Newsflash
Cultură

Albă ca Zăpada, varianta spaniolă

de Ilinca BELCIU - mai 1 2013
Albă ca Zăpada, varianta spaniolă
   În ultima perioadă, avem de-a face cu un trend în materie de cinema: redescoperirea basmelor şi omagiul adus începuturilor cinematografiei şi filmelor mute. Nimic mai frumos şi mai generos din partea regizorilor! Nu sună şi nu arată deloc rău, singura condiţie este ca lucrurile să se oprească la acest nivel şi să nu continuăm în acest stil cu alte trei-cinci filme. Prezentat în cadrul Festivalului de Film B-EST, Albă ca Zăpada (Blancanieves), în regia lui Pablo Berger, propunerea Spaniei la Oscarurile din 2012, este suficient de spectaculos, dar nu într-atât de mult pe cât promitea trailerul. Cred însă că odată ce ai văzut Artistul lui Hazana­vicius, premiat în acelaşi an (2012) de către Acade­mia Americană de Film, e imposibil să îţi con­centrezi atenţia asupra poveştii fraţilor Grimm transpusă într-o versiune cinematografică atipică. Pur şi simplu, e o stra­tegie de marketing gre­şită, care mai degrabă năuceşte decât îţi focu­sează atenţia pe produs. Un lucru este cert: Maribel Verdu, bine­cunos­cută din Labirintul lui Pan şi Totul despre mama mea, este încântătoare, o combinaţie fas­cinantă de demonism, malefic, perversitate, transformându-se sub ochii noştri dintr-o simplă asistentă medicală într-o perfidă moştenitoare care se visează stăpâna supremă.
   Din păcate, povestea nu străluceşte foarte mult, merge pe linia clasică a fraţilor Grimm, plasată în Spania anilor ’20, în lumea toreadorilor, dar alunecă într-un soi de melodramă proastă. Imaginea, coloana sonoră şi câteva elemente spectaculoase în materie de regie (montajul în ritmul castanietelor care îţi taie respiraţia, costumele şi manifestările erotice ale mamei vitrege) te încântă şi nu te plictisesc, dar până la urmă rămâi cu un gust amar în materie de ecranizare. M-aş fi aşteptat la o simbolistică mai generoasă, la metafore mai îndrăzneţe şi nu pur şi simplu la o traducere a poveştii binecunoscute. Pe de altă parte, plastica filmului te duce cu gândul la filme celebre din istoria cinematografiei, lucru deloc de neglijat. Alb-negrul îţi dă o oarecare asprime, sobrietate şi ţinută ce impune respect. Dar ceva, acolo, deranjează, oricât de minunaţi ar fi actorii ori restul elementelor menţionate mai sus. Senzaţia că nu te poţi apropia mai mult de el rămâne. Ajungi în acel moment în care te plictiseşti şi eşti dezamăgit că până şi piticii îşi fac apariţia în film! Pe de altă parte, Berger stârneşte duioşie prin câteva secvenţe din casa bunicii, unul dintre cel mai delicate momente este acela al dansului din curte, moment fellinian prin mişcarea aparatului de filmat, a dansului ritmat şi poetic. Dar cadrul de-a dreptul sfâşietor, mai presus de orice coridă ori dans, este acela al rochiei albe aruncate în lighean şi transformate în rochie de înmormântare.
   Toreadorul Alfonso de Vilallonga deschide filmul cu una dintre cele mai puternice secvenţe: lupta cu taurul, concentrarea maximă a soţiei sale, însărcinată şi emoţionată pentru cea mai importantă coridă a soţului său. Furia animalului provocat la luptă spulberă armonia cuplului care urma să trăiască memorabilul mo­ment al naşterii copilului lor. Alfonso este acci­dentat grav, în vreme ce contracţiile se stârnesc precum corida la care tocmai a asistat. În mod neaşteptat, epuizată de naştere şi traumatizată de starea soţului, femeia moare pe patul de spital, în vreme ce toreadorul supravieţuieşte chinuitoarei realităţi: un copil de care nu se va bucura curând şi o paralizie chinuitoare. Diabolica Encarna (Maribel Verdu) îşi va face apariţia în mod surprinzătorîn viaţa lui, angajându-se să se îngrijească de el: va pune stăpânire pe avere, controlându-i fiecare mişcare fără a-i păsa defel de binele lui. Megalomania se instalează rapid în viaţa ei (picturi fără număr, stil de viaţă burghez, manifestări tipice de stăpână fără limite şi fără remuşcări), fără prea multe neplăceri de vreme ce fiica lui Alfonso este crescută de bunică. Până într-o bună zi, când aceasta se stinge şi Encarna trebuie să o găzduiască pe micuţa Carmen.
   Dincolo de toate acestea, personajul cu adevărat spectaculos şi fascinant, după mama vitregă, desigur, este cocoşul Pepe, prietenul de încredere al lui Carmen-Blancanieves. Nu-l scapă din ochi: cel mai haios, năzbâtios şi zglobiu personaj din film, cu un final tragic şi previzibil.
   Cu toate neajunsurile scenariului, Albă ca Zăpadamerită văzut pentru că, în fond, este basmul clasic tratat într-o manieră originală, cu o muzică şi o imagine de-a dreptul incredibile.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe