Newsflash

Pe marginea unui duel

de Dr. M. Gh. CĂLIN - oct. 31 2016
Pe marginea unui duel
   În mentalul românesc, noțiunea de duel funcționează mai mult ca o sugestie, nu ca un fapt real. Românii nu sunt răzbunători și, când sunt, aleg să-și atace adversarul pe la spate. De obicei, preferă să lase nerezolvată o dispută ori să se împace cu inamicul. Iar în literatura noastră, cel mai cunoscut duel este la Topârceanu, între doi cocoși, unde opozanții „se atacă și se pișcă“ mai mult din plictiseală și durează până când „unul părăsește sfada“ fără să fie prea lezat. Noi nu respingem ideea de duel, chiar apreciem bărbăția și onoarea pe care le presupune asemenea „procedură“, dar preferăm să fie în alte literaturi și pe alte meleaguri. Ne place duelul, dar nu pe pielea noastră.
    Pe o astfel de percepție a fost schițat și proiectul muzical Duelul viorilor. Iminența resuscitării muzicii de nivel decent pentru cât mai întinse arii de auditori a făcut ca inducerea în structura acestui concert a ideii de competiție să aibă un succes admirabil. S-ar putea spune „succes răsunător“ de vreme ce, după șase serii de turnee prin țară, cei doi „dueliști“, cu viorile lor divine, împreună cu pianistul au ajuns să fie invitați la Carnegy Hall să susțină același tip de concert în luna noiembrie. Producătoarea spectacolului a mărturisit că ideea de duel folosită ca vehicul de marketing, captarea interesului către o întrecere unde se va decide „cine e mai tare“ (Guarneri ori Stradivarius) a făcut ca publicul să prețuiască muzica de calitate înaltă pe care o propun cei trei artiști. De exemplu, plasarea în repertoriu a unei piese care flutură un motiv cantabil și cunoscut în substanța valsului din Suita a doua de jazz de Dmitri Șostakovici oferă ascultătorilor satisfacția și revelația că ei au mai ascultat muzică de valoare fără să fi știut. Oamenii ascultă piesa, o recunosc și își revizuiesc favorabil părerea despre sine. Se întâmplă însă ca funcția modelatoare a artiștilor să fie necesară și aplicată imediat ce este necesar; și o fac într-o manieră degajată și amuzantă. În reprezentația de la Sala Radio, la începutul lunii octombrie, după prima mișcare din Grand duo pentru două viori op. 5 de Auguste de Bériot, publicul, entuziasmat de virtuozitatea protagoniștilor, „s-a scăpat cu aplauze“. Gabriel Croitoru (Guarneri) intervine și se scuză că a uitat să spună că piesa are trei părți. Toată lumea a râs, a mai tușit puțin și audiția a continuat cu atenție și voie bună.
    În orice caz, după cum s-a mai spus, artiștii nu fac niciun rabat și atitudinea lor este profesionistă și responsabilă. Muzica lor a sunat, din câte am aflat, bine în sala din Berthelot și impecabil în transmisiunea directă din studioul „Mihail Jora“. Ca orice public dintr-o zi de la începutul săptămânii, și cel de la eveniment a fost ca o masă fidelă de iubitori ai muzicii fără să fie melomani într-un sens strict și fără să-și strunească emoțiile și reacțiile. Cei trei artiști – Liviu Prunaru,Gabriel Croitoru și Horia Mihail – le-au fost recunoscători pentru asta și au acordat două bisuri. Primul, un capriciu pe teme norvegiene de Johan Halvorsen, a împrumutat celor două viori sonorități de alămuri și cimpoi, precum și o întindere melodică fără contururile impuse genurilor fixe. Un tango argentinian de Carlos Gardel, în final, a încheiat lin, reflexiv și ușor amuzat seara.
    Horia Mihail care a susținut, prin componenta pianistică a prelucrărilor, cea mai ofertantă ambianță pentru exprimarea celor două viori, a creat spațiul sonor potrivit atât pentru evidențierea timbrului rotund și solemn al violinei Guarneri – „Catedrala“ (Gabriel Croitoru), cât și pentru amplitudinea acutelor din „vioara lungă“ semnată de Stradivarius (Liviu Prunaru). Am captat însă și câteva momente de nesincronizare la Gabriel Croitoru în „Melodiile lăutărești“ de Sarasate, niște scârțâieli în „Hejre Kati“ de Hubay (Liviu Prunaru) și tentația pianului de a se erija în solist în Poloneza briliantă nr. 1 în re major de Wieniawski, lucruri care, dacă nu sunt prea frecvente, sunt normale într-un concert live și pe care dacă nu ți le notezi le uiți repede. Va persista însă impresia de înaltă virtuozitate demonstrată de cei doi violoniști, care au pus în repertoriul lor din 10 octombrie mai puține piese cantabile și populare și mai multe partituri complicate pe care și-au putut demonstra calitățile lor și ale instrumentelor prezentate (memorabil staccatoul înalt al lui Liviu Prunaru din Poloneza briliantă).
    Ce și câtă istorie conțin celebrele viori pe care au cântat instrumentiștii care le onorează ar fi alt capitol captivant, dar subsidiar conceptului acestui concert și faptul că cei doi virtuozi duc istoria mai departe ne încredințează, o dată în plus, de perenitatea muzicii și a merituoșilor ei slujitori.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe