Newsflash
Cultură

Rutina de la Opera Naţională

de Anca FLOREA - dec. 12 2013
Rutina de la Opera Naţională
În urmă cu câţiva ani, Ion Caramitru a semnat, la Opera Naţională Bucureşti,  noua montare cu Evgheni Oneghin de Ceaikovski, asemănătoare sau nu celei puse în scenă anterior la Belfast, dar cu siguranţă foarte bine primită de melomani şi chiar de comentatori. Decorurile imaginate de Maria Miu şi costumele schiţate de Viorica Petrovici au adus ceva din atmosfera specifică Rusiei din veacul XIX, dar într-o tratare modernă mai ales prin mişcarea faţadelor sau coloanelor de clădiri şi schimbarea elementelor de recuzită chiar şi în timpul derulării acţiunii, asigurând astfel fluenţa în succesiunea tablourilor.
După o perioadă în care producţia a fost împrumutată Operei din Sofia, la sfârşit de noiembrie a revenit la Bucureşti, prezentată, în maniera ciudată a actualei stagiuni, în două seri consecutiv, cu distribuţii doar parţial diferite, fără noutăţi în rolurile principale, doar cu debuturi în personajele de plan secund. Asistând la primul spectacol, am avut senzaţia că pe scenă totul se derula corect, conştiincios, dar cu o oboseală sau, eventual, o lipsă de strălucire determinată probabil de starea de spirit a celor implicaţi. Partitura era parcursă cu o anume lentoare interioară, deşi au fost momente în care se simţea dorinţa de implicare reală a celor cu adevărat profesionişti. Privit însă în ansamblu, totul a trenat, departe de vibraţia romantică a muzicii ceaikovskiene. Orchestra, în general, a sunat omogen şi nuanţat, dar fără a avea acel suflu al frazelor generoase, al trăirilor intense. Poate şi pentru că Iurie Florea a dirijat cu o gestică precisă şi… atât, rezolvând uşoarele dezechilibre în relaţia cu soliştii, susţinând evoluţia corului (maestru de cor Stelian Olariu), impecabil şi de această dată, aducând un plus de farmec şi de viaţă în desfăşurarea altfel ternă a reprezentaţiei. Baletul a avut scurte secvenţe agreabile, relaţiile între personaje s-au păstrat destul de aproape de cerinţele iniţiale ale regizorului doar că, spre exemplu, soprana Tina Munteanu, pe care o apreciasem cu deosebire la avanpremieră, atât sub aspect vocal, cât mai ales ca realizare a eroinei, de această dată a fost o Tatiana zglobie, răsfăţată, total opusă tinerei timide şi introvertite pe care au imaginat-o Puşkin şi Ceaikovski. Se pare că era marcată de o răceală (ceea ce ar fi fost bine să se anunţe la început de spectacol), dar mă îndoiesc totuşi că vocea „descărnată“, stinsă, cu grave jenante şi doar câteva sunete frumoase în acut, să fi fost rezultatul gripei – poate doar problemele de respiraţie… Şi cred că cel mai elocvent argument în acest sens a fost cântul baritonului Iordache Basalic, la rândul său cu viroză, dar reuşind să depăşească starea precară de sănătate. El a conturat un Oneghin sobru şi credibil (spre deosebire de premieră), glasul său sunând bine, cu o frazare şi o expresivitate demnă de remarcat, deşi anvergura vocală era (ceva mai) diminuată.
O surpriză plăcută a fost invitarea tenorului clujean Tiberius Simu în rolul Lenski, apariţia sa elegantă, precum şi calitatea glasului cald, luminos, bine condus, oferind imaginea unui tânăr aristocrat îndrăgostit şi temperamental, nicidecum „limfatic“ aşa cum îl concep alţii, remarcându-se pregnant încă de la prima replică. Celebra sa arie – superb cântată – a fost răsplătită cu binemeritate aplauze (ceea ce nu s-a petrecut în alte cazuri). La fel de interesant s-a dovedit şi tenorul Liviu Indricău, debutând în Triquet, rol de compoziţie pe care a ştiut să-l creioneze cu umor, dar fără „îngroşări”, beneficiind şi de avantajul unei voci deosebite (prea puţin pusă în valoare, din păcate, în marele repertoriu), dublată de un talent scenic unanim apreciat.
Dacă Maria Jinga a întrupat din nou o sprinţară Olga, bine reliefată sub aspect vocal şi interpretativ, alte două mezzosoprane au abordat personaje mature – Sorana Negrea – pentru prima oară în Larina, cam prea „tinerică“ în atitudini şi reacţii – şi Andreea Iftimescu – din nou în Filipievna, rol de compoziţie pe care nici de această dată nu a reuşit să-l înţeleagă, gesturile de „bătrâneţe“ rămânând pur formale. La rândul său, basul Horia Sandu a debutat în Gremin, alura sa impozantă şi vocea gravă – în principiu de calitate şi oricum amplă – constituind atuuri în favoarea realizării cu destulă prestanţă a contelui-ofiţer, susţinând aria în tonuri estompate, cu tentă expresivă demnă apreciabilă. Basul Dan Indricău a reluat episodicele apariţii în Zaretsky şi Căpitanul, iar Sofia Negreu a cucerit prin candoarea, graţia şi forţa de transmitere a stărilor şi sugestiilor cu profundă semnificaţie în „economia“ spectacolului, Copilul fiind o prezenţă cvasipermanentă în momentele importante, poate un alter ego al Tatianei, oricum de mare efect, asemeni colegelor sale ce dansează minunat la balul din ultimul act.
Un public firav, rezervat sau molipsit de apatia generală, nu a prea reacţionat la arii sau la duetele de obicei aplaudate, aplaudând însă evoluţii cu adevărat de valoare, „taxând“ printr-o tăcere absolută neîmplinirile unora şi altora, semn că spectatorii – avizaţi sau nu – percep corect modul în care interpreţii reuşesc sau nu să transmită „ceva“ sau măcar să cânte frumos. La final aplauzele sunt însă nelipsite, indiferent de situaţie, pentru că aşa se obişnuieşte… Din păcate, reluarea operei Evgheni Oneghin a fost doar o reprezentaţie de rutină, cel puţin în prima seară. Păcat.
În curând se va relua Faust de Gounod, o altă producţie de real succes în… mileniul trecut – vom vedea dacă va depăşi nivelul (doar) onest sau va deveni un eveniment, într-o stagiune de o tristeţe dezarmantă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe