…Medicii creatori de frumos, membri ai Cenaclului de Arte Plastice „Ion Ţuculescu“,ne invită la Expoziţia de primăvară –
2012, al cărei vernisaj a avut loc luni, 19 martie a.c., la Sala Foaier a
Cercului Militar Naţional din Bucureşti. Demersul lor este chiar „laudă seminţelor“,
refuz al morţii, iubire de toate câte cu lumină se înveşmântă, stavilă
„trecerii“, „destrămării“.
Pictură, acuarelă, grafică, sculptură – iată
patru moduri de abordare a creaţiei plastice prin care cei 45 de artişti-expozanţi
din lumea medicală (de la studenţi până la seniori) îşi clamează bucuria de a
adăuga minunii înmuguririi semn de înveşnicire întru frumuseţe, parfum de primăvară,
culoare, ecou de clopoţel fragil – cupă de floare firavă şi temerară. Împrimăvăraţi,
cu chipul zâmbitor, cenacliştii au fost prezenţi cu toţii la vernisaj, urmărind
privirile celor veniţi să le vadă lucrările, să le admire, să aleagă dintre ele
acelea pe care să le includă în colecţia de suflet, îmbogăţindu-l, îmbogăţindu-se.
Gândită ca o terapie prin frumos, creaţia
de artă a medicilor îşi împlineşte menirea. Că un mare număr dintre cei care
alcătuiesc Cenaclul „Ion Ţuculescu“ (de la a cărui fondare a trecut mai bine de
o jumătate de secol) au avut şi expoziţii personale este o dovadă de mare
seriozitate şi dăruire cu care aceştia înţeleg să adauge terapiei curente o
terapie intensivă prin frumos, cât să se convingă (şi să ne convingă) că viaţa
este un miracol de a cărui perpetuare sutem cu toţii răspunzători, întregindu-l.
Lecţia cea mai desăvârşită – Primăvara.
Prin Salonul
de Primăvară 2012, creatorii de artă membri ai Cenaclului „Ion Ţuculescu“
ne-au pus în faţă o oglindă în care tocmai înflorea un strop de eternitate.
Laudă seminţelor! Şi semănătorilor! Aş începe cu neobosita şi mereu surprinzătoareaSuzana Bantaş. Primăvara sa este un chip de tânără (pana din mână ar cam zice că
fata nu-i străină de carte). O pictoriţă de forţă – Maria Mănucă – tot spre un portret de tânără ne trimite; tonurile
de albastru străfulgerând din apele privirii, din valurile ca de seve suitoare
pe tije de lumină şi alcătuind un tot de aleasă graţie. Sever Miu ne învită prin Veneţia şi noi îl urmăm – păsări călătorind
pe punţi fără suspine spre landul care ne este suflet; Elena Demetrescu, inimoasa coordonatoare a activităţii în marea
familie a cenacliştilor din lumea medicală vine cu un studiu – Natură statică cu fructe, ca şi cum ar
spune că în mugurele şi floarea din Primăvara
(de) la Poiana Mărului de Adela Istrati este chiar promisiunea de
rod bun dintr-un alt timp; detaşamentul
forte îl reprezintă armia florilor: Lalele – Raluca Anghel, Maci – Maria Candrea, Flori – Fulga Boiangiu, Flori de măr – Severina Cojocaru, Flori în balcon – Atena Corlăţeanu, Floare roşie– Petru Damir, Stânjenei – Alexandra Kasian, Crăciuniţa şi
portocale – Petru Moţiu, iar Lalele aduse de Felicia Urziceanu şi, deopotrivă, Georgeta Vizuroiu, nişte superbe Crizanteme (strecurate „fraudulos“ în primăvară ca pentru a clama
senin că florile nu ştiu decât de un anotimp – al înfloririi) – Ştefan Petre, o Primăvară la Braşov – Iulia David, o alta pe Valea Timişului – Mihaela Firimiţă, tot o Primăvară
semnează şi Amalia Cătescu. Dacă Livia Luca Constantinescu aduce o Pădure întreagă, Gabriela Ciobotaru-Călin concentrează în esenţa pură doar Parfum de primăvară, George Dima, Fedora Katz şi Daniela
Tudor aduc, fiecare în felul său, primăvara în Compoziţie. Pe un nostalgic „mai suna-vei, dulce corn?…“, se înscriu:Nostalgia – Dinu
Stavri, Ţinuturi – Mihaela Preda, Casa părintească– Dan Paulian, Undeva, cândva – Cornelia Nicolae, Târgul din Laicai – Ecaterina Mateescu, After chemo – Anca Petcu. Ne trimit departe, după o primăvară exotică, nişte împătimiţi
de călătorie. Gheorghe Petre ne pune
la dispoziţie o Cămilă cu beduin cu
tot, Liliana Scăunaş ne arată
frumuseţi de pe la o mânăstire din Paldemosa,Elena Paulian răstălmăceşte tema Răstignirii cu un
copac – om care parcă-ar îngâna Eli, Eli,
lama sabacthani? (tulburătoare temă a Crucificării – Învierii prin forţa
mugurilor, care-şi cântă bucuria în ramuri – braţe!), Anca Bozianu ne duce la Farsta
Strand, Maria Leon ne aminteşte
de Scoţia, Violetta Lecca-Bălan salută Asia
(şi noi visăm la sakura), Geta Pîrlogea prinde
într-un Puzzle floral (ca o fereastră
de casă părăsită cu ochiurile ferestrelor înecate de culorile victorioase ale
primăverii) o lume vegetală căreia îi este dor de înaurire.
Totul pare să fie „pour le mieux dans le meilleur des mondes possibles“. Dar,
Doamne, iată şi un „Cod galben 2012!“
pe care ni-l semnalează Elvira Cârnu
şi, de-a dreptul neliniştitor, Furtuna pe
mare de Octaviana Daia (i-aş spune mai curând furtuna din suflet!) şi Protest (sculptură în lemn) de Flori Botez (un ţipăt încremenit în golul
geometrizat al tăcerii lemnului), o rădăcină întoarsă spre cer – metaforă a
lumii răsturnate, haotice, în care nimic nu mai pare să urmeze firescul
curgerii timpului prin lumea de floare.
Şi totuşi, Intraţi, vă rog! este (şi) invitaţia pe care ne-o face Gabriela Cobilanschi, este şi invitaţia
pe care v-o fac oamenii aceştia minunaţi – medicii pictori, oamenii în halate
(nu numai) albe care se (ne) apără de agresivitatea urâtului prin terapie cu
frumuseţe. Salonul de Primăvară rămâne deschis până la 1 aprilie a.c.