„Laureat la Cannes 2011, Melancholia este un film de artă cum numai von Trier putea să construiască“. O cronică a celei mai recente producţii a reputatului regizor danez este semnată de dna Ilinca Belciu, la rubrica Ecran.

 "> Sfârşitul văzut de von Trier - Viața Medicală
Cultură

Sfârşitul văzut de von Trier

de Ilinca BELCIU - nov. 24 2011
Sfârşitul văzut de von Trier

„Laureat la Cannes 2011, Melancholia este un film de artă cum numai von Trier putea să construiască“. O cronică a celei mai recente producţii a reputatului regizor danez este semnată de dna Ilinca Belciu, la rubrica Ecran.

 

Unul dintre cele mai emoţionante, triste şi memorabile filme despre sfârşitul lumii.
Enjoy it while it lasts!
   Lars von Trier şi femeile sale. Lars von Trier şi poveştile sale emoţionante, deprimante. Lars von Trier şi întrebările sale despre sensul vieţii. Lars von Trier şi filmele sale poetice încărcate de metafore. Lars von Trier şi sfârşitul lumii. Este unul dintre subiectele pe care, într-un fel, le-a pregătit încetul cu încetul, inspirându-se din istoria artei, până să descopere maniera potrivită de a-l descrie. Imagini tulburătoare, drame existenţiale, personaje puternice străfulgerate de momente de panică, dar mai ales de depresie, personajele lui von Trier sunt uimitoare. Vede apocalipsa prin intermediul unor personaje cutremurate şi bulversate de ritmul nebun al vieţii cotidiene, de răutăţile, meschinăriile şi ipocrizia oamenilor. Melancholia, un film pe care l-a gândit îndelung, este acel proiect care demonstrează maturitatea artistului aflat în permanenţă în căutarea sinelui, a sensului vieţii. „Psihanalistul meu mi-a spus că melancolicii sunt de obicei mult mai echilibraţi decât oamenii obişnuiţi în faţa unui dezastru iminent. În parte pentru că ei pot zice: Ţi-am spus eu, dar şi pentru că nu au nimic de pierdut.“ Lars von Trier conturează scenariul în jurul celui mai apăsător şi mai dureros sentiment uman şi se străduieşte să îl transmită cât mai bine cu putinţă. Este un film despre distrugere, despre identitate, interacţiuni problematice, probleme familiale şi lipsă de comunicare, despre cum te raportezi la fericire şi cum este ea de fapt. A trecut demult timpul poveştilor cu final fericit, tot ce a rămas acum este acceptarea destinului. Vizual, von Trier este fără cusur, atinge perfecţiunea. Stilul pe care îl abordează impresionează, copleşeşte. S-a scuturat de artificiile deconstructiviste, a apelat la o expresivitate puternică şi rafinată, stilată şi elegantă. Compoziţia suprarealistă a prologului se păstrează în cele două capitole ale filmului prin contemplaţia şi atenţia acordată detaliilor, mişcărilor, cadrelor cu reminiscenţe clasice. Muzica dobândeşte greutate şi completează, de altfel într-un mod surprinzător, stările şi acţiunile personajelor, iar Wagner sună magistral în pandant cu toate căutările Justinei.
   După prezentarea prologului, filmul este structurat în două părţi, atât de diferite şi totuşi la fel de puternice: „Justine“ spune povestea mezinei – Kirsten Dunst – dintre cele două surori şi a nunţii ei de dimensiuni împărăteşti, pregătită cu atâta grijă de Claire (Charlotte Gainsbourg) şi cumnatul ei John (interpretat de Kiefer Sutherland – într-un rol excelent, bine conturat). Depresivă şi melancolică din fire, Justine încearcă rolul de soţie pentru a intra în rândul lumii – pe care ştie să o interpreteze/citească atât de bine din postul de copywriter la o agenţie de publicitate. Îşi doreşte o viaţă normală, cu nimicurile ei zilnice, cu bucuriile mărunte – altfel spus, încearcă să alunge angoasele existenţiale prin acest ritual obositor al nunţii cu un program mai detaliat şi mai strict decât cel al unei campanii de produs. Dar oricât de bine la punct este totul, ceva nu funcţionează absolut deloc. Secvenţa de început rămâne una extrem de sugestivă, o metaforă a relaţiei sale cu soţul atât de cuminte şi liniştit, mult prea la locul lui pentru o femeie care se află în permanenţă în căutarea unui loc numai şi numai al ei. O limuzină extravagantă (şi de prost gust) încearcă să îşi facă loc pe un drumeag şerpuit, întortocheat precum sufletul acestei femei care, teoretic, nu ar trebui decât să zâmbească şi să se bucure de viaţă. Cu greu poate fi mişcată de pe loc odată ce s-a împotmolit în mărăcini. Şi fiecare pare să aibă o soluţie pentru mutarea acesteia: de la şoferul speriat că ar putea să strice ditamai maşina, până la mire şi chiar mireasă. Da, în acest fel se derulează nunta atât de bine pusă la punct: acum toastăm în cinstea mirilor, apoi salutăm invitaţii, apoi primul dans al mirilor, la 11:30 se taie tortul, imediat după miezul nopţii aprindem luminiţele şi dăm drumul lampioanelor. De fapt, ce schiţează von Trier nu e cu nimic denaturat ori exagerat. Aşa sunt nunţile, dar nu aşa sunt miresele. Justine este un personaj profund care, pe măsură ce îşi petrece seara înconjurată de foarte mulţi oameni, se izolează şi realizează cum nu are nevoie de acest circ hilar, nici de un om care să îi poarte de grijă, ci pur şi simplu de linişte. Nu are nevoie nici de o mamă care nu o încurajează nici măcar în ziua nunţii şi care continuă să fie rece şi rea, cum nici de tatăl amnezic, care nu îi poate acorda puţin timp pentru o discuţie necesară. Dunst convinge şi reuşeşte să transmită din plin stările angoasante, iar Gainsbourg impresionează prin grija aparte şi sentimentul maternal pe care îl transmite.
   Dacă prima parte a filmului este antrenantă într-un fel prin coloratura personajelor, cea de-a doua, focusată asupra lui Claire şi a spaimei că asistă la sfârşitul lumii, are o poetică existenţialistă specială ce o plasează la celălalt pol. Dacă până acum a reuşit să menţină acel echilibru vital atât pentru Justine, cât şi pentru soţul şi copilul ei, a venit momentul să clacheze şi să aibă nevoie de protecţie la rândul ei. Rolurile se schimbă într-un fel, panica se transferă în jurul lui Claire, într-un mod mult mai realist şi concret decât stările de oboseală şi inerţie bolnavă ale Justinei. Claire pare copleşită de griji şi de iminenţa sfârşitului apocaliptic pe care nu-l poate măsura/imagina. În tot acest timp, Justine ajunge la acea stare de revelaţie spirituală ce acţionează precum un drog relaxant, în vreme ce Claire e stăpânită de o frică groaznică. Lars von Trier însuşi pendulează într-o ambiguitate senină. „Viaţa e pe Pământ, dar nu pentru multă vreme“.
   Lansat la Cannes 2011, Melancholia este un film de artă cum numai von Trier putea să construiască. Cu toate că a existat un întreg scandal în jurul acestuia, care şi-a declarat afinităţile naziste, Kirstin Dunst a primit premiul pentru cea mai bună actriţă. Altfel, von Trier continuă să fie un incomod pentru cinematografia mondială. Dar e ceva firesc pentru un geniu, nu-i aşa?
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe