Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
77/21.09.2011 privind stabilirea unei contribuţii pentru finanţarea unor
cheltuieli în domeniul sănătăţii a fost publicată în Monitorul Oficial nr.
680/26.09.2011 şi a intrat în vigoare la 1 octombrie 2011. Acest act normativ
vizează tocmai mult contestata taxă „clawback“, reprezentând impunerea unei
sarcini fiscale suplimentare în sarcina producătorilor şi comercianţilor de
medicamente.
Deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă
a medicamentelor sau reprezentanţii legali ai acestora au obligaţia de a plăti
trimestrial o contribuţie pentru medicamentele incluse în programele naţionale
de sănătate, precum şi pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală
folosite în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescripţie medicală prin
farmaciile cu circuit deschis, în tratamentul spitalicesc şi pentru
medicamentele utilizate în cadrul serviciilor medicale acordate prin centrele
de dializă, suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate
(FNUASS) şi din bugetul Ministerului Sănătăţii (MS).
Contribuţia
trimestrială se datorează pentru valoarea consumului de medicamente realizat
după data de 30 septembrie 2011 şi se calculează prin aplicarea unui procent
asupra valorii consumului de medicamente suportate din FNUASS şi din bugetul
MS, consum aferent vânzărilor fiecărui plătitor de contribuţie. Acest procent
este comunicat de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi
reprezintă rezultatul dintre diferenţa obţinută între consumul total
trimestrial de medicamente suportate din FNUASS şi bugetul MS, şi bugetul
trimestrial aprobat iniţial prin legea bugetului de stat, diferenţă raportată
la consumul total trimestrial menţionat.
Până
la 30 octombrie 2011, deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a
medicamentelor au obligaţia să depună la CNAS lista medicamentelor pentru care
se datorează contribuţia trimestrială şi să se înregistreze fiscal la Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) ca plătitori ai contribuţiei. În acelaşi
termen, cei care nu sunt persoane juridice române au obligaţia ca, odată cu
lista medicamentelor, să depună şi datele de identificare ale reprezentanţilor
legali care vor duce la îndeplinire obligaţiile legale reglementate.
Contribuţia
se virează trimestrial, până la data de 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii
trimestrului pentru care se datorează contribuţia.
Fiind
asimilată obligaţiilor fiscale, ANAF administrează această contribuţie potrivit
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, neachitarea în
termen atrăgând obligarea la plata dobânzilor şi majorărilor de întârziere
aferente.
Sumele încasate din contribuţie constituie venituri
la bugetul FNUASS şi sunt folosite pentru medicamente incluse în programele naţionale
de sănătate, pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală şi pentru
servicii medicale.
Consumul de medicamente care se suportă din
bugetul FNUASS şi din bugetul MS se raportează lunar de către farmaciile cu
circuit deschis în condiţiile Contractului-cadru privind acordarea asistenţei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. Unităţile
sanitare cu paturi şi centrele de dializă care utilizează respectivele
medicamente raportează lunar, până la data de 15 a lunii curente pentru luna
anterioară, la casele de asigurări de sănătate, pe baza formularelor de
raportare aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
CNAS.
Unităţile sanitare cu paturi şi centrele de
dializă care utilizează medicamentele vizate, după aprobarea bugetului propriu,
raportează caselor de asigurări de sănătate bugetul anual aferent
medicamentelor suportate din FNUASS şi din bugetul MS, pentru anul 2011,
raportarea trebuind a se face până la 10 octombrie a.c.
CNAS transmite în format electronic deţinătorilor
autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau reprezentanţii legali ai
acestora, până la finele lunii următoare expirării trimestrului, consumul
centralizat de medicamente înregistrat corespunzător datelor din sistemul de
asigurări sociale de sănătate.
Datele comunicate de CNAS pot fi contestate
de deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau reprezentanţii
legali ai acestora, în termen de zece zile calendaristice din ziua comunicării
datelor. Contestaţiile se depun la CNAS şi se soluţionează prin emiterea unui
act administrativ, comunicat contestatarilor, în termen de 30 de zile de la
data înregistrării acestora, dar introducerea unei contestaţii nu suspendă
obligaţia de plată a contribuţiei. Ulterior comunicării actului administrativ
sau la expirarea termenului de 30 de zile prevăzut, contestatarul se poate
adresa instanţei de contencios administrativ, potrivit prevederilor Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Odată cu intrarea în vigoare a acestei
Ordonanţe de urgenţă, s-au abrogat dispoziţiile art. 270 alin. (1) lit. x),
art. 363^1 şi art. 365 alin. (1^1)–(1^3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial nr. 372 din 28 aprilie 2006,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 68/2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii,
publicată în Monitorul Oficial nr. 457 din 30 iunie 2011 (a se vedea articolul
publicat la această rubrică în numărul din 29 iulie 2011).