În
noaptea de 23 spre 24 august, un cutremur de suprafață cu
magnitudinea de 6 grade a zguduit Italia Centrală, în Apenini. Au
urmat peste 2.500 de replici care au completat dezastrul inițial.
Statisticile au înregistrat deja aproape 300 de morți, chiar mai
mulți răniți și peste două mii de oameni au rămas fără un
acoperiș deasupra capului. România este a doua țară pe lista
victimelor cutremurului, după Italia, zona fiind una cu numeroși
români aflați la lucru, oficial sau nu. Medicul psihiatru Gabriel
Diaconu,
cu supraspecializare în suicidologie și psihotraumatologie,
intervenție de criză și gestionarea conflictelor interetnice, cu
experiență în intervenții în situații de criză (Giulești,
Muntenegru, Colectiv etc.), copreședinte al comitetului Asociației
mondiale de psihiatrie (WPA) pentru consecințele psihologice ale
torturii și persecuției, a plecat voluntar și pe cont propriu,
pentru a-i ajuta pe românii din Italia a căror viață a fost
bulversată de efectele seismului. (A.
M.)
Stau lângă
mașină, pe o străduță cochetă, ușor în pantă. Am parcat-o
într-o alveolă săpată în versant de un buldozer, nu mai demult
de trei zile. Încă se văd urmele lamelor, bonturi de rădăcini.
Gingia dezvelită a muntelui rânjește mulțumită. Satul are
dantura spartă, hâdă, plină de carii, halena plină de praf. La
zece metri, în spate, stau rămășițele unei piațete, cândva
completă, cu fântână arteziană, cu nostra
Madonna
care binecuvânta precupeții. N-a mai rămas acum decât o arcadă
de bolovani, moloz mozolit de maxila muntelui. Nu există pancartă.
Dar, dac-ar fi, ar fi trebuit să scrie: aici au trăit, odată,
optzeci de bătrâni, acum sunt ai mei, semnat Pământul.
Cedez o țigară celuilalt șofer. Mă întreabă dintr-o dată:
auzi, de ce trebuie să facă oamenii poze? Adică pricep, arată
într-un fel, e moartea, dar de
ce trebuie să facă poze?
Undeva, prin cangrena fracționată a cătunului prăbușit, ea se
dusese să fotografieze clădiri. Caut să-i răspund cât pot de
simplu. Omule, așa suntem noi construiți. Când mintea primește
ceva ce creierul nu poate pricepe, mintea caută. Mintea depune
mărturie în fața incredibilului și caută să-l facă mai ușor
de reprezentat. În fața nebuniei, în fața măcelului, în fața
dezastrului, omul rămâne martor. Și fotografia e o mărturie, o
dovadă pentru mai târziu, când vei povesti poate oamenilor ce-ai
văzut, ce-ai trăit, și oamenii vor crede c-ai înflorit. Că nu se
poate. Că așa ceva n-ar fi fost posibil.
În drum spre Zona Zero
Nu doar c-a fost posibil. Nu doar că
e de povestit. Dar s-a întâmplat.
Dar nu e singurul loc unde s-a
întâmplat, observă el. Când am fost în Siria, vedeam scene ca
asta în fiecare zi. Totul era ruină. Ieșeam dimineața din bunker,
dădeam o tură de jur împrejur, să zicem și noi c-am făcut
mișcare, și ne băgam la loc. Am zis că vin aici, într-o zonă cu
pace, că mă săturasem de război și de moarte. Și ce-am găsit?
Pică pe gânduri în timp ce trage, cu melancolie, un fum. Tot
ruină, tot moarte. Trec câteva secunde în care nu mai conversăm.
Siria... Siria? Auzi, tu îl știi pe...? Da, îmi răspunde, cum să
nu. Am fost colegi de clasă, îi mărturisesc. De fapt, nu de clasă,
eram clase alăturate. În generală? Da, în generală. Mare
arabist, fin vorbitor. Zâmbim. Știm amândoi prin ce-a trecut omul,
câțiva ani mai târziu, în Bagdad. Peste drum crește cucuruzul.
Îi spun de
conversația dimineții, cu prietena mea Ana. În drum spre Zona
Zero, pe un drum azi pustiu, unde-am nimerit o bucată cu acces 3G la
internet, m-am oprit pe marginea drumului și am făcut o fotografie
pe care i-am trimis-o. Mi s-a părut atât de frumos, că nu m-am
putut abține (nici eu). Mi-a răspuns mirată: uau, e prima
fotografie frumoasă pe care cineva mi-o trimite din zonă, până
acum n-am văzut decât distrugere și dezastru! Îmi vine să
fotografiez porumbul, e înalt cât un stat de om. Mă uit la el și
nu diferă cu nimic de cel de-acasă. La fel cum grădinile nu diferă
cu nimic de cele de-acasă. Îmi dau seama, cuprins de-o sfială
instantanee, de ardelean crescut cu cușma în mână și obligația
de-a da bună ziua tuturor, că aici suntem acasă la cineva.
Iar în fața mea e grădina cuiva.
Suntem intruși. Iar ea, ea nu se face văzută. E para după-amiezii,
transpirăm insensibil, când și când briza mai aduce către noi
parfum de zeamă de amoniac, urină, pin și castan. Pare
obligatoriu, când stai în craterul nenorocirii, să anunți lumea.
Să le atragi atenția. Să îi obligi, chiar, ca pe un șontorog de
cățel care tocmai și-a făcut nevoile pe covor, să-și bage botul
în propria dejecție. Nu e vina lor. Marea curiozitate a conștiinței
simple te întreabă: cine e vinovat? Aruncă, absent, chiștocul
rămas din țigară, mă duc s-o recuperez. Și pleacă. Dispare
printre dărâmături. Mă sprijin de botul mașinii după ce
cercetez din nou, suspect, alveola. Dacă freamătă muntele tocmai
acum? Dacă se hotărăște, brusc, să detoneze încă un pic din
mocneala tectonică?
Ultimul drum al zilei, după o ultimă întâlnire cu români din Amatrice, e la Fermo. Merg să întâlnesc un preot. Pentru că nu contează de unde va veni ajutor, cât timp va veni. Deși sunt atât de mulți în diaspora italiană, sunt foarte divizați. E prea multă indiferență, prea multă ciudă și, pe alocuri, prea multă ură. Mi-aduc aminte ce a zis BOR de prietenii mei la Colectiv. Și n-am uitat, dar am iertat. Cât timp continuăm să ajungem la ei, la românii necăjiți din Amatrice, calea prin care ajungem contează mai puțin
În Cositto, frazione
di Amatrice,
ajungi pe un drum care trece prin Sommati, apoi Sant’Angelo. Erau
doar doi oameni tineri, în putere, când a lovit cutremurul. Unul
dintre ei e român, botoșănean plecat deja demult. El și un
prieten de-al lui s-au grăbit ca fiarele să scoată oamenii de sub
dărâmături după ce-a lovit năpasta. Are părul plin cu praf și
rumeguș, o privire salină printre iriși de textura ierbii.
Mi-arată dincolo de un morman de bolovani unde stăteau, până acum
zece zile, uneltele lui. Drujbe, circular, motocositoare, chei și
șurubelnițe, scule de tâmplărie și feronerie. A acceptat cu
grație să stăm, o vreme, în necropola lui de sat, locul unde se
cunoștea cu toată lumea, unde ajutase bătrâni, unde făcuse munci
de la cele mai joase la cele mai grele. Fără să întrebe, fără
să ceară, fără să-i pese de unde a venit, încotro se duce.
Într-un sătuc pierdut din regiunea Lazio își construise un rost,
a deprins dialectul local cu muzică și înjurătură, gest și
intonație. Când l-am îmbrățișat, m-a strâns ca pe-o feștilă,
ca un urs din munții Bucovinei. Ce destin, îmi spun în timp ce
observ relieful crenelat al împrejurimilor, dansul suav al frunzelor
de pe știuleții de porumb, și cu coada ochilor vestele tricolore
cum ies de sub arcadele prăbușite. Ce-am căutat aici? Ce-au căutat
aici? Dar acum, că suntem veniți, ce-am găsit? Și ce-i de dus mai
departe către voi, către ei, către toți? Dacă storci realitatea
împrejurului de fiecare strop de miez, ce vorbă merită însărcinată
să ducă un mesaj către mai departe?
O bucată de sârmă verde legată la mână identifică sinistrații din tabăra de la Amatrice
Am fost aici. Atât. Am fost aici,
aici unde-au fost oameni. Oameni ca potârnichile, oameni ca sobolii.
Oameni ca sclavi, oameni ca vite. Oameni ca păpuși Matrioșka
îngropați acum, unul într-altul. Oameni fericiți, oameni și
păcătoși, oameni și pietre. Spre una din căsuțele locuite, ani
de zile, de o româncă, poștăriță în Amatrice, zărisem o boltă
de vie. Sunt strugurii tăi? Nu, mi-a zâmbit ea cu ochii plini cu
lacrimi, erau ai vecinilor. Casa mea era acolo, în spate. Zăresc
doar ușița, gaura de iepure către o Țară a Minunilor.
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe
site-ul viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei
dumneavoastră.
Da, sunt de acordAflaţi mai multe