Într-un comunicat de presă, CNAS a anunţat
finalizarea implementării şi testării cu succes a sistemului informatic pentru
cardul electronic de asigurări de sănătate (CEAS), prin lansarea etapei-pilot
de exploatare a sistemului. Cardul reprezintă un instrument la purtător pentru
identificarea pacientului în sistemul naţional de asigurări sociale de sănătate
şi permite decontarea serviciilor medicale reale efectuate de acesta. În opinia
dr. Doru Bădescu, preşedintele CNAS, cardul constituie un pas important în
reformarea sistemului românesc de asigurări sociale de sănătate, prin îmbunătăţirea
serviciilor medicale şi farmaceutice, precum şi prin creşterea transparenţei şi
diminuarea fraudei la nivelul serviciilor medicale. Sistemul este construit pe
platforma SIUI şi completează reţeta electronică.
Conform HG nr. 900/2012, cardul va fi
obligatoriu de la 1 ianuarie 2013 pentru toţi cetăţenii români de peste 18 ani şi
va conţine datele de identificare ale posesorului, respectiv numele acestuia,
codul unic de asigurat (format din 20 de caractere şi diferit de CNP), precum şi
informaţii medicale despre deţinător. Astfel, va permite atât identificarea
calităţii de asigurat, lucru care va certifica utilizarea corectă a fondului de
asigurări sociale de sănătate pentru pacientul care s-a prezentat la medic, cât
şi accesul medicilor de familie şi al urgentiştilor la o serie de date medicale
cu risc vital ale pacienţilor. Cu acordul pacientului, medicul de familie va încărca
pe card date medicale precum grupa sanguină, acceptul pentru donarea de organe,
boli cronice şi persoane de contact în
caz de urgenţă.
Cardurile
electronice de asigurări sociale de sănătate se vor distribui în prima parte a
anului 2013, costul find suportat din bugetul MS.