Newsflash
Cultură

Surprize, surprize...

de Anca FLOREA - iun. 21 2012
Surprize, surprize...
     Printr-o frumoasă coincidenţă, sfârşitul stagiunii a adus, pe scenele de concert din Bucureşti, tineri solişti a căror carieră se desfăşoară prioritar la Viena, acolo unde, de altfel, s-au stabilit încă din perioada studiilor. Astfel, alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta binecunoscutului Jin Wang, a evoluat flautistul Matei Ioachimescu, a cărui performanţă interpretativă a fost pusă în valoare într-o partitură solicitantă dar foarte ofertantă, prezentată acum în primă audiţie – Concertul pentru flaut şi orchestră compus chiar de tatăl său, Călin Ioachimescu. O scriitură elabo­rată, cu sonorităţi interesante, într-o construcţie echilibrată, în care paginile virtuoaze au alternat cu cele meditative, aproape elegiace, iar excelentul flautist a fost răsplătit, pe bună dreptate, cu aplauze entuziaste. Ca bis, a oferit o lucrare de factură cu totul diferită – Fantezia briantă de FranÎois Born pe teme din opera Carmen de Bizet, dovedind astfel, încă o dată, disponibilitatea de a aborda deopotrivă muzica „de ultimă oră“ şi cea din epoci trecute. Întâmplător sau nu, lucrarea a fost încadrată de două opusuri din creaţia franceză – uvertura Carnavalul roman de Berlioz şi suitele 1–2 din baletul Daphnis şi Chloe de Ravel. Orchestra, aflată într-o zi fastă, a colaborat cu Corul Radio, minuţios pregătit de Dan Mihai Goia.
     Dar Matei Ioachimescu se află în ţară şi pentru un proiect mai amplu, ce include recitaluri pe care, împreună cu fosta sa colegă de la Liceul de Muzică „George Enescu“ din Bucureşti, pianista Cătălina Butcaru (sosind de asemenea din capitala Austriei), le-au susţinut, sub genericul „Paris 2012“, la Suceava, Timişoara, Bistriţa, Cluj-Napoca, Piteşti şi, bineînţeles, la sala Radio. Programul a alăturat lucrări foarte variate stilistic, de la Debussy (omagiu compozitorului de la naşterea căruia a trecut un veac şi jumătate) la Jolivet, oferite melomanilor cu rafinament şi culoare specifică în plan stilistic, mult „gustate“ de spectatori.
     La Ateneu, concertele curente ale Filarmonicii, dirijate de maestrul Horia Andreescu, au propus piesa Lumina drumurilor de Ulpiu Vlad şi Simfonia nr. 3 de Schumann, ambele deosebit de frumos interpretate, fie că era vorba despre suprafeţele ample, cumva atemporale, ce alternau cu izbucniri dramatice, pentru a reveni la liniştea din debut, aspecte regăsite în lucrarea românească, fie de eleganţa şi romantismul marcat de accente „giocoso“, mai rare în creaţia schumanniană. În pagina con­certantă, pianista Mihaela Ursuleasa, locuind, la rândul său, de mulţi ani, la Viena, a optat, joi seara, pentru Concertul nr. 2 de Chopin – o structură care urma să fie reluată sâmbătă seara, dar cei care umpleau sala au simţit că... se întâmplă „ceva“, pentru că la intrarea artiştilor era o maşină de Salvare, pentru că au trecut minute bune până când a intrat pe scenă ansamblul, iar „din off“ s-a anunţat că, în prima parte, se vor cânta lucrările simfonice. După pauză, parte dintre noi am aflat că pianista avea probleme de sănătate, surpriza venind în momentul în care reprezentantul Filarmonicii a urcat pe scenă pentru a comunica faptul că, în ciuda eforturilor de a depăşi starea de boală, Mihaela Ursuleasa nu va avea capacitatea să cânte, dar că tânărul pianist Andrei Licareţ, aflat printre spectatori, va deveni... solistul Concertului nr. 1 de Beethoven; un gest foarte rar întâlnit la noi, cu atât mai apreciat de public, mai ales că, fără repetiţii şi luat „pe neaşteptate“, pianistul a reuşit să se relaţioneze fără probleme cu orchestra, să susţină demersul solistic cu siguranţă, etalând un tuşeu rotund, un calm interior de invidiat şi o fluenţă remarcabilă pe claviatură. Experienţa îndelungată a dirijorului Horia Andreescu şi capacitatea sa de a se adapta chiar şi unor situaţii-limită şi-au spus din plin cuvântul, astfel încât, deşi ansamblul a evoluat cu o uşoară rezervă (determinată, evident, de reluarea unei partituri necântate de multă vreme), concertul a sunat bine, bisul de asemenea, iar aplauzele au răsplătit cu prisosinţă curajul şi efortul de concentrare al tuturor celor aflaţi pe scenă, cu toţii trăind o experienţă pe care... nu o vom uita curând, la finalul unei seri de muzică bună, cu interpreţi pe măsură.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe