Newsflash
Cultură

Căutare de sine

de Dr. Mihail MIHAILIDE - oct. 9 2015
Căutare de sine
     De peste 150 de ani, europeanul, devenind turist, grație apariției și diversificării mijloacelor de transport mai rapide decât caleașca, folosește ghidurile Baedeker, inițiativă a germanului cu același nume (Karl). Într-atât de utile s-au dovedit aceste călăuze, încât numele inventatorului a devenit substantiv comun („bedecăr“), iar în sacul de voaiaj al fiecărui călător se găsea câte un exemplar, adesea tradus în limba de origine, ilustrat mereu mai atractiv și continuu actualizat pentru imaginate necesități de ordin practic: hărți generale ale țărilor, dar uneori și ale marilor orașe, chiar și pe cartiere, hoteluri cu galoanele lor înstelate, informații bancare, orarul restaurantelor și al marilor magazine etc. Prin 1900, cunoscutul producător de anvelope auto André Michelin a imaginat pentru șoferi un ghid care să-i descurce pe aceștia în legătură cu posibilitățile de cazare și de masă, de pe rutele – vai de mama lor – pe care le străbăteau. Ideea a prins și a apărut ghidul verde Michelin pentru drumeții, locuri de popas și odihnă etc., dar și ghidul gastronomic cu  nume, astăzi stelele pe care publicația le acordă restaurantelor făcând distincția între cele modeste și cele remarcabile (cu râvnitele trei stele). Pașii următori i-a constituit crearea cărților turistice descriptive – informații despre muzee, situri arheologice, un minimum de date geografice și istorice ș.a.m.d., în deceniile din urmă, minuni de artă tipografică. Rari însă au fost cei care, simțind nevoia să comunice și altora propriile impresii, au părăsit formula, cu timpul tocită, a jurnalului „sec“ de călătorie („am ajuns la ora cutare, e foarte frumos și nu plouă, am mâncat o pizza la...), făcând considerații mai săltate asupra „descoperirilor“ nemenționate în ghidurile uzuale ori dedându-se la comparații, cel mai adesea (și din păcate) cu propria țară, și la meditații. Din această categorie face parte recenta carte a profesorului psihiatru Gavril Cornuțiu, autor care își intitulează recenta apariție editorială Gândurile peregrinului (Ed. Saeculum Vizual, 2015).
     Înveteratul călător pleacă la diferite intervale temporale din Oradea sa natală (n. 1948, comuna Margine) și ajunge, hăt, departe, până în Japonia ori la Cape Town, în Africa de Sud. Europa? La degetul cel mic al „peregrinului“. Peste tot însă, în călătoriile sale numeroase și bogate în înțelesuri, peregrinul se caută pe sine. „Meditațiile din volum – scrie autorul – reprezintă drumul meu către mine însumi“. Căci, precizează acesta, „fiecare ne naștem cu puterea de a ne mira și cu visul de a cunoaște cu toate simțurile realitatea care, cu cât este mai îndepărtată, cu atât pare mai fabuloasă și de domeniul basmului“. Când are loc confruntarea dintre imaginea din gând și realitate, vraja basmului dispare, dar nu spre pierderea și regretul nostru, ci spre înțelegerea fondului aparențelor și lumii reale, plină de frumuseți, în care uneori ne este hărăzit să existăm.
     La Amsterdam, de pildă, unde ajunge pe un timp aspru, tomnatic, cu „cer format din nori întunecați care se învălătuceau bezmetic, alergați în draci de vântul stăpân“ (trăgând concluzia că aceasta e condiția climatică a țărilor geografic asemenea Olandei), are revelația faptului că pictura olandeză exprimă foamea de lumină. Întârzie îndelung în fața Rondului de noapte și conchide: „Fiecare personaj al lui Rembrandt parcă iese la lumină din întunericul misterios și impenetrabil al existenței absconse. (...) Doar lumina este cea care developează rațiunea lucrurilor“. Pentru autorul înamorat de pictura clasică, Rembrandt rămâne „pictorul luminii“ (personajul său principal) în opoziție cu Caravagio (numele milanezului se ortografiază totuși Caravaggio), „pictorul penumbrei“ și al degradeurilor. Îi place să cutreiere în tihnă Țara lalelelor, cu orașe mici și îngrijite, vorbind despre sobrietatea clădirilor și a populației derivând din triburile germanice conduse de Arminius, amprentă genetică observabilă în comportament. În Germania încearcă să găsească răspuns la întrebarea (nu numai a sa): „Ce nebunie i-a putut împinge pe nemți să se ia în piept cu lumea întreagă?“. Din păcate, meditează peregrinul, „din rațiuni de political correctness, nu avem mărturii pe deplin sincere ale acelei generații [care s-a angajat în nebunie, cu trup și suflet] și probabil nu vom înțelege niciodată pe deplin fenomenul, vom ști doar că e posibil“. La Berlin, admiră forța nemților de a vindeca rănile adânci ale războiului, dar cei șaptezeci de ani trecuți de la război n-au reușit totuși cicatrizarea lor completă. Și conchide: „Deocamdată Germania se menține în plutonul fruntaș prin transpirație. Ca să fie în top, nu este suficientă transpirația, sunt necesare Școli“. Nu e vorba de clădiri, ci de școli în sens creativ (Școală de fizică, de tehnică...) distruse de război – scrie profesorul Cornuțiu, parcă trimițându-și gândul la țara sa, unde marile școli, inclusiv cele de medicină, au cam dispărut.
     Dând pagină după pagină, așteptam să ajung pe urmele călătorului „La izvoare“, adică în minunata peninsulă, pe care, pentru niciun motiv, un ardelean get-beget nu ar putea să o excludă din traseu. Vizitează și se pamează ca oricare dintre noi la Florența, cea fără de egal în frumusețe, vorbind despre Renaștere, căci: „Este de neconceput o împlinire intelectuală fără degustări și rătăciri printre textele și imaginile Renașterii florentine“. Ajunge apoi la Verona, pe care o definește ca „orașul genialității discrete“, cititorul va înțelege de ce, trece râul Adige, pășind peste Pons marmoreea, și face trimiteri la operele shakespeariene, vizitează catedrala San Zeno. Aici adastă îndelung în fața frescelor murale: „Stând în fața lor și făcând abstracție de restul ansamblului (...) m-am teleportat într-un spațiu estetic cu rezonanțe extrem de sentimentale pentru mine. Ceva asemănător (...) poate fi văzut pe pereții bisericuțelor din Sântămăria Orlea și Crișcior din jurul Hunedoarei, fresce datând cam din aceeași perioadă a picturii europene. Este o deghizare de bizantinism, un prim efort de rupere din chingile rigide ale hieratismului bizantin. În Italia, sămânța s-a transformat în copac măreț. La noi, istoria a sufocat sămânța și ne-a scufundat, pictural vorbind, din nou în bizantinism“.
     Ajungând la Prado, în sala Velázquez, descoperă, ascuns cumva, bustul unui nobil dac. Se simte mândru – apăi, cum? – de armonia acelui bronz, recunoscând trăsăturile chipului mediu de român. Recomandă tuturor conaționalilor care trec prin muzeul spaniol să-i studieze înfățișarea aristocratică. Când ajunge în Orașul luminilor, nu se precipită să-și informeze cititorul despre cât de înalt e turnul Eiffel (324 m), cele peste zece mii piese de oțel folosite la ridicarea lui ori despre magazinele de pe rue Rivoli. Ci afirmă: „Ce va rămâne din New York nu știm, dar ce a rămas din Paris vedem, este cel ce și-a dorit să fie un cuib stelar al frumuseții clipei. Să ne reamintim cele patru principii, porunci, de pe zidurile templului antic din Delfi: 1. Cel mai drept este cel mai frumos. 2. Respectă limita. 3. Urăște aroganța. 4. Nimic în exces. Conform acestor principii-porunci, Parisul este orașul apolinic prin excelență, pe când New Yorkul are ceva dionisiac în excesele sale. Am privit îndelung imaginile arhitecturii pariziene pentru a înțelege de unde provine armonia sa, frumusețea logicii geometrice a materiei sau eleganța rațiunii semnificației formelor. În final am înțeles că cele două ferestre sunt una singură. Există o logică de dinaintea materiei și de dinaintea semnificațiilor. Această logică primordială este simetria ca lege fundamentală a realității, iar generațiile de creatori ai Parisului au respectat-o întocmai. Priviți Notre Dame. Prin simetriile sale pare o celulă stem a armoniei arhitecturii“.
     Ajuns la Londra, amintește de sângele celtic al unei părți a neamului nostru, ca și de­spre faptul că daci înglobați cohortelor romane ar fi ajuns în insulele britanice. Iar străbătând abația Westminster, „cel mai sacru cimitir pe care l-am văzut“, îi elogiază pe englezi „pentru că își omagiază regii și valorile“. Oare noi ce am făcut cu valorile și monarhia (abia înfiripată la scară istorică la sfârșitul secolului al XIX-lea) din 1944 și până acum? Trebuie, cred, să opresc aici această foarte succintă prezentare, dorită doar pentru a stimula interesul cititorului față de notațiile absolut remarcabile ale peregrinului orădean, nu înainte însă de a mai cita numele câtorva dintre locurile pe unde autorul a avut norocul să se poată opri: Istanbul, Viena (detaliind între multe altele, relațiile noastre de veche tradiție cu Imperiul Habsburgic); Granada, „capitala unității naționale spaniole“; Chicago definit drept „capitala preriei“, dar și a tezaurului de opere brâncușiene; Kyoto; Toronto.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe