Newsflash
Cultură

Cam departe de Lipatti

de Anca FLOREA - mai 15 2015
Cam departe de Lipatti
Chiar dacă se încadrau în stagiunea curentă a Filarmonicii bucureştene, concertele din 30 aprilie–1 mai s-au derulat sub genericul „Lipatti Evenings“ – „Serile Lipatti“, despre care am aflat, din prezentarea cuprinsă în caietul-program, că au luat fiinţă la Fundăţeanca, în casa Lipatti, acolo unde au avut loc recitaluri susţinute de pianişti cunoscuţi. De această dată însă, se menţionează că s-a implicat şi Asociaţia „Art à la carte“, iar proiectul este cuprins în programul „Promovarea diversităţii în cultură şi artă în cadrul patrimoniului cultural european“, finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României. Nu prea înţeleg ce legătură ar avea „promovarea diversităţii în cultură“ cu repertoriul şi interpreţii din acele seri şi nici cu personalitatea lui Dinu Lipatti. Cu siguranţă, formula iniţială, în intimitatea Casei memoriale, avea o cu totul altă concepţie şi... nu era realizată din astfel de fonduri.
Singura raportare la muzicianul român este invitarea unor pianişti străini pe podiumul Ateneului. L-am ascultat în acele zile pe Andrei Gavrilov din Rusia, propus de altfel ca vedetă a concertelor. În compania Filarmonicii, sub bagheta lui Horia Andreescu, a atacat (la propriu şi la figurat) Concertul nr. 2 de Rahmaninov. Impresionant prin sonoritatea de clopot din primele acorduri, Gavrilov a crescut grav şi masiv, aproape ameninţător, surprinzând apoi prin agresivitatea demersului pe claviatură, alternând cu momente în piano, bine susţinute, dar fără sensibilitatea şi lirismul aşteptat. Agitaţia sa permanentă a creat şi impresia unei uşoare desincronizări în raport cu orchestra, care a reuşit însă o interpretare adecvată, cu planuri expresive frumos construite şi capacitate de adaptare la evoluţia uneori neaşteptată a solistului.
Ca de obicei, tehnica performantă şi intensităţile exacerbate au fost considerate de mulţi spectatori ca o dovadă a calităţii pianistului, ba chiar cineva a strigat, în limba rusă, „Mulţumesc!“, aşa încât, degajat şi volubil, Gavrilov a prezentat cele două bisuri acordate imediat, primul în aceeaşi manieră incisivă, într-un tempo năucitor, cel de al doilea, contrastant, în neaşteptate nuanţe estompate. Dar modul în care a sărit de pe scaun în clipa în care marca ultimul sunet din partitură sau saluturile exuberante adresate, probabil, cuiva din sală, demonstrau, o dată în plus, temperamentul şi „originalitatea“ sa specială. Ce legătura aveau toate acestea cu interpretarea aproape ascetică pe care Lipatti o conferea lucrărilor abordate, cred că nimeni nu a înţeles.
De altfel, şi „Messa di Gloria“ de Puccini era departe de structura şi opţiunile artistice ale pianistului român evocat, dar am ascultat-o cu plăcere, pentru că, superbă în sine, sub conducerea unui dirijor care ştie să construiască edificii sonore perfect echilibrate, a fost redată de orchestră şi corul pregătit de Iosif-Ion Prunner, cu acurateţe şi omogenitate, alternând paginile de rugă cu cele strălucitoare, în apoteoză, rezolvate cu supleţe şi precizie.
Total nefiresc, nici acel caiet-program, nici site-ul Filarmonicii nu au notat numele soliştilor, pe care doar cei care au citit afişul l-au aflat. Se prea poate ca mulţi dintre melomani să-i fi recunoscut din apariţii anterioare, fie în concert, fie în reprezentaţii de operă. Tenorul clujean Cristian Mogoşan (care se reface după un stupid accident ce i-a afectat corzile vocale) a optat pentru o emisie deschisă, cântând curat dar cu o anume precauţie. Iar bas-baritonul Iustinian Zetea, deşi nu a avut „greutatea“ unui glas de bas autentic, a conturat cu îngrijire frazele generoase, cu o linie adecvată sensului cerut de text, discrepanţa între modul de a cânta al celor doi frapând în special în scurtele duete. Dar s-au integrat în viziunea de ansamblu a partiturii pe care Filarmonica şi Horia Andreescu au oferit-o melomanilor într-o versiune densă, reliefând frumuseţea muzicii pe care Puccini a scris-o în tinereţe.
O seară de muzică bună, destul de ciudat inclusă în... „Serile Lipatti“, care vor continua, în 18 mai, prin recitalul pianistului norvegian Hakon Austbo, concretizând astfel intenţia de a prezenta „interpreţi renumiţi“ din acea ţară, oricum mai aproape de ceea ce-şi propune „promovarea diversităţii culturale“, mai ales dacă ţinem seamă că grantul este oferit şi de Norvegia.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe