Newsflash
Cultură

O dramă domestică

de Ilinca BELCIU - feb. 8 2012
O dramă domestică
Relaţia mamă–copil poate fi uneori de coşmar.
Este esenţial cum o construieşti.

 

   Unul dintre filmele care va face senzaţie la toate ceremoniile din 2012. O dramă psihologică puternică o evidenţiază pe Tilda Swinton la adevărata înălţime, în rolul unui personaj cu o forţă mentală tulburătoare. We need to talk about Kevin / Trebuie să vorbim despre Kevin aduce în prim-plan pendularea între trecutul dureros şi prezentul sfâşietor al unei femei care a renunţat la carieră şi a neglijat orice alt viitor pentru copilul său, pentru a-l naşte şi a-l creşte cum se cuvine pe Kevin.
   Într-un mic orăşel dintr-o suburbie americană, o femeie încearcă să treacă pe stradă aproape nevăzută, cu privirea ascunsă în spatele ochelarilor de soare şi cu un mers grăbit. În supermarket, ajunge să se piardă printre rafturile încărcate de conserve, în speranţa că nu e observată şi se va evapora imediat. Tăcerea, disperarea, privirea ei spun mai mult decât orice alte gesturi ori replici. Astfel arată o mamă ajunsă în pragul nebuniei şi disperării. Eva e hăituită de prezent, stigmatizată de un trecut pe care nu şi l-a imaginat nicio clipă aşa cum s-a derulat el de fapt. E o femeie care a pierdut totul, dar luptă cu o ambiţie de fier să nu îşi piardă minţile. Tilda Swinton este fabuloasă! Te impresionează şi te face părtaşul nebuloasei vieţii pe care trebuie s-o înfrunte. A fi mamă este una dintre cele mai complicate şi dificile „profesii“. Lucrurile nu sunt întotdeauna atât de simple şi clare precum par: Kevin s-a dovedit a fi un copil dificil, care plângea ori de câte ori era luat în braţe ori lăsat liniştit în căruţ. Plângea atunci când avea toate motivele să fie liniştit şi invers. Iar plânsul lui părea unul tendenţios, răzbunător. În tot acest timp, Franklin (John C. Reilly), tatăl, un tip obişnuit, normal, fără prea multe pretenţii şi idealuri în viaţă, este topit după fiul său, cel care, cu timpul, va reuşi să îl manipuleze cu uşurinţă. Este unul dintre cele mai profunde şi dureroase filme despre relaţia maternă, o poveste care urmăreşte lupta chinuitoare a Evei de a fi o mamă exemplară şi a funcţiona cum se cuvine cu fiul său.
   Trebuie să vorbim despre Kevin este un film despre tăcere. Aflată în pragul nebuniei, Eva este pe punctul de a ţipa, un ţipăt care ar rupe cerul în două, traumatizată fiind de reacţiile fiului său. Încă din copilărie, Kevin avea ceva malefic în el, iar ea, ca mamă, a încercat toate metodele spre a-şi îmbunătăţi relaţia cu acesta. S-a neglijat total, a învăţat să se adapteze comportamentului lui ciudat. Din punct de vedere regizoral, Lynne Ramsay reuşeşte să ni-l prezinte pe Kevin (interpretat de Ezra Miller) ca un Norman Bathes în devenire – rece, cu un comportament social deviant, cu privirea pierdută şi totuşi atent fixată, în spatele căreia se ascunde tot răul. Iar Ezra Miller reuşeşte să te îngheţe mai mult decât reuşea Anthony Perkins înPsycho-ul lui Hitchcock.
   Filmul ne prezintă în salturi trecutul şi prezentul Evei, martora tragediei, în fond, personajul principal al dramei. Fără a simţi vreo secundă sentimentul unui final pozitiv, asistăm neputincioşi la încercările Evei de a învăţa să trăiască cu ruşinea cumplită a acţiunilor fiului său, cu sentimentul îngrozitor al vinovăţiei: a făcut oare tot posibilul pentru a fi o mamă bună? Câtă vină trebuie să îşi asume?
   Pornind de la cartea lui Lionel Shriver, lansată în 2003, filmul pendulează înainte şi înapoi, încearcă să justifice prezentul prin prisma trecutului dureros pentru o mamă care încearcă să înţeleagă gestul extrem al fiului său, se străduieşte să ierte şi să meargă totuşi mai departe. Pe tăişul aspru al cuţitului, nebunia e doar la un pas: odinioară, Eva avea o familie fericită, o casă imensă, scria ghiduri de călătorie. Acum, se pierde într-o măruntă agenţie de turism, într-un anonimat forţat, traumatizată de o comunitate care o pedepseşte cu o cruzime grea. De-a lungul filmului, ajunge să piardă tot ce avea, bucată cu bucată, dar cu siguranţă se încăpăţânează să-şi păstreze demnitatea.
   Filmul lui Ramsey este o reuşită analiză socială a cazurilor extreme de violenţă produse de tineri, atacând nu doar frica permanentă, cât mai ales spaima de a nu fi un părinte bun. Iar întrebările care te bântuie sunt dintre cele clasice: „Unde am greşit? Cum reuşeşti să îi arăţi iubirea? Cum reacţionezi dacă nu răspund iubirii tale?“.
   Prim-planurile tulburătoare ale Tildei Swinton, privirea pierdută şi speriată încearcă să recupereze încrederea celor din jur, care o privesc cu ură. Personajul ei este un amestec (atât de bine dozat) de iubire şi groază faţă de monstrul transformat sub propriii săi ochi. Trebuie să vorbim despre Kevin este o dramă puternică, cu accente tăioase, dur şi totuşi emoţionant, o analiză complexă a maternităţii şi a tot ceea ce presupune şi implică aceasta. Deloc uşor de digerat, este unul dintre filmele în care Tilda Swinton dă măsura perfectă a dimensiunii sale actoriceşti. Merită, oricât de incomod ar fi!
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe