Newsflash
Cultură

Dezamăgiri pe muzică de Verdi

de Anca FLOREA - iul. 3 2015
Dezamăgiri pe muzică de Verdi
La Bucureşti, în perioada 13 mai–23 iunie, s-a desfăşurat ediţia a şaptea a Festivalului italian, cuprinzând evenimente dedicate promovării produselor italieneşti, de la bucătărie la modă, de la mobilă la momente culturale, organizate de Agenţia italiană pentru comerţ exterior, Bucureşti, sub patronajul Ambasadei Italiei, în colaborare cu Institutul cultural. Printre toate acestea a venit invitaţia de a urmări, la Ateneu, programul oferit de „I Solistii del San Carlo“, derulat sub genericul „Verdi a Napoli“. Şi cum orice propunere de a asculta italieni cântând muzica lui Verdi constituie, în sine, o veritabilă atracţie, ştiut fiind că cei din Peninsulă au opera „în sânge“, cu atât mai mult când vine vorba despre cel mai îndrăgit compozitor de gen, în sală s-a aflat un public numeros, chiar dacă nu s-a făcut vreo promovare a concertului.
Uneori nu reuşesc să înţeleg criteriile pe care se bazează selectarea celor care sosesc din ţări de tradiţie muzicală pentru a evolua pe scenele noastre, o astfel de întrebare – retorică, desigur – născându-se şi în acea seară; pe podium s-au aflat instrumentişti şi solişti apropiaţi celebrului Teatro San Carlo, abordând, deloc întâmplător, pagini verdiene interpretate cândva la Napoli în prezenţa ilustrului creator. Deschiderea programului cu cvartetul în mi minor, extrem de rar cântat, singura lucrare compusă de Verdi pentru o astfel de formaţie camerală, a constituit un punct de interes. Însă, de la primele măsuri, uimirea şi dezamăgirea s-au tot accentuat, pentru că sunetul lipsit de calitate şi parcurgerea monocromă şi fără relief, destul de neomogenă, a partiturii au dus la imposibilitatea de a aprecia corect valoarea acesteia. Tristă a fost şi constatarea că nici cei doi componenţi români ai ansamblului – violonista Mariana Mureşanu şi violoncelistului Ilie Ionescu – nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor din partea unor muzicieni (eufemistic vorbind) care activează de decenii în străinătate. Dar nici violonistul Giuseppe Navelli sau violistul Filippo Dell’Arciprete nu au depăşit acel mod de a înşirui note.
Cred că nu am mai văzut vreodată ca arii din opere să fie acompaniate de un cvartet de coarde dublat de pian! Dacă instrumentiştii asigură, „în miniatură“, suportul orchestral, de ce ar mai fi necesară şi solicitarea pianului, la care se apelează, în recital, dar pentru „reducţia“ orchestrală? Iată că se poate, deşi e de-a dreptul pleonastic. Pianista Alessandra Brucher, formată la Bucureşti şi stabilită în Italia, a colaborat cu cvartetul pentru a-i însoţi pe cei doi solişti vocali, recomandaţi în programul de sală prin performanţe deosebite, din păcate neconfirmate în acea seară. Soprana Sabrina Messina, chiar dacă avea voce şi temperament, nu a convins în ariile din Bal mascat şi Aida, „etalând“ o neglijenţă tehnică aproape de amatorism, un uşor tremolo şi o stridenţă în acut (ţipete „ajutate“ şi prin deschiderea invariabilă şi bruscă a braţelor) teribil de jenante, fără a mai vorbi despre monotonia expresiei. Mai bine pus la punct sub aspect tehnic, tenorul Francesco Malapena a trecut dezinvolt de la aria lui Riccardo (din ultimul act) la cea a lui Radames, alese din aceleaşi opere, desigur scrise pentru tipuri de glas foarte diferite, dar rezolvate la fel, apelând frecvent la falset sau la efecte discutabile precum crescendo-decrescendo pe un sunet prelungit în exces, cu manierisme supărătoare şi surprinzătoare în cazul unui tânăr solist.
Trebuie să recunosc că au fost multe momente hilare, dar cei aflaţi în sală – chiar şi italieni, care mă aşteptam să aibă o anume cunoaştere sau măcar un gust deosebit în aprecierea muzicii în general şi a celei de operă în special – au aplaudat îndelung. Deşi seara se derula sub semnul lui Verdi, soliştii au optat, în bis, pentru pagini pucciniene – arii din Tosca şi Turandot –, la care s-a adăugat canţoneta O Sole mio, oferită într‑un duet cu gaguri adecvate probabil unui parc comunal, cu (alte) sunete ţinute la nesfârşit – răsplătite din plin de spectatori, ca la circ – sau cu poante discutabile şi destule aproximaţii sau subterfugii pentru a evita problemele serioase de cânt. Şi cred că, după o asemenea „performanţă“, venită însă tocmai de la Napoli, ideală devenea prelungirea la... Trattoria de peste drum.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe