cu folosirea simţurilor tactile şi gustative, obţinând rezultate îmbucurătoare. Tot doctorul Martins, cu un profesionalism neaşteptat la un medic practicând în satele izolate de munte, diagnostichează cecitatea Gertrudei ca fiind operabilă şi o însoţeşte pe aceasta într-o clinică de specialitate.
   Nuvela „Simfonia pastorală“ este o ficţiune metapsihologică, o baladă a emoţiilor puternice, clocotitoare, irezistibile, nestinse care îşi fac drum din întunericul nefiinţei sufleteşti.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe