Newsflash
Cultură

Despre FNT, de bine!

de Candid STOICA - nov. 17 2016
Despre FNT, de bine!
     Nici nu s-a terminat bine Fest Bulevard de la „Nottara“ că s-a abătut asupra spectatorului bucureștean Festivalul Național de Teatru (FNT), ediția a 26-a, găzduit între 21 și 31 octombrie de Teatrul Național. Spectatorul împătimit de teatru a trebuit să alerge la două sau chiar trei spectacole pe zi, pentru care, de fapt, se fac asemenea festivaluri mamut. FNT n-a pierdut prilejul și a continuat acest obicei de a programa în paralel spectacole cu alte reprezentații, punându-i într-o adevărată derută pe mai toți iubitorii Thaliei care ar dori să vadă în totalitate noua producție a teatrelor din țară și de pretutindeni.
     Afișe, programe, clipuri tv, bannere, anunțuri la radio au împânzit orașul din dorința de a chema publicul larg spre arta teatrală. N-au lipsit nici minispectacolele stradale care au strigat în limbajul lor specific, au vociferat, ne-au chemat să mergem să vedem „ceva ce n-am mai văzut în viața noastră“, cum s-a exprimat un binecunoscut și mare regizor contemporan.
     Dacă în ceea ce privește punctul de vedere al publicului este un pariu câștigat, sălile fiind arhipline, de multe ori însă la pomul lăudat te duci cu sacul degeaba. Câteodată, lozinca se adeverește, spre bucuria imensă a publicului, ca în cazul  spectacolului de deschidere (de la FNT), realizat de Gigi Căciuleanu cu „Vivaldi și anotimpurile“, o producție  a teatrului din Tg. Mureș. Rar mi-a fost dat să asist la o desfășurare în forță a unui talent atât de complex ca al lui Căciuleanu. Armoniile, când într-un fortisim sonor, când în arpegii lirice, au fost ilustrate cu ample mișcări ale balerinilor de o varietate și vitalitate extremă, totul în consens cu muzica lui Vivaldi. Dar era doar un spectacol de balet, o premieră ca un festival de teatru să înceapă cu unul de balet!
     La fel de neîncăpătoare a fost sala „Liviu Ciulei“ a Teatrului „Bulandra“ pentru spectatorii care au venit să vadă cea mai recentă minune făptuită de imaginația lui Andrei Șerban (ajutat de Daniela Duma) cu piesa lui Ferenc Molnar și filmul lui Fritz Lang, „Liliom“, rebotezată „Carousel“ (devenit musical). Au evoluat actori de primă mână ai teatrului Bulandra în frunte cu nonconformistul Vlad Ivanov, actor cu largi posibilități de reprezentare, care în rolul lui Liliom s-a agitat mult, a cântat, a dansat, a fost rău cu iubita și a murit anonim și neașteptat, fiind jelit de mai multe femei. A fost susținut de  actrițe de mare sensibilitate ca Ana Ularu, Mirela Gorea, Alexandra Fasolă, Ana Covalciuc, Silvana Negruțiu, Rodica Lazăr, Maria Obretin, într-un spectacol care s-a vrut amplu, dar cam inegal, vizual colorat, de multe ori strident și cu foarte multe false finaluri.
    Au urmat două spectacole sobre ale Teatrului Național din Iași – „Cafeneaua“ de Carlo Goldoni și „Un dușman al poporului“ de Henrik Ibsen (adaptare de Arthur Miller) –, realizate de doi regizori diferiți care nu mai au nevoie de prezentare, Silviu Purcărete și Claudiu Goga. Aceștia au avut la dispoziție două partituri distincte unde au evoluat actori de diferite vârste în frunte cu vedeta filmului Aferim, Teodor Corban, care au arătat publicului bucureștean un teatru vital capabil de mari performanțe, certificând în ultima instanță că selecția făcută de Marina Constantinescu a fost exactă.
     La fel, numai cuvinte de laudă pentru frumosul și interesantul spectacol al Teatrului Metropolis, „A douăsprezecea Noapte“ de Shakespeare, realizat cu un grup de foarte tineri actori, din care spicuiesc pe Diana Cavallioti (Olivia), Nicoleta Hâncu (Viola), Adrian  Nicolae (Sir Roby), Andrei Huțuleac (Feste), George Costin (Malvolio), de Victor Ioan Frunză, ajutat de scenografa Adriana Grand. Apoi, spectacolul Teatrului Național din Cluj-Napoca, cu piesa „Linoleum“ de Vl. Oleg Presniakov, regizat de Alexandru Dabija, cu concursul actorilor Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, Ionuț Caras, Cristian Grosu, Matei Rotaru, Patricia Brad, Adrian Cucu, Anca Hanu, Sorin Leoveanu, la care nu mai știi ce să admiri: cadrul scenografic, interpretările actorilor sau intențiile regizorilor.
     Programul FNT a culminat însă cu marele spectacol, „Livada de vișini“, de A. P. Cehov, coproducția din 1994 a Teatrului „Maly Drama“ – Théâtre de lʼEurope din Sankt Petersburg, a cărei regie îi aparține regizorului, de acum celebru, Lev Dodin; scenografia: Aleksander Borovsky. Reprezentația  s-a dovedit o lecție de teatru realist magic, sala mare a Teatrului Național fiind transformată pur și simplu în conacul de pe moșia familiei Ranevskaia, unde au evoluat nestingherite personajele piesei lui Cehov, Firs, Gaev, Duniașa, Varia, Iașa, Epihodov, dar mai ales Lopahin și Liubov Andreevna Ranevskaia, interpretate de niște minunați actori care nu păreau că joacă teatru, ci dădeau impresia că sunt și chiar trăiesc în fiece moment oamenii din respectiva piesă.
     Danila Kozlovskiy (Lopahin) și Ksenia Rappaport (Ranevskaia) nu sunt în rolurile respective, remarcabili, ci absolut magnifici. Scena în care Danila Kozlovski își exprimă intens bucuria că a cumpărat livada nu se poate povesti, fiind de antologie teatrală. Absolut totul inspiră viață adevărată. Impresie de neșters, care în mod sigur va rămâne mult timp în amintirea celor ce au vizionat cele două reprezentații ale Teatrului Maly din Sankt Petersburg la FNT. Și, asemenea lui Caragiale, care, după ce văzuse un spectacol cu Ermete Novelli a avut intenția declarată de a-și face o carte de vizită pe care să scrie, I. L. Caragiale care l-a văzut pe Ermete Novelli, chiar eu am să-mi fac o carte de vizită și sub numele meu am să adaug „care a văzut „Livada de vișini“ regizată de Lev Dodin!“. Desigur că festivalul are și nereușite, dar la ele voi reveni pe larg cu multiple comentarii.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe