Newsflash
Cultură

Spectacol-fluviu

de Paula ROMANESCU - mar. 1 2012
Spectacol-fluviu

„Les vivants et les morts sont près et loin les uns des autres, comme le côté pile et le côté face d’un sou“. (Jean Cocteau)  

   Şi-au fost sosiţi pentru a doua seară consecutiv, la Teatrul Metropolis din capitala noastră încremenită de ger, Îngeri în America. Premieră absolut novatoare cu un spectacol-fluviu prins între malurile a două serii dar cu o neţărmurită curgere între zborul-cădere şi (ne)răbdarea omenească de a găsi trecerii sale de la… până la şi un timp al trăirii. Dar câtă netrăire!
   Sunt chemate la judecată de omul muritor chiar marile instanţe în faţa cărora el, cel mărunt, cel neînsemnat, a cam stat dintotdeauna cu frică şi a luat aminte. Dar de acum, gata! Dacă tot ce avem, în cea mai cruntă şi devastatoare democraţie din câte vor fi existând (în cer sau pre pământ, totuna!), este moartea, apoi Cinevatrebuie să dea odată şi odată socoteală „de ce?“.
   Justiţia cea omenească, este un păienjeniş de legi în care prestidigitatori de geniu scot cu bisturiul celui mai candid zâmbet puţina parte neatinsă de cancerul generalizat al corupţiei planetare. Până când ea, doamna aceea în negru integral, meşteră la coasă, vine să aline cu propriu-i zâmbet inutila zbatere a învingătorului învins. Câtă bogăţie de nuanţe în interpretarea cu care George Ivaşcu creează sub ochii noştri personalitatea Avocatului căruia lumea pare să-i stea la degetul mic, evreul acela care la simpla mişcare a numitului deget poate face şi desface caravana politicii înalte dar care, la prima poticnire, hop şi moartea, maternă şi blândă, sub chipul fostei sale victime – trasă şi ea pe sfoară într-o ultimă zvâcnire de ghiduşie a celui ţintuit pe patul de spital înainte ca „seismograful“ numărător al bătăilor inimii să tragă linie lăsându-i pe ceilalţi să facă socoteala.
   Şi socoteala se reduce la rostirea rugăciunii pentru mort (rugăciune ciuntită, nu prea bine ştiută de tânărul descendent din neamul Larei) – scenă în care dramatismul şi parodia se întrepătrund întregindu-se – ca, în final, să cadă un ultim blestem pe răposatul, iar „caseta“ lui cu preţioasele medicamente (din acelea la care au acces cam treizeci de oameni, din toată suflarea omenească) să poată fi înşfăcată cu conştiinţa datoriei împlinite.
   Dar firul, roşu până la incandescenţa sfâşierii de suflet, rămâne dragostea. Dragostea în care ei şi numai ei se caută, se resping, se cheamă, se ignoră, se găsesc, se pierd într-o eternă echilibristică între tandreţe, violenţă, respingere, duioşie, trădare, fidelitate, viaţă şi moarte. (Ah, organele sunt sparte, ar zice Eminescu.)
   Câtă diferenţă de nuanţe în jocul absolut unic al fiecărui interpret: George Costin, Sorin Miron, Adrian Nicolae, Alexandru Ion, în care personajele create par să fi fost turnate de un Creator bezmetic pus pe şotii.
   Şi-apoi relaţiile umane gen albi-negri, homosexuali sau „expiraţi“ dintre aceia care încă mai cred că tot metoda ancestrală este patentul cel mai de creare a formelor fragile de viaţă numite copii, relaţiile evrei şi restul lumii în care cei dintâi par să aibă încrustată în miezul fiecărui gând, oricât de inocent sau de subtil pervers ideea eternei persecuţii pe care ea, lumea, restul acela de câteva miliarde de fiinţe gânditoare, o perpetuează şlefuind-o cu fiecare străfulgerare de surâs, cu fiecare privire (sau cu ignorarea), cu fiecare gest (sau cu uimirea încremenită), cu fiecare vorbă care trebuie să mai aibă ea un înţeles ascuns, nemărturisit.
   Virginia Mirea este un om-orchestră. Pendulând între umbre şi prezenţe umane încă purtătoare de viaţă, ea trece cu dezinvoltură dintr-o parte în alta a Styxului, ba mai mult, ne invită s-o urmăm, iar noi, într-o abandonare totală, o urmăm şi ne minunăm de cât de „încântător“ poate să fie neantul.
   Cristiana Răduţă Bobic este o trestie plângător-cântătoare al cărei singur gând (de personajul ei vorbesc) este să-i fie omului ei drag măsură întregitoare, jumătatea perfectă adică. Numai că el nici jumătate nu mai este, ci fărâme într-o zbatere sfâşietoare.
   Într-o „perestroikă à l’américaine“ femeia – ignorată de măria sa bărbatul, mereu în umbra lui, mereu în aşteptare, se descătuşează: un pistol, nu cravaşă, nu cnut – doar un card. Ura! Bătălia cu îngerul s-a încheiat, reglată de un cont în bancă. Şi ea, femeia, într-o rochie à la Marilyn, pluteşte pe aerul cald al gurii de canal din cloaca magna a vieţii.
   Nicoleta Hâncu – înger, asistentă medicală, toată numai zâmbet, ameninţare şi (ne)putere – îşi interpretează partitura cu graţie, cum stă bine unui „înger“ rătăcit printre învinşii-învingători cu numele de oameni.
   Tony Kushner ne înghesuie pe toţi între aripile (deloc îngereşti!) ale îngerului să ne facă să pricepem odată că sfârşitul lumii e pe-aproape, la cotitură, şi că ar cam trebui să ne bucurăm ştiind că până şi după cel mai neînchipuit pârjol se vor ivi fire noi de iarbă vestind un nou început. Vină deci apocalipsa şi împlinească-se! Noi, am făcut tot ce-am putut. Autorul cel puţin, iartă-l Doamne, că doar Tu mai poţi! Noi…
   Dar familia actoricească de la Teatrul Metropolis este o forţă în faţa căreia ne înclinăm cu toată admiraţia pentru regalul interpretativ.
   Aceleaşi felicitări echipei tehnice, acele nevăzute dar de neignorat prezenţe: Ştefan Vasilescu, Adrian Neculcea, Bogdan Buga – care-au îmbrăcat în lumini şi umbre lumea aceea de iad cu umbre şi lumini; Ştefan Ionescu, sunet, fără de care vorbele ar rămâne sărace, Elena Ghimpeteanu, regizor tehnic, recuziteri, tehnicieni, plasator, care asigură spectacolelor de aici o notă aparte iar spectatorilor sentimentul că sunt invitaţi de seamă la o ceremonie de înaltă clasă (cum trebuie să fie spectacolul de teatru).
   Şi, cum altfel?
   De la intrare, păşind pe covor roşu, în holul alb-roşu ca un labirint cu firul Ariadnei la vedere, eşti întâmpinat de un majordom ca la saloanele de altădată cu – în mână un registru (ne-ar fi consemnate acolo numele?). Şi nu ne-am mira deloc să-l vedem bătând cu bastonul de bronz de trei ori, spre a anunţa: dna şi dl Paulian! Dna şi dl Rosemberg! Dna şi dl Borisovici şi fiica lor, dna Olga! Dna şi dl… cum vă numiţi? Da, da, pe d-voastră vă întreb stimaţi spectatori, mergători la teatru. Nu ştiţi că artiştii din lumina reflectoarelor n-ar însemna nimic dacă n-am fi noi, cei din întunericul sălii cât să le răsfrângem rotundul creaţiei prin chiar prezenţa noastră de o seară?…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe