Newsflash
Cultură

Între deja şi încă…

de Rodica AMEL - aug. 27 2013
Între deja şi încă…
…un sentiment complex şi derutant al timpului, asupra căruia Riri Sylvia Manor meditează poetic, pe care ni-l induce. Exprimarea aforistică este modalitatea exclamativă a uimirii în faţa unui deja care devine încă. Percepţia continuumului temporal este deopotrivă proaspătă şi gravă. O elegie discretă a îmbătrânirii: „Credeţi-mă, Domnule, sunt oarecum bogată,/ Sunt bogată în şaptezeci şi cinci de ani,/ Şi îi scutur pe toţi ca pe un covor la aer/ În această primăvară –/ Un început de vară/ Sau un punct“ (Am…). Vârsta, bogată în ani, nu e trăită în criză, ci „Cu o anumită toleranţă, tăvălită/ Prin pesmetul anilor“. Poeta are ochii deschişi, lucizi: „Bătrâneţea/ O mare tâmpenie/ Ca şi cum poţi să te adaptezi/ Încetul cu încetul/ La ideea morţii tale – tu, cel atât de viu.“ (Mariaj de convenienţă) O luciditate ce sporeşte în contratimp: „forfotind în tsunami şi presimţiri“, „transferând materia cenuşie de la emisfera stângă/ la emisfera dreaptă“.
Timpul, un subiect dificil pentru filosofi, este sensibilizat de poeta Riri Manor prin mişcarea giratorie a fiinţării, a autodefinirii: „Nu ne-am născut încă/ Şi trebuie să murim./ Purtăm încă laptele pe buze/ Ca un steag/ Sau ca o scuză/ Pentru tot ce n-am gustat. Pe urmă,/ Atunci când am vrut să fim/ Altceva/ Şi nu am fost/ Nici măcar/ Noi înşine.“ (Deja)
Reflexul cotidian este foarte puternic la Riri Manor, el o menţine la suprafaţa vârtejului interogativ, dar, totuşi, aproape de fiorul limitei: „Şi când pe masa nepusă/ în sfârşit/ reînvie inima telefonului şi bate un sunet/ în loc de puls/ Atunci ştii…“. (Atunci ştii…) Este o poezie modernă, astrofică, a faptului divers dar nu banal, o poezie a conştientului, lipsită de ritmul liric al vocii subconştiente. Dacă suntem atenţi, prin „pădurea imaginaţiei“, se aude străbătând ecoul tragic. „Haimana în pădurea imaginaţiei,/ Te-am lăsat acolo pe tine/ Să fii sperietoare pasărilor din capul meu./ Sunt Meşter Manole – Femeie/ Cu fiecare cărămidă adăugată/ Scrâşnesc din dinţi şi/ Înalţ zidul… Totul e să ştiu că eşti înăuntru.“ (Zidul) O viziune (!) în care se concentrează, parcă, sensul volumului. Viaţa e zidire – iar un savant ca Riri Manor, care şi-a dedicat ştiinţa şi energia celor slab văzători, cunoaşte cu prisosinţă dublul înţeles al acestui cuvânt. Dar viaţa e şi risipire. Cochetării feminine care dau graţie sentimentului ireversibilului. Poeta culege ca pe fulgi gesturile efemere, clipele suprapuse, amintirile, aduce în prezent – ca la teatru – fantomele celor ce au trecut printr-o cameră de hotel (Camera de hotel).
Volumul Încă (Editura Tracus Arte), un fel de „Niciodată de-ajuns“, precum şi celelalte volume ale poetei, apărute anterior, se remarcă prin spontaneitatea cu care autoarea învie metaforele moarte ale limbii: „îmi bag nasul prin viaţă“, „bătrâneţea – un mariaj de convenienţă“, „pânza de păianjen a întâmplărilor“, „haimana în pădurea imaginaţiei“, „anii au muşcat din faţa mea ca dintr-un măr“. Se remarcă prin firescul unor mutaţii de reprezentare ca procedeu stilistic. Traiul invadat de clişee este confruntat cu exemple de vieţi consacrate. Efectul e hiperbolizant, ne face să realizăm tortura rutinei. E ca un strigăt de alarmă în faţa pericolului banalizării: „Mă întreb oare cum ar fi arătat:/ Shakespeare cu creierul feliat/ De reclame tăind circumvoluţiuni/ Până devenea fan Coca Cola?/ Cervantes într-un Mall în Mancia/ Fâţâindu-se între Dulcinee locale şi fast-food?/ Proust tolănit în faţa unui TV/ Şi neavând timp să pândească umbra domnişoarelor în floare/ Sau a unei mame problematice? /În acele vremuri/ Demult apuse/ Oamenii/ Mai stăteau dracului şi cu ei inşişi/ Nepoluaţi.“ (Mă întreb) În hiatul existenţial, prin acelaşi firesc al transfigurării, cotidianul devine imagine revelatorie: „În clipa în care/ frica ne stăpâneşte/ Şi Dumnezeu din miezul nostru/ A plecat/ Noi devenim/ Pantofii care aşteaptă/ În dulapul/ Unei/ femei paralizate.“ (Frica) Revitalizarea limbii şi a imaginilor reînvie viaţa cea de toate zilele, ea capătă relief, devine expresivă.
Poezia poetei Riri Manor e un spaţiu al luminii, al iubirii fără vârstă, al belşugului de culori interiorizate: „Purtăm în noi culori nesăbuite/ Şi după ele liniştea de orb/ Culori flămânde de lumină/ Orice pot înţelege totuşi/ Dar nu că nu vom mai iubi/ Si nu vor mai fi culori/ De risipit.“ (Culori nesăbuite) Un fior melancolic, însă, discret, nuanţează sentimentul acelui încă din poemele lui Riri Manor, dar sufletul ei e fără „urme de uzură“, salvat prin apăsare pe tasta „suflet“ (Save as). Un suflet, ca şi poezia, însufleţit de elan, un suflet dedicat, inteligent. Dar, oricât ne-ar împărtăşi din taina acestui elan, în mod delicat sufletul poetic îşi recunoaşte natura solitară: „Eu nu cred în plural… Poate doar în pluralul/ care bate din aripi/ în interior“ (Eu nu cred în plural).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe