Newsflash

Sănătate și credință

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - sept. 25 2015
Sănătate și credință
     Pentru secolul XVI, citatul alăturat – credința în Puterea Supremă ca fiind singura în stare să vindece suferințele omului – nu trebuie să surprindă. În epocă, religia era foarte puternică în Europa și, de fapt, controla în foarte mare măsură viața și conștiința populației. De altfel, până în ziua de azi, largi mase de oameni consideră că orice succes terapeutic se datorează Celui de Sus, iar noi, medicii, suntem doar o unealtă în mâna Lui și nimic mai mult. Statisticile de început de mileniu indică, în prezent, că numai 14–15% din populația globului se declară nereligioasă, agnostică sau atee. Se pare că pe primul loc s-ar afla Estonia, cu 75% din populație declarată nereligioasă, în vreme ce Rusia e la polul opus, cu numai 33% atei.
     Credința face parte din patrimoniul filozofic al multora și nu doar o dată succesul unei proceduri chirurgicale de amploare sau al unui tratament de ultimă instanță e pus pe seama intervenției divine, capabile să rezolve probleme cărora niciun muritor nu le poate găsi soluție. În societatea de astăzi întâlnim pacienți sau familii care recurg nu doar la abilitatea științei medicale de a vindeca, ci și la o putere divină, în mâinile căreia s-ar găsi soarta fiecăruia dintre noi. Mai mult, orice situație care nu-și găsește o explicație logică devine adesea un argument irefutabil care dovedește existența unei puteri pe care individul nu o poate înțelege, ci doar o poate simți, direct sau indirect. O veche anecdotă făcând parte din mediul în care eu trăiesc de aproape 50 ani se referă la nemulțumirea medicului israelian aflat în situația în care pacientul pune pe socoteala Domnului orice succes terapeutic, dar care găsește vinovat medicul pentru orice insucces în încercarea de a vindeca.
     Am găsit de curând, grație mentorului meu, profesorul Șimon Glick, un argument palpabil în favoarea unei povești care a circulat în urmă cu zeci de ani în lumea medicală israeliană. Mă refer la un studiu publicat în 2001 în British Medical Journal în care aproape patru mii de pacienți diagnosticați cu septicemie (cu hemoculturi pozitive) au fost împărțiți, fără știința lor, în două categorii. Prima reprezenta grupul de control, iar a doua – pacienții pentru a căror sănătate se făcuseră scurte rugăciuni la sinagogă. Rezultatul a fost cel așteptat de credincioși și pus sub semnul întrebării de atei: pacienții pentru care se adresaseră rugi Celui de Sus prezentaseră o scădere semnificativă a duratei de spitalizare și a febrei, deși procentul de mortalitate a fost practic identic în ambele grupuri.
     N-am nicio îndoială că un asemenea rezultat va fi interpretat de cei mai mulți cititori ca făcând parte, în cel mai bun caz, din anecdotica spitalicească. Ceea ce nu înseamnă că, pentru o bună parte a pacienților noștri, rezultatul unui asemenea studiu nu e încă o dovadă a existenței unei puteri aflate deasupra înțelegerii și percepției noastre. Mulți filozofi care s-au ocupat de influența religiei asupra bunăstării pacientului consideră că o credință puternică în puterea cerească de vindecare nu numai că-l ajută pe cel bolnav să treacă peste angoasele și vicisitudinile bolii, dar și prelungește viața celui care de fapt e deja condamnat.
     Un aspect interesant și mai puțin dezbătut e tendința unora de a căuta tocmai la slujitorii pământeni ai Puterii Supreme un răspuns crucial legat de starea lor de sănătate. Apelul adresat preoților sau rabinilor are un dublu scop. În primul rând e vorba de nevoia de a povesti, de a-ți descărca sufletul, în acele momente în care viața omului atârnă de un fir de păr. Nu e vorba aici doar de spovedanie, ci de mult mai mult. Omul caută un alt suflet în fața căruia să și-l poată deschide pe al său. Dar mai există un aspect, mai puțin filozofic și mult mai pragmatic. Se pare că unii clerici, indiferent de religie, au, prin forța împrejurărilor, datele necesare pentru a îndruma pacientul spre instituția medicală sau medicul renumite pentru rezultatele încurajatoare. În felul acesta, unii clerici ajung specialiști ai „hărții“ medicale din țara lor și pot oferi sfaturi, de cele mai multe ori corecte.
     Ambroise Paré a intrat în istoria medicinii și a chirurgiei prin multiple inovații introduse în practica curentă, dintre care ligatura hemostatică a vaselor sanguine e poate cea mai cunoscută. A fost supranumit primul chirurg-bărbier și se pare că primele noțiuni ale dublei meserii le-ar fi preluat de la fratele său, de asemenea chirurg-bărbier. A lăsat în urmă discipoli, unul dintre ei, Jacques Guillemeau, traducându-i tratatele în limba latină. A servit sub patru regi ai Franței și a murit la vârsta de 80 de ani, lăsând în urmă o serie de precepte medicale și indicații terapeutice. Pentru un individ care a trăit acum mai bine de patru sute de ani până la o vârstă considerată atunci matusalemică, este de înțeles de ce ideea că totul ar fi în mâna unei puteri supreme părea de necontestat.
 
 
„Ambroise Paré și examinarea unui bolnav“ de James Bertrand (sec. XIX)„Dumnezeu l-a vindecat, eu doar l-am pansat. Eu i-am fost doctor, farmacist, chirurg și bucătar, dar doar Dumnezeu l-a salvat.“
(Ambroise Paré, 1510–1590)
 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe