O lăudabilă iniţiativă a postului Realitatea
TV – mobilizarea cetăţenilor la donaţii şi gesturi umanitare pentru sinistraţi,
sub genericul „În realitate eşti mai bun“ – e întreruptă, la intervale, de o
prestaţie care ar fi amuzantă dacă situaţia în ansamblu n-ar fi dramatică.
E ora 16 şi nu-mi cred ochilor: „Surprize –
surprize“ la Realitatea TV? Voce zglobie, aproape zgubilitică, dicţie atent supravegheată,
vocale rotunjite a perfecţiune, Andreea Marin Bănică (AMB), ultraelegant încotoşmănată,
cu plete negre oarecum în vânt, estetic calmate de căciula şi fularul ce
tiranizează cu volumul lor o glugă atârnândă, machiaj, zâmbet atotştiutor şi
extrem de tolerant cu neştiutorii, sub genericul proaspăt lansatei campanii a
postului. Un singur lucru îi lipseşte divei: prompterul, adică textele
redactate acceptabil. Şi atunci… Zâmbete fără noimă, zâmbete autosustenabile,
copii care ştiu dinainte să spună frumos ce idei le-au indus ei adulţilor
(drept recompensă, dânsa îi numeşte „omuleţi“) şi totul e presărat cu o suită
inegalabilă de panseuri originale ale convingătoarei şi avântatei AMB: „Să fii
om n-are nicio legătură cu cravata sau cu costumul pe care le porţi“ sau „Nu e
o idee bună un haos, care să se creeze în jurul localităţilor, care oricum nu
au mijloace“. Mai sunt şi întrebări de mare profesionalism gazetăresc:
„Concret, când au plecat primele camioane de aici? Când au plecat încă două?“.
Sau exclamaţii demonstrând o mare puritate sufletească: „Incredibil, câtă lume
a venit!“.
În jurul dânsei roiesc interlocutorii. Unul
vine cu o veste bună, alţii vin cu de mâncare. Cineva ne îndeamnă să lăsăm în
pace Facebook-ul şi să-i ajutăm pe
sinistraţi. AMB întăreşte: „Dovedim astăzi că suntem mai buni şi cred că e o
dovadă…“. Nu ne spune decât cine sunt dânşii mai buni, dar, după un sfert de oră
extrem de vioi, dânsa pleacă şi revine la ora 17. Între timp, Mihai Tatulici ne
spune câte campanii a făcut el însuşi până acum, se declară bucuros că tinerii
de la Realitatea TV au „nas“ (adică fler) de la dânsul. Apoi, cu o neaşteptată
sinceritate, proclamă: „Trebuie exploatată omenia românilor!“. (Exploatarea
omului de către Tatulici?)
AMB de la ora 17 e aceeaşi de la ora 16,
doar că alături de ea se află Monica Davidescu şi o specialistă în PR şi
publicitate. Râde (încă mai mult decât la ora 16). Apoi, pe repede înainte,
cele trei doamne vorbesc despre lumânări, chibrituri şi alte „obiecte
neperisabile“ care trebuie să ajungă la sinistraţi. Actriţa a fost la cumpărături
ca pentru ea, imaginându-şi cam ce ar trebui să mănânce o familie „în vremuri
de restrişte“. AMB profită de ocazie şi mai formulează un îndemn: „Reţeaua de
prietenie să crească!“. Specialista în PR ar vrea să le trimită lemne sinistraţilor,
dar n-a găsit decât „vergele de grătar“. AMB se declară mulţumită cu ceea ce a
aflat şi, mămoasă, le trimite pe cele două: „Mergeţi acasă, la căldură!“.
Doi tineri de la Partida Romilor au venit cu
patru maşini doldora de provizii. Mâine vor strânge mai multe obiecte şi îmbrăcăminte
– se avântă ei. „Mă mulţumesc cu lucrurile concrete“, le spune „Zâna“,
oprindu-i din promisiuni şi laude, cu o nouă gândire profundă: „Nu ne urcăm pe
un piedestal pentru asta. Suntem oameni la nevoie“. Un bărbos face apel la cei
din cazinouri să renunţe la o mână de ruletă sau de pocher şi să vină la
reportaj.
După cum spuneam, iniţiativa lansată de post
e meritorie. Ideea de a o folosi pe AMB ca reporter n-a fost grozavă. Pentru că
acesteia nu-i lipseau numai textele, ci şi credibilitatea. Concluzia a tras-o,
fără să vrea, chiar dânsa: „Poţi fi omul nepotrivit la locul nepotrivit.
Surprizele neplăcute nu ne feresc în viaţă“. Corect.