Cunoscuta şi apreciata prim-balerină Corina Dumitrescu s-a lansat şi în
calitate de coregraf, semnând, la Opera comică pentru copii, două producţii
inspirate, firesc, din basme celebre – „Cenuşăreasa“ după Fraţii Grimm şi, la
mijlocul lunii iunie, „Fetiţa cu chibrituri“, reinterpretând paginile scrise de
Hans-Christian Andersen. Inventând personaje diverse şi derulând întreaga
acţiune în paşi de dans, coregrafa a reuşit să transforme trista poveste a
fetiţei – obligată să stea pe stradă, chiar şi în plină iarnă, pentru a vinde
câteva chibrituri –, aducându-i alături şi noi prieteni.
Cu inteligenţă şi cu un zâmbet cald, aceasta conduce subiectul începând cu
scena plină de tristeţe în care Fetiţa (Alexandra Corneanu) îi roagă pe
trecători să cumpere chibrituri, aprinzându-le simbolic pentru ca flacăra să le
încălzească inimile îngheţate. A schimbat apoi atmosfera, prin revenirea
fetiţei în camera Bunicii (Andreea Soare), unde găseşte dragostea şi voioşia,
chiar dacă reapare o undă de amărăciune atunci când bunica se îmbolnăveşte. Din
nou pe stradă, eroina se reîntâlneşte cu Omul de afaceri (Daniel Manea),
Măturătoarea (Oana Vâlceanu), Băiatul cu ziare (Octavian Iuga), Lustragiul
(Andrei Dogaru) sau cu o familie la început distantă (Cristina Babalâc, Mihai Pricope,
Andrei Ardeleanu), cucerindu-i pe toţi şi devenind prieteni.
Firul poveştii continuă cu alte întâlniri „ca din vise“, apărând şi
Spiritul Soarelui (aceeaşi Andreea Soare, cu nume predestinat) şi Spiriduşii
săi (Sabina Chirilă, Claudia Iagăr, Dragoş Andruţă), cu Buburuza (Andrei
Dogaru), Libelula (Oana Vâlceanu) sau Furnica (Cristina Babalâc), dar şi cu
Fluturele Cap de mort (Alis Gheorghe), un posibil soare devenind masa pe care
se urcă o imensă Gâscă (Ştefan Tănase) pregătită la cuptor, totul într-un
vârtej de dansuri şi culori încântătoare nu doar pentru cei mici. Şi pentru ca
povestea să se termine cât se poate de bine, Bunica se însănătoşeşte şi
dansează împreună cu toţi cei ce i-au înseninat viaţa Fetiţei cu chibrituri. Un
text semnat de Bogdana Pascal şi citit expresiv de Marian Marinescu a punctat,
ca o cortină, începutul şi sfârşitul basmului, vorbind despre tristeţea copilei
şi despre acea flacără care încălzeşte şi luminează sufletul tuturor.
Costumele sunt multicolore şi mai ales extrem de sugestive în conturarea
fiecărui personaj, concepute deosebit de plastic, într-un decor simplu ce
defineşte prin câteva elemente spaţiul în care se derulează tablourile, cu
căsuţe, o cameră sărăcăcioasă, un fundal pe care se profilează nori, flori sau
alte imagini ce completează ambianţa, pentru ca basmul să capteze şi să fie
(şi) pe înţelesul celor foarte mici (scenografa – Bogdana Pascal, proiecţii
video – Robert Voiculescu). Iar în acea zi, sala era plină de copii de o
şchioapă, incredibil de atenţi la tot ce se petrecea pe scenă, mulţi dansând
sau bătând din palme în ritmul muzicii pe care balerinul Antonel Oprescu a
ales-o într-un colaj bine gândit, melodios, cu ritmuri diverse.
Interpreţii s-au implicat cu reală plăcere în creionarea rolurilor (parte abordând
câte două personaje), rezolvând cu deosebită acurateţe partitura coregrafică
destul de solicitantă, „jucându-se“ cu seriozitate, fără a lăsa să se ghicească
efortul sau poate oboseala lungilor repetiţii (maestru de balet Cătălin
Caracaş, coordonatorul departamentului).
La final, părinţii şi copiii au fost încântaţi de spectacolul unitar,
închegat şi captivant, ţesut în paşi de dans cu imaginaţie şi bun gust, fără
nimic artificial sau forţat, Corina Dumitrescu dovedind că poate reinventa
poveşti în aşa fel încât să fie înţelese şi gustate chiar şi fără cuvinte, doar
printr-o coregrafie concepută într-o manieră modernă, fermecătoare. Şi pentru
că luna iunie este luna copiilor, directorul Felicia Filip i-a întâmpinat apoi
pe micii spectatori în holul teatrului şi i-a invitat la un pahar de...
şampanie – evident pentru copii. Toţi au plecat spre casă cu un program de sală
plin cu poze, incluzând şi prezentarea realizatorilor, dar şi a eroilor ce se
perindă pe scenă, precum şi cu câteva daruri simbolice – amintire a unei
reprezentaţii de balet-poveste extrem de agreabilă şi atent pusă la punct.