Newsflash
Cultură

100% Porumboiu

de Ilinca BELCIU - oct. 11 2013
100% Porumboiu
Peste 50 de ani, nu se mai uită nimeni la filme. (…)
Filmele vor fi altceva.

 

 

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu este genul acela de film ideal de ţinut aproape de suflet ca pe ceva foarte drag, esenţial, de nepreţuit. Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism te pune pe gânduri şi parcă ţi-ai dori ca secvenţele să fie mai lungi pentru a atinge profunzimea discuţiilor. Pe de altă parte, stai să te gândeşti la cât de bine e dozat totul, cum a gândit Porumboiu fiecare secvenţă, fiecare încadratură, fiecare replică şi gest, cum orice element în plus ar strica armonia. Este filmul de care ai nevoie în zgomotoasa ofertă din cinematografe. Un film lent, pe care îl digeri şi îl rumegi încetul cu încetul, până la esenţă. Genul acesta de cinema are efect catartic. Secvenţa de început îi urmăreşte pe Paul şi Alina (regizorul şi actriţa din rolul principal). Lucrează la un film şi discută despre secvenţa nud pe care Paul intenţionează să o filmeze a doua zi. Bucureştiul noaptea, camera de filmat e înţepenită pe bancheta din spate, lumină obscură şi două profiluri. Cei doi analizează felul în care filmatul pe peliculă a influenţat capital conceptul de film. Cum rola de film poate imprima doar 11 minute, restricţionarea filmării unei duble vine de la sine. De altfel, niciuna dintre cele 18 secvenţe ale filmului lui Porumboiu nu depăşeşte 11 minute. Iar această limitare a determinat un anume mod de a face cinema, un mod de a privi lumea, de a o gândi. Digitalul şi infinitele sale resurse vor transforma radical maniera de a face cinema. Realitatea creionată va putea fi mult mai fidelă. Tot ce face Porumboiu este să analizeze în profunzime realizarea filmului, a modului în care te raportezi la spectatori, a ceea ce transmiţi, dar mai ales cum transmiţi. De ce aşa şi nu altfel, de ce un asemenea gest şi nu unul dublat sau mult mai simplist. Porumboiu analizează cu rigoarea unei endoscopii relaţia dintre regizor şi actor, sensul cuvintelor, al gesturilor, iar Bogdan Dumitrache (regizorul Paul) te cutremură cu ambiţia lui de a da sens fiecărui detaliu. Nu vrea să lase nimic la voia întâmplării. Şi e fascinant să descoperi regizorul, omul care coordonează totul. Şi ce e în spatele fiecărui detaliu. Iar întrebările sale şi pretenţiile pe care le are de la actriţă sunt completate impecabil de simplitatea imaginilor.
Paul intenţionează să filmeze o scenă nud cu Alina. Este actriţa din filmul său, au o relaţie împreună, desigur, suficient de scurtă, pe perioada filmărilor. O poveste asumată până la urmă. Maniera în care Porumboiu disecă secvenţa este de o precizie chirurgicală: Alina nu e personaj principal, Paul nu o lasă să devieze de la sensul filmului, nu îi dă mai mult spaţiu şi timp decât trebuie. O face să conştientizeze de ce acea ordine a mişcărilor, o forţează să gândească şi să nu facă nimic robotic, să nu denatureze defel sensul. Chiar şi cea mai mică neatenţie poate distruge o întreagă construcţie atât de minuţioasă. Or, filmul acesta este unul politic.
Secvenţa din restaurant este una dintre cele savuroase: continuă analiza teoretică a ceea ce se întâmplă pe platou, a ceea ce se transmite. Odată canalizaţi pe mijloace, vom pierde conţinutul. Exact ca în gastronomie. De ce beţisoare în loc de tacâmuri normale? Diferenţa dintre cei doi este atât de evidentă: Paul se concentrează pe conţinut/mâncare, gust, aromă, în vreme ce Alina este atentă la formă – delicateţea cu care mănâncă este aproape enervantă. Rolul i se potriveşte de minune Dianei Avrămuş. Are o inocenţă relaxată, fără prea multe procese de conştiinţă decât atunci când sunt provocate. Ştie prea bine rolul pe care îl joacă şi îi place să fie pe post de amantă a regizorului. Joacă asumat periculos, relaţia cu Paul este evident ascunsă faţă de iubitul de acasă, din Târgu Mureş. Dar nu pare să aibă vreo remuşcare. Lasă de înţeles că aventura lor e cumva necesară pentru realizarea filmului. Scurt, trecător, fără prea multe implicaţii, fără vreun fel de profunzime, cu o detaşare demnă de Monica Vitti. Alina: „Şi cine a fost Monica Vitti?“; Paul: „De Michelangelo Antonioni ai auzit?“.
Endoscopia lui Paul prezentată în digital este una dintre cele mai viscerale secvenţe. Nu doar prin precizie, ci mai ales prin sensul pe care îl dă construcţiei filmului. Iar vocea Mariei Răducanu de pe genericul final este pur şi simplu cutremurătoare: „Când se lasă seara peste Bucureşti/ Eu mă uit la fete, dar văd că nu eşti….“.Din 20 septembrie în cinematografe. Un alt film românesc care trebuie văzut.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe