O piesă literară de factură memorialistică – „Pe cine numim „Eu“? În căutarea sinelui pierdut“, ultima carte a Eugeniei Grosu-Popescu – este o explorare a propriei evoluţii, analizând evenimente, sentimente, perioade şi tendinţe, de la primele momente ale conştientului până la formarea deplină a unui destin previzibil ca formă şi sens. O recenzie semnată de dr. M. Gh. Călin la Cartea confraţilor.

"> Sensul inelelor de creştere - Viața Medicală
Cultură

Sensul inelelor de creştere

de Dr. M. Gh. CĂLIN - sept. 27 2013
Sensul inelelor de creştere

O piesă literară de factură memorialistică – „Pe cine numim „Eu“? În căutarea sinelui pierdut“, ultima carte a Eugeniei Grosu-Popescu – este o explorare a propriei evoluţii, analizând evenimente, sentimente, perioade şi tendinţe, de la primele momente ale conştientului până la formarea deplină a unui destin previzibil ca formă şi sens. O recenzie semnată de dr. M. Gh. Călin la Cartea confraţilor.

   Despre ultimul său volum, Pe cine numim „Eu“?În căutarea sinelui pierdut, apărut recent la Editura Nouă, Bucureşti, Eugenia Grosu-Popescu ne avertizează din prima pagină că ar fi plin de greşeli, dar se referă numai la cele  personale. Mai adaugă şi că va trebui să admitem în cursul lecturii stilul oral în scris, care îi este mai familiar şi că preferă să citeze oameni şi nu cărţi. Până aici, totul ar fi în ordine, dar  sinceritatea autoarei va face astfel încât nivelul de aşteptare al cititorului să fie ridicat şi să trateze textul  ca pe o provocare amabilă.
   Cartea, în sine, ar putea fi încadrată ca o piesă literară de factură memorialistică, dar nu este numai atât. Nuanţa sub care evoluează amintirile în cuprinsul cărţii pare a fi mai degrabă un pretext pentru elaborarea unui roman fracţionat în planuri itinerante pe care autoarea, plasându-se între personaje, le expune cu degajarea şi cu ochii curaţi ai celui care le-a trăit şi le-a simţit.
    Introducerea în ambianţa cărţii revine unei secţiuni de poezie. Paginile conţin versuri de tentaţie aforistică („un porumbel fără zbor/ e o pasăre fără viitor“, „mângâierile sunt coaja primejdiilor“, „vai celui care învaţă o limbă străină/ca să-şi poată vinde ţara/ fără translator“),militantă (De-a terorismul), de iubire (Halucinantă, Ce face, Basm pentru oameni mari), existenţială (De ce?, Ani de război), nostalgică (Într-o zi), manieristă (Şlefuitorului de lentile din Delft, Stau) ori abandonate unui lirism obiectiv (Cercul şi punctul). Buchetul poetic emană parfumul unor versuri ale Magdei Isanos (Mă tem) sau structura lirică a lui Marin Sorescu (Pericol, Reconstituire, Un caz diperat) şi Ion Barbu (Ce tineri am fi) şi în el găsim piese superbe (M-a strigat, Ce face, Există pe lume etc.), precum şi câteva care par neterminate, gratuite ori aşezate întâmplător aici (Accident în munţi, Interviu cu o ghicitoare, Fabula bălţii).
   Sesiunea de poezie este separată de partea de proză a volumului de o pagină de „Mulţumiri“ începând cu cele către Dumnezeu(„Mulţumesc lui Dumnezeu că mă ţine“) şi sfârşind cu cele adresate cititorilor „care au ajuns până aici chiar dacă nu au timp să citească mai departe“. Trebuie să menţionăm, în context, că această carte, odată începută, nu este niciun moment în pericolul de a nu fi parcursă până la sfârşit şi că oricare cititor, chiar dacă nu are timp, şi-l va găsi pentru a cunoaşte o lectură cursivă, interesantă şi de conţinut irepresibil.
    Sub impresia că îşi explorează evoluţia, autoarea analizează, ca în studiul  inelelor de creştere ale unui trunchi de copac, evenimente, sentimente, perioade şi tendinţe, coborând către primele momente ale conştientului şi alunecând treptat peste clipe, zile şi ani până spre formarea deplină şi semnificativă a unui destin previzibil ca formă şi sens.
   Plecând de la primele amintiri comunicate de părinţi (a fost pierdută dintr-o sanie în zăpadă) şi de la cele care apar la vârsta „primelor responsabilităţi“ – pe care le conştientizează de pe la trei ani – povestitoarea va ajunge spre finalul cărţii la anii când descoperă sensul şi menirea destinului său şi cum va putea să fie de ajutor semenilor săi şi acestei lumi.
    Prima copilărie, anii de şcoală şi de liceu o vor duce, prin capriciile istoriei, în diferite provincii ale ţării, sub grija atentă a unor părinţi iubitori şi corecţi, care trăiesc şi luptă pentru asigurarea unei existenţe demne în vremuri de război, foamete, lipsuri şi nedreptăţi de toate felurile, pe care autoarea nu le va menţiona vreodată, nici referindu-se la această perioadă şi nici la următoarele în mod apăsat şi vindicativ, alegând să nu caute vinovaţi, compensaţii şi sugestii revanşiste.
   În copilărie, vom avea în carte o fetiţă cu abilităţile şi naivitatea fantastică a „Micului Prinţ“, care  apoi va parcurge adolescenţa în felul în care o trăia altădată Iulia Hasdeu (acest aspect stârnind îngrijorarea părinţilor) şi va înflori către prima tinereţe, cuprinsă de ambianţa unei societăţi frământate în forfota şi entuziasmul din anii studenţiei.
    Sub acest aspect reţinem portretul primei învăţătoare, care părea a fi rudă de sânge cu Spiru Haret, pe cel al profesorului de limbă şi literatură română, Munteanu, cel care a îndrumat-o spre Institutul de Literatură şi Critică Literară „Mihai Eminescu“ şi evocarea profesorului de desen tehnic, acela care le cerea elevilor săi să scrie „lapidar“. Mai târziu este posibil ca scriitoarea, şi din această cauză, să creeze texte fără cuvinte în plus, fără excese stilistice şi să lucreze fraze scurte, clare, descărcate de pretiozităţi şi artificii atât în creaţiile literare, ca aceasta pe care o prezentăm, cât şi în  publicistică. 
   Dintre profesorii de mai târziu sunt evocaţi în diferite împrejurări Mihail Sadoveanu, Tudor Vianu, Henri Wald, iar printre colegii de generaţie sunt amintiţi Paul Goma, Florenţa Albu, Ion Băieşu, Petre Ghelmez, Grigore Hagiu, Nicolae Labiş. Unii din noi vor afla în paginile dedicate lui Nicolae Labiş câteva aspecte interesante, unul dintre ele fiind acela că, până la el şi se pare că şi după aceea, niciun student al facultăţii de filologie nu avea inclusă în programa analitică opera proprie, fiind cursant în acelaşi timp acolo. Alţi cititori vor rememora atmosfera din căminele şi cantinele studenţeşti din deceniul şapte, locurile de promenadă, birturile de la şosea, lactobarul de la Piaţa 1 Mai, seninătatea şi amuzamentul prin care era suportată sărăcia specifică vremurilor, îndârjirea cu care se învăţa carte şi fervoarea cu care se recita din Esenin.
    După terminarea Filologiei, povestitoarea-eroină va fi admisă la Facultatea de Medicină din Bucureşti, pe care o va absolvi ca intern de spital. Paginile care acoperă această perioadă sunt semnificative atât pentru autoare, cât şi pentru cititorii nemedici, dar mai ales, pentru medici, încât ne abţinem să comentăm textul ale cărui plenitudine şi valoare documentară şi psihologică credem că este mai bine să fie descoperite de fiecare.
    Cunoscând cuvintele şi lucrând cu ele ca scriitoare, absolvind prin muncă adevărată şi studiu asiduu Medicina, în momentul în care va veni vremea întrebărilor şi deciziilor, dorind să aducă binele şi alinarea semenilor ca medic, eroina noastră va constata că, deşi progresele tehnice şi ştiinţifice în medicină sunt foarte mari, rezultatele nu sunt proporţionale cu acestea.
    Ea va observa într-un moment de graţie că, în această privinţă, „cuvântul care vindecă nu se bucură de atenţia cuvenită“ şi în scurt timp va pleca în presă, sperând să studieze capacităţile de prevenire-vindecare sau dez-îmbolnăvire pe care le poate avea „Măria Sa Cuvântul“.
    Descrierea inelelor de creştere ale vieţii din această carte se opreşte aici. Autoarea ne promitea  alte două cărţi care aşteaptă să apară şi să continue o poveste trăită şi înţeleasă ca şansă şi dar… Până atunci, plecarea Eugeniei Grosu-Popescu dintre noi, la nici o lună de la lansarea acestei cărţi, ne lipseşte de prezenţa constantă şi echilibrată a unui om deosebit şi a unui profesionist remarcabil care, totuşi, va continua să existe prin ce a spus şi a scris. Şi prin amintirea zâmbetului său limpede şi luminos.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe